هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی نقش مایه و رنگ آمیز گلیم تالش

اختصاصی از هایدی بررسی نقش مایه و رنگ آمیز گلیم تالش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 28

 

کلیات

نام و نام خانوادگی: فاطمه وطن پور شال

شماره دانشجویی: 84238332

رشته: کارشناسی فرش

عنوان فارسی: بررسی نقش مایه و رنگ آمیز گلیم تالش

عنوان لاتین: Examination motif and color blending kilim Talish

واژگان کلیدی:

فارسی: گلیم، تالش، نقش مایه، رنگ آمیز

لاتین: color blending, motif, Talish, kilim

گلیم: واژۀ گلیم به طور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون پرز و خواب است. نام این فرش در زبان های مختلف به انواع گوناگون بسیاری استعمال می شود. گلیم در افغانستان، کیلیم در اوکراین، پلاس در قفقاز، لیاط در سوریه و لبنان، چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه، لهستان، مجارستان و صربستان از جمله نام های متفاوت آن است. به علاوه صنعت صاف بافی به شکلی در همۀ جهان از دشت های وسیع آمریکا تا اسکاندیناوی و اندونزی یافت می شود.

تالش: منطقه ای کوهستانی و جنگلی، رو به سواحل غربی دریای خزر است که مابین آستارا و رشت قرار دارد. تالشی ها نژادشان آریایی و اقوام ایرانی هستند و بر خلاف تصور عده ای ترک زبان نیستند، بلکه به تالشی صحبت می کنند.

نقش مایه: نقش مایه یا «بن نگار»، مجموعه ریز نقش هایی است که مایه و تشکیل دهندۀ نقش اند. در جهان هستی جسم ها، شکل ها، سایه روشن ها، صورت ها اعم از حقیقی یا خیالی، هر یک نقش مایه اند و جزئی از یک نقش و طرح کلی. نقش مایه ها در عین داشتن مفهوم مستقل در مجاورت سایر بن نگارها مفاهیم خاص و احیاناً جدای از مفهوم خود می یابند.

رنگ آمیز: انتخاب رنگ و تلفیق آن با سایر رنگ های هماهنگ و مکمل است. بدان گونه که بر طبق نقشۀ مورد نظر زمینه و متنی لطیف و چشمگیر به دست آید. در یک مجموعۀ طرح و رنگ، اعم از تابلوی نقاشی یا فرش، همواره رنگ با طرح مورد نظر هماهنگی و همگونی دارند و در ارتباط هستند تا از این تلفیق پیوندی زیبا و گیرا به وجود آرند.

مسئلۀ تحقیق: نقوشی که در گلیم تالش استفاده می شود، بعضاً نقوشی است انتزاعی و استیریزه شده از نقوش طبیعت که شناخت و بررسی آنها احتیاج به کار پژوهشی زمان بری دارد. اما جهت پاسخ گویی به برخی سوال ها در زمینۀ شناخت نقوش گلیم تالش، لازم است تا برخی از گلیم ها که دارای نقوش زیبایی هستند بررسی و تفکیک شوند و نقش مایه های آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند.

سؤال اصلی تحقیق: نقش مایه هایی که در گلیم تالش به کار می رود از چه نوع نقشی و چه دسته ای از نقوش می باشند؟

سؤال فرعی تحقیق: آیا شرایط اقلیمی می تواند در شکل گیری این نقش مایه ها تأثیر بگذارد؟

فرضیات تحقیق:

آیا نقش مایه های گلیم تالش از انواع نقوش گیاهی، حیوانی و انسانی انتزاع شده پدید آمده اند؟

آیا بعضی از این نقوش الهام گرفته از طبیعت تالش بوده است؟

ادبیات یا پیشینۀ تحقیق: در صفحه 259 و تصاویر 452 و 448 موجود در صفحۀ 251 کتاب گلیم آلستر هال آمده است:

گلیم تالش: طرح متن: ترنج های لوزی شکل بر اثر شیوۀ بافت چاک دار

حاشیه ها: بارک و هندسی

اندازه و شکل: طویل و مستطیلی

مواد اولیه: تارهای طبیعی قهوه ای رنگ و پشمی و پودهای پشمی عالی و ظریف

بافت: بافت چاک دار

رنگ ها: متنوع و زنده

ریشه ها: گره دار و گیس باف

شیرازه ها: معمولاً به شکلی ساده تقویت می شود

هدف تحقیق:

بررسی و شناسایی نقوش گلیم تالش


دانلود با لینک مستقیم


بررسی نقش مایه و رنگ آمیز گلیم تالش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد