هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه

اختصاصی از هایدی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه


پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5صفحه word

 

 این پرسشنامه در سال 2004 توسط بری،بتی و وات به صوت جملات مثبت در مقیاس لیکرت(از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) طراحی شده است. پرسشنامه مذکور در سال 2005 نیز توسط بتی و بری مورد تجدید نظر قرار گرفته است که به طور کلی دارای 6 خرده مقیاس شامل احساس تعلق به همسالان[1]،حمایت معلم[2]،احساس رعایت احترام و عدالت[3] در مدرسه، مشارکت در اجتماع [4]،ارتباط فرد با مدرسه [5]و مشارکت علمی [6]میباشد.

ضریب پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75% و برای مولفه های احساس تعلق به همسالان 73% ، حمایت معلم 89% ،احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه 75% ، مشارکت کردن در جامعه 84% ،ارتباط فرد با مدرسه 69% و مشارکت علمی 78% گزارش شده است.(بری،بتی و وات، 2005)

در ایران نیز مکیان و کلانتر کوشه (1392) به بررسی روایی و پایایی این پرسشنامه بر روی 350 نفر از دانش اموزان دبیرستانی دختر و پسرشهر تهران (200دانش آموز پسر و 150 دانش آموز دختر) پرداختند.  

در ابتدا پرسشنامه از انگلیسی به فارسی ترجمه گردید. نسخه فارسی شده آن در اختیار چند تن از اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفت که پس از اعمال نقطه نظرات ایشان برای ترجمه از فارسی به انگلیسی در اختیار یک مترجم قرار کرفت. نسخه اصلی با نسخه ترجمه شده به انگلیسی مقایسه و دوباره نیز موارد مورد نیاز اصلاح گردید.

نتایج مربوط به روایی سازه مقیاس احساس ارتباط با مدرسه با روش تحلیل مولفه های اصلی وجود شش عامل 1- حمایت معلم 2- مشارکت در اجتماع 3- احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه 4- احساس مثبت نسبت به مدرسه 5- ارتباط فرد با مدرسه 6-  مشارکت علمی را تائید کرد.این شش عامل توانستند 52 درصد واریانس کل را تبیین کنند.( تمامی سوالات دارای بار عاملی بالای 40/0 بودند)  و عامل اول که حمایت معلم نام گرفت به تنهایی 217/12 از تغییرات مقیاس احساس ارتباط با مدرسه را تبیین نمود. در نهایت براساس تحلیل عاملی مقیاس احساس ارتباط با مدرسه شامل 27 سوال و 6 زیر مقیاس است.

سوالات 5،8،11،17،25،28،31،33،45 مربوط به زیر مقیاس حمایت معلم ،22،32،34،38 مربوط به زیرمقیاس مشارکت در اجتماع،1،6،7،23 مربوط به زیر مقیاس احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه،18،29،40،43مربوط به زیر مقیاس احساس مثبت نسبت به مدرسه،30،37،39 مربوط به زیر مقیاس ارتباط فرد با مدرسه و 10،12،26مربوط به زیر مقیاس مشارکت علمی میباشد.

روایی همگرا و واگرای مقیاس احساس ارتباط با مدرسه از طریق اجرای همزمان مقیاس فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت هرمنس محاسبه شد.نتایج نشانگر این است که ضریب همبستگی بین مقیاس احساس ارتباط با مدرسه و فرسودگی تحصیلی برابر567/0-  است. بنابراین رابطه منفی معناداری  بین این دو مقیاس وجود دارد و این مسئله روایی واگرای مقیاس احساس ارتباط با مدرسه را تائید میکند.روایی همگرای مقیاس احساس ارتباط با مدرسه از طریق اجرای همزمان پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس محاسبه شد.نتایج حاکی از این است که ضریب همبستگی بین نمره کل پرسشنامه  احساس ارتباط  با مدرسه و مقیاس انگیزش پیشرفت برابر441/0 میباشد لذا همبستگی مثبت و معناداری بین دو مقیاس مذکور وجود دارد و این نتیجه روایی همگرای مقیاس احساس ارتباط با مدرسه را تائید میکند.

 به منظور بررسی پایایی پرسشنامه احساس ارتباط با مدرسه از ضریب آلفای کرونباخ که در برآورد همسانی درونی پرسشنامه به کار میرود استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 88/0 به دست و ضریب آلفای کرونباخ زیر مقیاس های حمایت معلم ،  مشارکت در اجتماع، احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه ، احساس مثبت نسبت به مدرسه ، ارتباط فرد با مدرسه ،مشارکت علمی به ترتیب عبارتند از  825/0، 69/0،66/0،13/0،46/0،56/0 با توجه به  این ضرایب میتوان گفت که مقیاس مورد نظر از پایایی خوبی برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانش آموز گرامی

لطفا جملات زیر را باد دقت بخوانید و یکی از چهار گزینه زیر را که به بهترین وجه ممکن احساسات شما را بیان میکند،علامت بزنید.در ضمن این پرسشنامه یک امتحان نمیباشد،بنابراین پاسخ درست یا غلط وجود ندارد.


[1] . Students’ Sense of Belonging With Peers

[2] . Teacher Support

[3] . Fairness and Safety

[4] . Engagement in the Broader Community

[5] . Relatedness of Self with School

[6] . Academic Engagement


دانلود با لینک مستقیم


پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد