هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه ارائه الگوریتمی جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم. doc

اختصاصی از هایدی پروژه ارائه الگوریتمی جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه ارائه الگوریتمی جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم. doc


پروژه ارائه الگوریتمی جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم. doc

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 90 صفحه

 

چکیده:

امروزه پیشرفت های چشمگیری در زمینه های الکترونیک و مخابرات به وقوع پیوسته است. تولید انبوه حسگرهایی که بتوانند محیط های عملیاتی را نظارت کنند یکی از این پیشرفت  ها می باشد. حسگرها می-توانند فقط تا محدوده ی کوتاهی از محیط را نظارت کنند. ولی در محیط های عملیاتی به خاطر تعداد انبوه-شان می توانند با ارسال دست به دست داده ها، نتایج را به چاهک گزارش دهند. روش ارسال گام به گام می بایست توسط فرآیندی کنترل گردد. خوشه بندی، روش کارآمدی در این زمینه می باشد.

در این پایان نامه، سه روش خوشه بندی پیشنهاد شده است که هر سه بر پایه ی الگوریتم جستجوی ژنتیک پیاده سازی شده اند. روش اول بر روی پارامتر تجمیع داده ای تمرکز می کند و سعی بر انتخاب خوشه هایی است که فاصله ی گره های داخلی آنها به هم نزدیک باشند. روش دوم علاوه بر دنبال پارامتر روش اول، پارامترهای دیگری همچون انرژی باقیمانده و تعداد گره های خوشه ها از شبکه را مدنظر قرار می دهد و هم اینکه ماهیت جستجو را طوری تغییر می دهد که فضای حالت بسیار گسترده به فضای حالت محدودتر نگاشت شود. روش سوم که پاسخ سوال این پایان نامه می باشد، تعداد بهینه ی خوشه ها را به کمک الگوریتم ژنتیک جستجو می کند. روش سوم پیشنهادی بر پایه ی روش دوم استوار است با این تفاوت که چند پارامتر دیگر از شبکه به آن اضافه تر شده است.

در شبیه سازی های بعمل آمده از روش های پیشنهادی، ابتدا الگوریتم پیشنهادی اول با خوشه بندی مشبک مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی حاکی از این است که در الگوریتم پیشنهادی اول نسبت به الگوریتم مشبک، تجمیع داده ای فراوانی حاصل شده است. سپس الگوریتم پیشنهادی دوم در راستای الگوریتم پیشنهادی اول مطرح گردیده است. نتایج نشان دهنده ی این است که از یک طرف سرعت اجرای برنامه سریع شده است و از طرف دیگر پارامترهای بیشتری در خوشه بندی منظور شده است. در نهایت الگوریتم پیشنهادی سوم که از دو روش قبلی دارای پارامترهای بیشتری است موجب بهبود طول عمر شبکه شده است. هدف اصلی این پایان نامه که یافتن تعداد بهینه ی خوشه ها است در الگوریتم پیشنهادی سوم حاصل شده است.

 

کلید واژه ها: شبکه های حسگر بی سیم، الگوریتم ژنتیک، خوشه بندی، چاهک، تابع برازش، تجمیع داده.

 

مقدمه:

پیشرفت‌های اخیر در زمینه الکترونیک و مخابرات بی سیم توانایی طراحی و ساخت حسگرهایی  را با توان مصرفی پایین، اندازه کوچک، قیمت مناسب و کاربری‌های گوناگون داده است. این حسگرهای کوچک که توانایی انجام اعمالی چون دریافت اطلاعات مختلف محیطی (بر اساس نوع حسگر) پردازش و ارسال آن اطلاعات را دارند، موجب پیدایش ایده‌ای برای ایجاد و گسترش شبکه‌های موسوم به شبکه‌های حسگر بی سیم شده‌اند.

یک شبکه حسگر بی سیم متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یک محیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند. لزوماً مکان قرار گرفتن گره‌های حسگر، از ‌قبل تعیین شده و مشخص نیست. چنین خصوصیتی این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان آنها را در مکان‌های خطرناک و یا غیرقابل دسترس رها کرد. از طرف دیگر این بدان معنی است که پروتکل‌ها و الگوریتم های شبکه‌های حسگر بی سیم باید دارای توانایی‌های خودساماندهی  باشند. دیگر خصوصیت‌های منحصر بفرد شبکه‌های حسگر، توانایی همکاری و هماهنگی بین گره‌های حسگر می باشد. هر گره حسگر روی برد خود دارای یک پردازشگر است و به جای فرستادن تمامی اطلاعات خام به مرکز یا به گره‌ای که مسئول پردازش و نتیجه‌گیری اطلاعات است، ابتدا خود یک سری پردازش‌های اولیه و ساده را روی اطلاعاتی که به دست آورده است، انجام می‌دهد و سپس داده‌های نیمه پردازش شده را ارسال می‌کند.

با اینکه هر حسگر به تنهایی توانایی ناچیزی دارد، ترکیب صدها حسگر کوچک امکانات جدیدی را عرضه می کند. ‌در واقع قدرت شبکه‌های حسگر بی‌سیم در توانایی بکارگیری تعداد زیاد گره کوچک است که خود قادرند سازماندهی شوند و در موارد متعددی چون مسیریابی هم‌زمان، نظارت برشرایط محیطی، نظارت بر سلامت ساختارها یا تجهیزات یک سیستم بکار گرفته شوند. گستره ی کاربری شبکه‌های حسگر بی‌سیم بسیار وسیع بوده و از کاربردهای کشاورزی، پزشکی ‌و صنعتی تا کاربردهای نظامی را شامل می-شود. به عنوان مثال یکی از متداول‌ترین کاربردهای این تکنولوژی، نظارت  بر یک محیط دور از دسترس است.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: نگاهی بر شبکه‌های حسگر بی‌سیم

1-1مقدمه

1-2 ساختار کلی شبکه حسگر بی سیم

1-3 ساختمان گره حسگر

1-4 ویژگی‌های عمومی یک شبکه حسگر

1-5 فاکتورهای طراحی شبکه های حسگر بی سیم

1-6 کاربردهای شبکه های حسگر بی سیم

فصل دوم: بررسی پروتکل های خوشه بندی در شبکه های حسگر بی سیم

2-1 مقدمه

2-2 اهداف خوشه بندی

2-3 الگوریتم های خوشه بندی در شبکه های حسگر بی سیم

2-3-1 الگوریتم های همگرای زمانی متغیر

2-3-1-1 الگوریتم خوشه بندی پیوندی (LCA)

2-3-1-2 خوشه بندی مبتنی بر رقابت تصادفی (RCC)

2-3-1-3 الگوریتم انجمنی (CLUBS)

2-3-1-4 الگوریتم کنترل سلسله مراتبی خوشه بندی (HCC)

2-3-1-5 خوشه بندی سلسله مراتبی موثر انرژی (EEHC)

2-3-2 الگوریتم های همگرای زمانی ثابت

2-3-2-1 خوشه بندی سلسله مراتبی کم مصرف از نظر انرژی (LEACH)

2-3-2-2 سرویس خوشه بندی محلی سریع (FLOC)

2-3-2-3 خوشه بندی توزیعی با انرژی موثر ترکیبی (HEED)

2-3-2-4 خوشه بندی سلسله مراتبی با انرژی موثر توزیعی بر پایه وزن (DWEHC)

2-3-2-5 الگوریتم خوشه بندی همپوشانی چند گامی (MOCA)

2-4 نگاهی بر پردازش تکاملی و الگوریتم ژنتیک

2-4-1 کروموزوم

2-4-2 فضای جستجو

2-4-3 تابع شایستگی

2-4-4 رمزگذاری کروموزومی

2-4-5  عملگرهای ژنتیک

2-4-5-1 عملگر برش

2-4-5-2 انواع روش های عمل برش

2-4-5-3 عملگر جهش

2-4-6 شرط خاتمه الگوریتم ژنتیک

2-4-7 انواع روش های انتخاب

2-4-8 کاربردهای الگوریتم ژنتیک

2 -5 نتیجه گیری

فصل سوم: ارائه ی خوشه بندی جدید در شبکه های حسگر بی سیم به کمک الگوریتم ژنتیک

3-1 مقدمه

3-2خوشه بندی با استفاده از الگوریتم ژنتیک

3-3 نگاشت حالتی از شبکه به یک کروموزوم در ژنتیک

3-4 نحوه ی انتخاب سرخوشه ها

3-5 شبیه سازی، ارزیابی شبکه و مقایسه ی راهکار پیشنهادی

3-6 نتیجه گیری

فصل چهارم : تعیین روش جدید خوشه بندی بر مبنای سرخوشه به کمک الگوریتم ژنتیک

4-1 مقدمه

4-2 معرفی الگوریتم و مسائل چند معیاره

4-3 پارامترهای اصلی و رایج شبکه های حسگر بی سیم

4-4 مقایسه چند الگوریتم خوشه بندی با الگوریتم جدید

4-5 نتیجه گیری

فصل پنجم : تعیین تعداد بهینه ی خوشه ها در شبکه های حسگر بی سیم به کمک الگوریتم ژنتیک

5-1 مقدمه

5-2 معرفی الگوریتم

5-3 راهکار پیشنهادی

5-4 معیارهای اصلی به کار رفته در روش پیشنهادی

5-5 برازش نهایی شبکه بر اساس پارامترها

5-6 نتایج شبیه سازی

5-7  نتیجه گیری

نتیجه گیری کلی      

پیوست الف : واژه نامه انگلیسی به فارسی

پیوست ب : واژه نامه فارسی به انگلیسی   

فهرست منابع

 

فهرست جداول:

فصل سوم

جدول 3-1 مقادیر فرضی در شبیه سازی

جدول 3-2 نتایج حاصل از خروجی شبیه سازی شده

فصل چهارم

جدول 4-1 مقایسه ی روش های پیشنهادی

 

فهرست شکل ها:

فصل اول

شکل 1-1 ساختمان کلی شبکه حسگر بی سیم

شکل 1-2 ساختمان داخلی گره حسگر/کارانداز

فصل دوم

شکل 2-1 خوشه بندی سلسله مراتبی

شکل 2-2 مدل شبکه در الکوریتم LEACH

شکل 2-3 فازهای الکوریتم LEACH

شکل 2-4 فلوچارت عملیات الگوریتم LEACH

فصل سوم

شکل 3-1 نمونه ای از یک حالت شبکه

شکل 3-2 مقایسه الگوریتم ژنتیک و الگوریتم مشبک

شکل 3-3 الف) خوشه بندی با الگوریتم ژنتیک ب) خوشه بندی مشبک با 48 حسگر

شکل 3-4 الف) خوشه بندی با الگوریتم ژنتیک ب) خوشه بندی مشبک با 84 حسگر

فصل چهارم

شکل 4-1 خوشه بندی بدون پارامتر دوم

شکل 4-2 خوشه بندی با پارامتر دوم

شکل 4-3 خروجی شبکه ی خوشه بندی شده ی نهایی

شکل 4-4 دوره های مختلف مرگ گره ها برای نصف گره ها

شکل 4-5 الف) مصرف انرژی تا اولین گره مرده ب) میانگین مصرف انرژی تا اولین گره مرده

فصل پنجم

شکل 5-1 تفاوت ارسال مستقیم با ارسال چندگامی

شکل 5-2 دوره های مختلف مرگ گره ها برای نصف گره ها

شکل 5-3 الف) مصرف انرژی تا اولین گره مرده ب) میانگین مصرف انرژی تا اولین گره مرده

 

منابع و مأخذ:

[1]        بابایی، ش. و شکرانه، س. و قاسم خانی، ب.، 1388، روش جدید مبتنی بر الگوریتم ژنتیک برای خوشه بندی و انتخاب سرخوشه برای شبکه های حسگر بی سیم، کنفرانس ملی نجف آباد.

[2]        غفاری، ع.، گلسرخ تبار، م. و عبادی،س. 1389، ارائه ی الگوریتم خوشه بندی سلسله مراتبی مبتنی بر آگاهی از انرژی و گزینش بهترین سرخوشه جهت بهینه سازی مصرف انرژی در شبکه  های حسگر بی سیم، هجدهمین کنفرانس مهندسی برق ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان

[3]        غفاری، ع.، رسولی، س. و گلسرخ تبار، م. 1388، ارائه ی الگوریتم مسیریابی سلسله مراتبی چندگامه جدید برای توازن انرژی مصرفی در شبکه  های حسگر بی سیم، دومین کنفرانس ملی مهندسی برق ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.

[4]        حسینعلی پور، ع.، 1388، بهبود کیفیت سرویس مسیریابی در شبکه های حسگر بی سیم، پایان نامه  کارشناسی ارشدگروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

[5]        گلسرخ تبار، م.، 1389، ارائه الگوریتم خوشه‌بندی جدید، جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، پایان نامه  کارشناسی ارشدگروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

[6]        Babaie, Sh., 2010, CCGA: Clustering based on Cluster head with Genetic Algorithm in Wireless Sensor Network, India, IEEE 2010 Paper 337.

[7]        Heinzelman,W.R., Chandrakasan,A.P. and Balakrishnan,H., 2002, An application-specific protocol architecture for wireless microsensor networks, IEEE Transactions on Wireless Communications 660–670. 

[8]        Intanagonwiwat,C., Govindan and R., Estrin,D., 2000, Directed diffusion: a scalable and robust communication paradigm for sensor networks, Mobile Computing and Networking, pp. 56–67.

[9]        Younis, M. Akkaya, K. Kunjithapatham, A. Optimization of task allocation in a cluster–based sensor network, in: Proceedings of the 8th IEEE Symposium on Computers and Communications (ISCC’2003), Antalya, Turkey, June 2003.

[10]      Banerjee, S. Khuller, S. A clustering scheme for hierarchical control in multi-hop wireless networks, in: Proceedings of 20th Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies (INFOCOM’ 01), Anchorage, AK, April 2001.

[11]      Younis, O. Fahmy, S. HEED: A Hybrid, Energy-Efficient, Distributed clustering approach for Ad Hoc sensor networks, IEEE Transactions on Mobile Computing 3 (4) (2004) 366–379.

[12]      Heinzelman, W.B. Chandrakasan, A.P. Balakrishnan, H. Application specific protocol architecture for wireless microsensor networks, IEEE Transactions on Wireless Networking (2002).

[13]      Bandyopadhyay, S. E. Coyle, An energy efficient hierarchical clustering algorithm for wireless sensor networks, in: Proceedings of the 22nd Annual Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies (INFOCOM 2003), San Francisco, California, April 2003.

[14]      Garcia, F. Solano, J. Stojmenovic, I. Connectivity based k-hop clustering in wireless networks, Telecommunication Systems 22 (1) (2003) 205–220.

[15]      Fernandess, Y. Malkhi,D. K-clustering in wireless ad hoc networks, in: Proceedings of the 2nd ACM international Workshop on Principles of Mobile Computing (POMC ’02), Toulouse, France, October 2002.

[16]      Amis, A.D. Prakash, R. T.H.P. Vuong, Huynh, D.T. Max-Min Dcluster formation in wireless ad hoc networks, in: Proceedings of 20th Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies (INFOCOM’2000), March 2000.

[17]      IlkerOyman, CemErsoy, E. Multiple sink network design problem in large scale wireless sensor networks, in: Proceedings of the IEEE International Conference on Communications (ICC 2004), Paris, June 2004.

[18]      Younis, M. Youssef, M. Arisha, K. Energy-aware management in cluster-based sensor networks, Computer Networks 43 (5) (2003) 649–668.

[19]      IlkerOyman, CemErsoy, E. Multiple sink network design problem in large scale wireless sensor networks, in: Proceedings of the IEEE International Conference on Communications (ICC 2004), Paris, June 2004

[20]      Dai, F. Wu, J. On constructing k-connected k-dominating set in wireless networks, in: Proceedings of the 19th IEEE International Parallel and Distributed Processing Symposium (IPDPS’05), Denver, Colorado, April 2005.

[21]      Dasgupta, K. Kukreja, M. Kalpakis, K. Topology-aware placement and role assignment for energy-efficient information gathering in sensor networks, in: Proceedings of 8th IEEE Symposium on Computers and Communication (ISCC’03), Kemer-Antalya, Turkey, July 2003.

[22]      Baker, D.J. Ephremides, A. The architectural organization of a mobile radio network via a distributed algorithm, IEEE Transactions on Communications, COM-29 (11) (1981) 1694– 1701.

[23]      Xu, K. Gerla, M. A heterogeneous routing protocol based on a new stable clustering scheme, in: Proceeding of IEEE Military Communications Conference (MILCOM 2002), Anaheim, CA, October 2002.

[24]      Nagpal, R. Coore, D. An algorithm for group formation in an amorphous computer, in: Proceedings of the 10th International Conference on Parallel and Distributed Systems (PDCS’98), Las Vegas, NV, October 1998.

[25]      Bandyopadhyay, S. Coyle, E. An energy efficient hierarchical clustering algorithm for wireless sensor networks, in: Proceedings of the 22nd Annual Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies (INFOCOM 2003), San Francisco, California, April 2003.

[26]      Baker, D.J. Ephremides, A. The architectural organization of a mobile radio network via a distributed algorithm, IEEE Transactions on Communications, COM-29 (11) (1981) 1694– 1701.

[27]      Baker, D.J. Ephremides, A. Flynn, J.A. The design and simulation of a mobile radio network with distributed control, IEEE Journal on Selected Areas in Communications (1984) 226–237


دانلود با لینک مستقیم


پروژه ارائه الگوریتمی جهت کاهش مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم. doc

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی

اختصاصی از هایدی مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی


مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل word  در37 صفحه و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

عدم تقارن اطلاعاتی

گزارشهای مالی ، منابع مهم اطلاعاتی  برای  تصمیم گیری های اقتصادی به شمار می روند که مدیران، سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود از آن ها استفاده می کنند. از آنجایی که اطلاعات به صورت یکسان در اختیار استفاده کنندگان قرار نمی گیرد، بین مدیران و سرمایه گذاران عدم تقارن اطلاعات ایجاد می شود. عدم تقارن اطلاعات وضعیتی است که مدیران در مقایسه با سرمایه گذاران، دارای اطلاعات افشا نشده بیشتری در مورد عملیات و جوانب مختلف شرکت در آینده می باشند. همین امر سبب می شود که مدیران انگیزه و فرصت مدیریت سود را داشته باشند. [14]

 (2-3 اطلاعات متقارن

  در صورتی وجود دارد که مدیران و بازار اطلاعات یکسانی درباره شرکت دارند بنابراین مدیران و بازار عدم اطمینان درباره شرکت را بطور یکسان تحمل میکنند. [14]

 (2-4اطلاعات نامتقارن

  در بازارهای کارای اوراق بهادر تصور براین است که اطلاعات در دسترس همگان قرار می گیرد.

یک  عضو فعال در بازار(فروشنده) همواره درمورد دارایی مورد معامله چیزهایی می داند که عضو دیگر(خریدار)از آن آگاه نیست.در چنین وضعی بازار دارای ویژگی خاص است که آن را نامتقارن بودن اطلاعات می نامند. [14]

 دو نوع عمده از اطلاعات نامتقارن وجود دارد:

  • گزینش نامناسب
  • خطر اخلاقی

 

 

(2-4-1گزینش نادرست

   گزینش نادرست گونه ای از اطلاعات نامتقارن است که در یک سیستم اقتصادی یک یا چند نفر از طرف های قرارداد با یک معامله بالقوه نسبت به طرف دیگر دارای مزیت اطلاعاتی است.
یعنی برخی از اشخاص مثل مدیران و نیرو های درون شرکت نسبت به شرایط موجود و چشم انداز آینده در مقایسه با سرمایه گذاران خارجی اطلاعات بیشتری دارند.
[12]


 Asymmetric Information

 Adverse selection


دانلود با لینک مستقیم


مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع عدم تقارن اطلاعاتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی

اختصاصی از هایدی مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی


مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل word  در36 صفحه و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

حاکمیت شرکتی

   بررسی متون متعدد و معتبر نشان می‌دهد که اولین و قدیمی ترین مفهوم عبارت حاکمیت شرکتی، از واژه لا‌تین Gubernare به معنای هدایت کردن گرفته شده است که معمولا‌ ً در مورد  هدایت  کشتی به کار می‌رود و دلا‌لت براین دارد که اولین تعریف حاکمیت شرکتی بیشتر بر راهبری تمرکز دارد تا کنترل. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهدکه هیچ تعریف مورد توافقی در مورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. تفاوتهای چشمگیری در تعریف براساس کشور مورد نظر وجود دارد. حتی در امریکا یا انگلستان  نیز رسیدن به تعریف واحد، کار چندان آسانی نیست. تعریفهای مختلفی ازحاکمیت شرکتی وجود دارد؛ از تعریفهای  محدود و متمرکز بر شرکتها و سهامداران آنها گرفته تا تعریفهای جامع و دربرگیرنده پاسخگویی شرکتها در قبال گروه کثیری از سهامداران، افراد یا ذینفعان.

   تعریفهای موجود از حاکمیت شرکتی در یک طیف وسیع قرار می‌گیرند. دیدگاههای محدود در یک سو و دیدگاههای گسترده در سوی دیگر طیف قرار دارند. در دیدگاههای محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می‌شود. این،  الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی بیان می‌شود. در آن سوی طیف، حاکمیت شرکتی را می‌توان به صورت  شبکه ای از روابط در نظر گرفت که نه تنها میان شرکت و مالکان آنها (سهامداران) بلکه میان شرکت و تعداد زیادی از ذینفعان از جمله کارکنان، مشتریان، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و... وجود دارد. چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذینفعان دیده می‌شود. تعریفهای  محدود، متمرکز بر قابلیتهای سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت است. تعاریف محدود اساساً برای مقایسه بین کشوری مناسب اند و قوانین هر کشور نقش تعیین کننده‌ای در سیستم حاکمیت شرکتی دارد.


دانلود با لینک مستقیم


مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع حاکمیت شرکتی

دانلود مقاله کامل درباره بهره گیرى از ابعاد سیاسى حج

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله کامل درباره بهره گیرى از ابعاد سیاسى حج دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره بهره گیرى از ابعاد سیاسى حج


دانلود مقاله کامل درباره بهره گیرى از ابعاد سیاسى حج

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 23

 

بهره‌گیرى از ابعاد سیاسى حج

حج در اسلام، ذخیره‏اى ارزشمند، بلند پایه و جاوید و چشمه‏اى همیشه جوشان با جویبارهاى گوارا، زلال و یک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حیات و نشاط ببخشد.

با کمال تأسف، بیشتر حاجیان، از حج تنها به پوسته‏اى از آن قناعت کرده و مغز آن را به دور افکنده‏اند، و یا این که حج را وسیله تفریح و سیر و سیاحت و یا تظاهر و تهیه وسائل مادى و شخصى خود قرار داده‏اند، و هرگز به روح آن توجه نمى‏کنند. روشن است که چنین حجى، حج ابراهیمى و حج محمدى(ص) نخواهد بود.

حج، تنها یک عبادت محض و خودسازى بدون توجه به اجتماع نیست؛ بلکه حج:

در عین آن که خودسازى است، وسیله جامعه‌سازى است.

و در عین آن که موجب ارتقاء فضائل اخلاقى است، وسیله‏اى براى سامان بخشیدن سیاست اسلامى است.

و در عین آن که گناه‌زدائى است، وسیله‏اى براى امام شناسى، و حرکت در مسیر جهت‌گیرى امام بر حق است.

با کمال تأسف، بیشتر حاجیان، از حج تنها به پوسته‏اى از آن قناعت کرده و مغز آن را به دور افکنده‏اند، و یا این که حج را وسیله تفریح و سیر و سیاحت و یا تظاهر و تهیه وسائل مادى و شخصى خود قرار داده‏اند، و هرگز به روح آن توجه نمى‏کنند. روشن است که چنین حجى، حج ابراهیمى و حج محمدى(ص) نخواهد بود.

حج در اسلام در عین این که پاکترین و عمیق‌ترین عبادت براى تطهیر و شستشوى روح و روان از هر گونه آلودگى است، مؤثرترین وسیله براى تبیین و پیشبرد اهداف سیاسى است، و اصولاً نمى‏توان حج را از دو خصیصه «عبادت» و «سیاست» جدا کرد، که این دو تار و پود حج را تشکیل مى‏دهند، چرا که روح عبادت، توجه به خدا است، و روح سیاست توجه به خلق خدا، و این دو در مراسم حج آنچنان به هم آمیخته‏اند که جدا کردن هر یک، مساوى با نابودى اصل حج است، به عبارت روشن‌تر امور سیاسى در سطح عالى و کامل، آنچنان در یکایک دستورهاى حج، جریان دارد، که خون در پیکر انسان جارى و سارى است، و آنان که منهاى توجه به جنبه‏هاى سیاسى حج، به انجام مراسم حج مى‏پردازند، و تنها به پوسته‏اى از ظواهر عبادى حج قناعت مى‏کنند، قطعاً بدانند که حج را از محتوایش خارج کرده، و هیچ گونه بهره صحیح از آن نخواهند برد، براى دریافت این مطلب به روایت زیر توجه کنید:

امام باقر علیه السلام همراه یکى از روشن‌دلان به نام ابوبصیر، در مراسم حج شرکت نمود، ابوبصیر، ناله و فریاد و صداى گریه بسیار شنیده گفت: «ما اَکْثَرَ الْحَجیجُ وَ اَعْظَمَ الضَّجِیجُ»؛ «چقدر حاجى زیاد است، و گریه مردم، عظیم و گسترده مى‏باشد.»

عصر امام باقر علیه السلام بود، طاغوتیان بنى‌امیه بر سراسر نقاط اسلامى حکومت مى‏کردند، اکثر مردم دنباله رو آنها بودند، و از اسلام جز پوستى دیده نمى‏شد، حج آنها نیز همان حج طاغوتى بود، در ظاهر طواف کعبه مى‏کردند و فریاد لبیک لبیک، سر مى‏دادند، ولى امام حق را نمى‏شناختند، و یا اگر شناخته بودند، به جاى پیروى از او، به دنبال طاغوت عصر، حرکت مى‏نمودند.

امام باقر علیه السلام همراه یکى از روشن‌دلان به نام ابو بصیر، در مراسم حج شرکت نمود، ابوبصیر، ناله و فریاد و صداى گریه بسیار شنیده گفت: «ما اَکْثَرَ الْحَجیجُ وَ اَعْظَمَ الضَّجِیجُ»؛ «چقدر حاجى زیاد است، و گریه مردم، عظیم و گسترده مى‏باشد.»

امام باقر علیه السلام (که به روح حج توجه داشت و هرگز فریب ظاهر را نمى‏خورد، و حج ابوجهلى را از حج ابراهیمى، کاملاً تشخیص مى‏داد)، به ابوبصیر فرمود: «بَلْ ما اَکْثَرَ الضَّجِیجُ وَ اَقَلَّ الْحَجیِجُ»؛ «بلکه گریه کننده بسیار است، اما حاجى اندک ...»(1)

جمعى از کوته‌بینان، به خاطر عدم درک محتواى عمیق اجتماعى ـ سیاسى حج، با تبلیغات دامنه‌دار خود باور انداخته‏اند که نباید حج را با مسائل سیاسى در آمیخت.

حضرت امام خمینى - قدس سره - این گونه منطق سست را به شدت محکوم کرده، و در فرازى از گفتارش مى‏گوید:

«یکى از فلسفه‏ هاى بزرگ حج، قضیه بُعد سیاسى او است، که دست‏هاى جنایتکار، از همه اطراف، براى کوبیدن این بُعد در کار هستند، و تبلیغات دامنه‏ دار آنها مع‏الاسف در مسلمین هم تأثیر کرده که مسلمین سفر حج را بسیارشان یک عبادت خشک خالى بدون توجه به مصالح مسلمین مى‏دانند، حج از آن روزى که تولد پیدا کرده است، اهمیت بعد سیاسى ‏اش کمتر از بعد عبادى‏اش نیست، بعد سیاسى علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است.»(2)

در فراز دیگر مى‏گوید:

در لبیّک لبیّک، «نه» بر همه بت‏ها گویید و فریاد «لا» بر همه طاغوت‏ها و طاغوتچه‏ ها کشید، و در طواف حرم خدا که نشانه عشق به حق است، دل را از دیگران تهى کنید و جان را از خوف غیر حق پاک سازید، و به موازات عشق به حق از بتهاى بزرگ و کوچک، و طاغوت‏ها و وابستگانشان، برائت جویید که خداى تعالى و دوستان او، از آنان برائت جستند و همه آزادگان جهان از آنان برى‏ء هستند... و با حال شعور و عرفان به مشعرالحرام و عرفات روید، و در هر موقف به اطمینان قلب بر وعده‏هاى حق و حکومت مستضعفان بیفزایید، و با سکوت و سکون، تفکر در آیات حق کنید و به فکر نجات محرومان و مستضعفان از چنگال استکبار جهانى باشید.(3)

بهره‏ گیرى سیاسى ‏اهل‌بیت از مراسم ‏حج و عمره

در این مقاله مناسب است به ذکر چند نمونه از بهره‌گیرى‏هاى سیاسى پیامبر اسلام صلوات الله علیه و ائمه اهل‌بیت علیهم السلام بپردازیم، تا شیوه صحیح برگزارى حج را آموخته و مشخصه‏هاى حج ابراهیمى و محمدى (ص) را بهتر بشناسیم.

امام باقر علیه السلام (که به روح حج توجه داشت) به ابوبصیر فرمود: «بَلْ ما اَکْثَرَ الضَّجِیجُ وَ اَقَلَّ الْحَجیِجُ»؛ «بلکه گریه کننده بسیار است، اما حاجى اندک ...»

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره بهره گیرى از ابعاد سیاسى حج