هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره مطالعه پژوهش

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله کامل درباره مطالعه پژوهش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

مطالعه پژوهش

امروزه پژوهش به عنوان اصلی انکارناپذیر در پیشرفت علوم مختلف شناخته شده است و تقریباً در تمام شئون زندگی می توان اثرات پژوهش در عرصه های مختلف را مستقیماً لمس کرد. پژوهش در امر تعلیم و تربیت نوین نیز نقش بسیار پر رنگ ایفا می کند. به طوری که تأثیر مستقیم آن در یادگیری و به خاطر سپاری مباحثی که دانش آموزان در آن به کارهای پژوهشی پرداخته اند به اثبات رسیده است. پژوهش محوری یکی از اساسی ترین سیاست های آموزشی مجتمع آموزشی شهید مهدوی است و معلمان و دبیران و مسئولان بخش پژوهش همواره درتلاشند تا بیش از پیش به گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش کمک کنند و دانش آموزان را با رویکردهای جدید و خلاقانه در این حیطه فعال تر نمایند.

به نظر می رسد که اولین گام در این راه تغییر نگرش نسبت به پژوهش است. به طوری که به پژوهش فقط به عنوان کاری تحقیقی و آن هم از نوع کپی برداری و یا حتی جستجوی اینترنتی و کتابخانه ای نگریسته نشود. بلکه در یک گام جلوتر فعالیت های پژوهشی تبدیل به پروژه هایی عملی شود که یا همان کار عملی دستاورد دانش آموز باشد و یا اینکه داده ها و اطلاعات مورد نیاز از آن فعالیت عملی استخراج شود. در این صورت است که می توانیم محیط علمی شاداب تر و جذاب تری داشته باشیم چرا که اصولاً کارهای عملی مورد توجه اکثر دانش آموزان است و از آن استقبال می کنند.

در این راستا قطعاً همکاری تمامی معلمین و نیز اولیاء محترم بسیار مؤثر خواهد بود و بدون حمایت های آنها قطعاً ایجاد چنین محیطی میسر نخواهد شد.

هدف از ایجاد این بخش در سایت مجتمع آموزشی شهید مهدوی ترویج فرهنگ پژوهش وتحقیق و اطلاع رسانی کامل و دقیق درباره اخبار و فعالیت های پژوهشی مجتمع است. همچنین اصلاح نگرش های قدیمی نسبت به کار پژوهشی و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارتباط بین دانش آموزان و معلمین راهنمای پروژه ها از دیگر اهداف این رسانه است. قطعاً فضای آزاد اطلاعات مبادله شده در مورد هر پروژه می تواند به دیگر دانش آموزان - حتی در مدارس دیگر- که کارهای پژوهشی مشابهی انجام می دهند کمک رسان مناسبی باشد. علاوه بر اینکه دیگران نیز می توانند در صورت داشتن تجربیاتی در زمینه ی پژوهش مورد نظر به آن پروژه کمک نمایند.

از کلیه دانش آموزان ، دبیران و اولیاء محترم تقاضا می کنیم نظر ها ، پیشنهاد ها و راهنمایی های ارزشمند خود را برای وب سایت پژوهش ارسال نمایند. همراهی شما قطعا یاری رسان ما در پیشبرد اهداف آموزشی مجتمع خواهد بود

اهمیت و جایگاه پژوهش :

پیامبر اکرم (ص) فرمود:

اگر مؤمنی، بیش از مرگ، برگه ای از علم از خود برجای گذاشته باشد، همین یک برگه روز قیامت میان او و آتش جهانم مانع می شود و خداوند در ازای هر حرفی که بر آن برگه نوشته شده باشد، شهری هفت برابر بزرگ تر از وسعت کل دنیا، به او عطا می کند.

اهمیت تحقیق و پژوهش علمی بر کسی پوشیده نیست. اصولا ً هدف اصلی، یا دست کم یکی از اهداف اصلیِ نظام های آموزشی در هر جامعه ای، پرورش پژوهشگر و محقق است. یکی از

شاخصه ها و مؤلفه های مهم برای ارزیابی میزان موفقیت نظام های آموزشی، شمار پژوهشگرانی است که تربیت کرده و در خدمت جامعه قرار می دهند. از سوی دیگر، رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پژوهش های جدید و نو است. کم رونقی پژوهش و تحقیق در هر رشته ای به کم رونقی و ناکارآمدی آن رشته خواهد انجامید. با پژوهش و تحقیق است که درخت دانش جان می گیرد، رشد می کند و ثمر می دهد و به طور کلی، پیشرفت و ترقی مادی و معنوی جوامع انسانی، مدیون پژوهش و تحقیق است.

در عین حال، ضربه هایی که بشر از تحقیقات و پژوهش های برخی از دانشمندان دیده است و

می بیند، آن قدر فراوان است که با کمتر چیزی قابل مقایسه است. بی دینی ها، حقیقت ستیزی ها و جنگ های مدرن و حق کشی های جدید، همه محصول پژوهش ها و تحقیقات نادرست، مخرب و ویرانگر پاره ای از عالمان و اندیشمندان است. پژوهش و تحقیق اگر به درستی جهت گیری نشود و اگر در مسیر توسعۀ معنویت و رشد اخلاق نباشد، نه تنها در خدمت آبادانی دین و دنیای بشریت نیست، که عاملی برای تخریب و نابودی حیات آدمیان نیز خواهد شد. همچنان که امروزه شاهد هستیم، پاره ای از پژوهش ها و تحقیقات علمی، صرفا ً در خدمت زر و زور و تزویر، یا به تعبیری در خدمت شهوتِ ثروت و قدرت و نیرنگِ پاره ای از افراد و گروه ها و حکومت هاست. چه فراوان اند اندیشمندان و محققانی که فکر و اندیشه و پژوهش خود را در خدمتِ توسعه و ترویج فرهنگ شیطانی قرار می دهند. چه فراوان اند کسانی که ماه ها و سال ها برای مبارزه با توحید و تخریب فرهنگ ایمانی اندیشه می کنند. حتی اگر از کسانی که با فرهنگ ایمانی والاهی مخالف اند و در خدمات فرهنگ الحادی هستند، بگذریم، متأسفانه در میان دینداران و کسانی که خود را اهل ایمان می دانند نیز این آسیب و آفت وجود دارد. یعنی پژوهش های آنان به گونه ای است که به جای آنکه آنان را به سعادت برساند، از حق و حقیقت دورشان می سازد، چرا که جهت گیری تحقیق آنان نهایتا ً در خدمت گسترش کفر و الحاد و تخریب ایمان و توحید است. اینجاست که به اهمیت و نقش فوق العادۀ اخلاق در پژوهش بیش از پیش پی می بریم.اگر معیارها و موازین اخلاقی اسلام را در تحقیق دخالت ندهیم، حاصل پژوهش های ما چیزی جز تخریب دین و معنویت و تخریب فرهنگ اسلامی و دور شدن از سعادت حقیقی بشریت نخواهد بود.

فضایل اخلاقی در پژوهش

انگیزه و نیت

1- تحقیقات ما زمانی حقیقتاً معنادار و مفید به حال خودمان و جامعه خواهد بود که با انگیزۀ الاهی و نیت درست صورت گیرد، وگرنه اگر به انگیزۀ شهرت و کسب ثروت و امثال آن باشد، وقتی گفته می شود پژوهشگر باید با نیت الهی دست به پژوهش بزند، به این معناست که پژوهش ها و تحقیقات او نیز باید در خدمت اهداف الاهی و در جهت خدمت به خلق خدا، دین خدا و به طور کلی سعادت واقعی و حقیقی بشر باشد.

2- توجه به نقش پیش فرض های ارزشی

یکی از مهم ترین موضوعات در تحقیق و پژوهش، تأثیر پیش فرض ها، فرهنگ، جامعه، ارزش ها و امثال آن در تحقیق است. تحقیق علمیِ صرف و فارغ از هرگونه پیش فرض و پیش زمینه ای اگرچه ذاتا ً محال نیست، اما به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، وقوعا ً محال است. به تعبیر فنی تر، علم، به طور کلی، به ویژه علوم انسانی و اجتماعی، دارای بار ارزشی است؛ یعنی پژوهشگر نمی تواند فارغ از نظام ارزشی مورد قبولش دست به تحقیق بزند. هیچ پژوهشی در خلأ رخ نمی دهد، و شخصیت پژوهشگر و نظام حاکم بر جهان بینی و ایدئولوژی شخص در فرآیند تحقیق او فعالانه ایفای نقش می کنند.

اندیشه های فلسفی، عرفانی، دینی، اجتماعی و تاریخی محقق، در ساختار و هندسۀ علمی و پژوهشی او نقشی تعینن کننده دارند. مثلا ً روانشناس مسلمان، هرگز نمی تواند عوامل وراثتی را به عنوان علت تامۀ شکل گیری شخصیت انسان بپذیرد، و یا جامعه شناس مسلمان، هرگز نمی تواند همچون دوریکم، به جبرِ اجتماعی قائل شود. بنابراین، پیش فرض های دینی و به طورکلی، نظام ارزشی اندشمند و پژوهشگر در « استنتاجات علمی» او از پژوهش ها و آزمایش هایش بسیار تأثیرگذار است.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره مطالعه پژوهش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد