هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره رنده

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله کامل درباره رنده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

 

ماشین کف رند

رنده برقی در سال1793 م. بوسیله ساموئل بنت هام اختراع شد. ماشین های رنده امروزی قادرند،سطوحی ساف را با سرعت، دقت و راحتی تهیه کنند. اکثر ماشینهای رنده طوری طراحی شده اند که بایستی برای رندیدن چوبها، چوبها را با دست بر روی استوانه برش آنها حرکت داد. در ماشین رنده، عمل برش بوسیله استوانه دواری صورت میگیرد که بر روی آن دو تا شش تیغه بصورت ساده یا اریب نسب شده اند در کار با این ماشین مانند هر ماشین صنایع چوب دیگر باید برای تهیه یک سطح ساف کار را به آرامی در روی آن به پیش برد. از ماشین رنده کف رند برای رندیدن سطوح چوب، یک رو و یک نر کردن، دو راهه کردن و نیز برای درز کردن میتوان استفاده کرد.

صافی سطح ایجاد شده بعد از عمل بستگی به تعداد تیغه، تعداد دور توپی یا استوانه برش و سرعت پیش برد کار دارد.

حفاظت وایمنی ماشین رنده کف رند :

1- هر دو میز را به دقت تنظیم کنید .در موقع تنظیم کردن صفحات میز باید مطالب زیر رامورد توجه قرارداد:

صفحه کار گیربطور دقیق با محیط گردش لبه تیغ باید برابر باشد.صفحه ای که کاررامی گیرد،به اندازه ضخامت پوشال بالا تر از صفحه ای است که کار روی ان گذارده و به جلو هدایت میشود . در اثر چرخش میله رنده از زیر چوب پوشال بر داشته شده و سپس چوب روی صفحه دیگر قرار میگرد. چنان چه صفحه کارگیر بالا تر از قطر گردش تیغه رنده باشد ،لبه چوب به صفحه کار گیر، گیر میکند و کاررندیدن بامشکل مواجه میشود وچنانچه صفحه کار گیر به مقدار کمی حتی به اندازه غیر محسوس پایین تراز لبه تیغ قرار گرفته باشد ،انتهای چوب به طول 3 تا 4 سانتی متر وبه ضخامت یا عمق اختلاف سطح صحفه کارگیرتا محیط دایره تیغه برنده گود تر رندیده میشود . شکل شماره 16

2- تخته های با طول کمتر از 30 سانتی متر را با این ماشین رندید و برای رندیدن تخته های باریک ونازک ،آنها را به کمک هدایت کننده از روی تیغه ها عبور دهید .

3- قبل از شروع به کار صبر کنید ، تا ماشین سرعت عادی خود را پیدا کند .

4- کار را از نقطه نظر گرههای شل یا ترکهای بزرگ بازرسی کنید .

5- همواره درسمت چپ ماشین بایستید و هیچ گاه در امتداد حرکت کار قرار نگیرید .

6- دستهای خود رابا اندازه حد اقل 10 سانتی متر از استوانه برش دور نگاه دارید .

7- حفاظ توپی همیشه باید روی توپی بوده وهنگام کار با نیرئی پیش بری کار به عقب برود .

8- به هنگام کار با ماشین، حتماً از گوشی وعینک استفاده کنید .

9- از پوشیدن لباسهای گشاد به پرهیزید ، وسر استین ها را با دکمه ببندید .

10- هرگز با تیغهای کند (ناچاق)کار نکنید .

11- دستگاه بایستی به سیستم مکنده جهت پوشال مجهزگردد.

دستگاه خلا خشک کن چوب

دستگاه خلا خشک کن چوب و فرآورده های چوبی برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخته شد.

دکتر بهبود محبی , عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس و مبتکر این دستگاه در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد : دستگاه خلا برای خشک کردن چوب و فرآوردهای چوبی ساخته شده و کارایی بسیار بیشتری نسبت به کوره های خشک کن دارد.

وی درباره نحوه عملکرد این دستگاه گفت : رابطه ای میان نقطه جوش آب و فشار هوا وجود دارد که هر چه فشار هوا کاهش یابد , نقطه جوش نیز پایین می آید. دستگاه خلا خشک کن برای صرفه جویی در انرژی بر مبنای این رابطه ساخته شده به طوری که با ایجاد خلا توسط پمپ با حرارتی ملایم , چوب به سرعت خشک می شود.

وی خاطرنشان کرد : زمان خشک کردن چوب در هوای آزاد به شرایط اقلیمی منطقه بستگی دارد و در مدت زمان زیادی انجام می شود. استفاده از کوره های چوب خشک کن نیز با توجه به نیاز به ادوات گران قیمت به صرفه نبوده و نسبت به خشک کردن در هوای آزاد به چندین هفته زمان نیاز دارد که این زمان به اندازه کوره و نوع گونه مصرفی (راش , بلوط و غیره ) و حساسیت و ضخامت چوب بستگی دارد. این در حالی است که با کمک دستگاه ساخته شده هرگونه چوب در عرض چند روز خشک می شود.

دکتر محبی در ادامه خاطر نشان کرد : در کوره های چوب خشک کن معمولی نیروی رانشی رطوبتی ایجاد شده رطوبت را از داخل چوب به خارج آن منتشر می کند. در حالی که در این سیستم بر مبنای تغییر فشار هوا , نیروی رانشی هوا از سوی چوب کشیده شده و به همراه پایین آمدن نقطه جوش , آب درون سیستم شروع به تبخیر می کند.

وی درباره مزایای استفاده از دستگاه ابتکاری به ایسنا گفت : در کوره های خشک کن به علت وجود گونه های مختلف با حساسیت های گوناگون در زمان خشک کردن , یک سری نیروهای مکانیکی در چوب به وجود می آید که این تنش ها سبب کج شدن و تغییر ضخامت چوب می شود. در حالی که در این سیستم به دلیل خارج شدن هوا و استفاده از دمای پایین تر , شدت تنش ها بسیار کمتر می شود.

دکتر محبی با بیان این که مدت زمان خشک کردن چوب به دانستیه آن نیز بستگی دارد , اظهار کرد : پس از انجام آزمایشات مختلف مدت زمان خشک کردن را از چند هفته به پنج روز رساندیم و در حال انجام تحقیقات بیشتر روی آن هستیم تا به زمان و شرایط مطلوب تری دست یابیم .

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد : در کوره های چوب خشک کنی از سوخت های فسیلی استفاده می شود که همراه با آلودگی های زیست محیطی است در حالی که در دستگاه خلا خشک کن با استفاده از نیروی الکتریسته میزان مصرف انرژی کاهش یافته و با آلودگی کمتر , کارایی و سرعت فرایند افزایش می یابد.

وی در پایان با اشاره به این که این سیستم قابلیت طراحی در سایزهای مختلف کارگاهی و کارخانه یی را دارد , به ایسنا گفت : نمونه اولیه در ابعاد کمتر از یک متر مکعب با هزینه ای حدود هفت میلیون تومان ساخته شده که در صورت رسیدن به تولید انبوه هزینه ساخت دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ماشین اره مجموعه ای گرد

اره مجموعه ای یکی از قدیمی ترین ماشینهای صنایع چوب است وهنوزهم یکی ازمفیدترین آنها بشمار می رود . اختراع این ماشین در سال 1777 در هلند صورت گرفت ود رآن زمان این ماشین صرفا یک تیغه گرد فلزی آبدیده بود . که برروی یک محور متصل به بدنه چوبی نصب شده بود امروز ه طرحهای جدید تیغه وموارد مورد استفاده برای ساخت آنها و کاربرد این اره را گسترش وسیعی داده است. اره های چند کاره میزی دارای شافت یا محوری هستند که میتوان تیغه ها را بروی آن نصب وتعویض نمود درحالیکه اره های موازی بر یا دو روکن دارای دو تیغه یا ارههای چند تیغه می باشد که می توان آنها را برای برشها ی مختلف بصورت مستقل تنظیم کرد . استفاده از این اره ها موجب می شود که در در زمان تعویض تیغه برای برشهای مختلف صرفه جویی شود .بعضی از این ماشینها دارای محرکه مستقیم هستند بدین معنی که تیغه دوّار مستقیماً بر روی تیغه موتور نصب گردیده است و برخی دیگر دارای محرک دنده ای تسمه ای یا ترکیبی از این دو می باشد .

انواع برشهایی را که با این ماشین عملی می باشند میتوان بشرح زیر خلاصه نمود : انواع برشهای عرضی و طولی روی تخته ، دوراهه کردن ، انواع برشهای زاویه ای ، برش با قطر متغیر ، برش شانه ای ، برش شیاری ، یا کنجشکاف ، کام وزبانه وبرشهای خاص دیگر.استفاده ازمیزکشویی کنار اره اهمیت زیادی در دقت برشهای عرضی دارد وحفاظ روی تیغه علاوه بر جلوگیری از خطرات جسمانی از پاشیدن خاک اره به صورت برش دهنده ممانعت می نماید

این ماشین لازم است به دستگاه مکنده مجهز باشد تا محیط کارگاه را ازنظر گرد و غبار آلوده نسازند دقت در انتخاب فولاد برای شافت میله محور ماشین اره مجموعه ای که تیغه ر وی آن بسته می شود از اهمیت بسزای برخورداراست خصوصا فلانشها و پیچ ومهرهای موربوط به تیغه بایستی طوری باشد که حفاظت و ایمنی لازن را تامین نماید همچنین بایستی دقت شود که در موقع را ه اندازی وشروع حرکت تیغه اره هیچ گونه لنگی نداشته باشد.

نوع دندانهای اره :نوع دندانهای اره بستگی به نوع کارهای دارد که باید به وسیله تیغه آن اره انجام گیرد بنا براین می توان گفت که نوع دندانهای اره بستگی به مراتب زیر دارد.

1-جهت برش اره که در طول ویا عرض چوب انجام گیرد.2- سختی چوب یا مقدار رطوبتی که در چوب وجود دارد .3- چوب مورد مصرف که ممکن است تو پرتخته چند لایی تخته پوشالی ویا تخته های مصنوعی دیگر باشد .4- خوبی وبدی نوع برش که از اره انتظارداریم.5- سرعت پیشبرد کار کا باید با دست ویا با دستگا ه پیش دهنده انجام گیرد .دندانهای اره کارشان این است که در چوب فرو رفته والیاف چوب را از یکدیگر جدا کند . درحالی که وظیفه افتادگیهای بین دندانها این است که خاک اره را جمع کرده وبه خارج بریزند.چوب های تر خاک اره بیشتری دارند تا چوبهای محکم و خشک واز این لحاظ تیغه اره های مخصوص چوبهای نرم و تر فاصله دندانه بیشتری لازم دارند بطوری که این فاصله دندانهای قادر باشند خا کهای اره را به خارج بریزند .

دستوراتی برای بکاربردن وآ ماده بکار نگهداشتن تیغه اره گرد1- باید گردش صحیح دور یک مرکز در تیغه اره گرد دائماً کنترل شود گردش دقیق اره را می توان بوسیله سنگ سنباده ایکه در دستگاه مخصوصی قرار گرفته و به اره گرد که از طرف پشت می گردد تماس داده و کنترل نمود.2- مواد صمغی موجد در چوب و رنگ زدگی و سایر کثافات روی اره اثر نامطلوبی دارد این قسمتها را می توان با نفت با گازوئیل یا ماده مخصوص به کتانل تمیز نمود تیغه اره های گوچکتر را می توان در ظرفی که در آن کتانل ریخته اند گذاشت و آنها را تمیز کرد . در تیغه اره بزرگتر کافی است که کتانل را قلم مو روی اره مالید و به این طریق آن را تمیز نمود 3- توجه به سرعت برش لازم برای تیغه اره ها از موارد ضروری است سرعت برش در اره گردها بقرار زیر هستند :

برای برشهای طولی در چوبهای توپر 50 تا 70 متر بر ثانیه

برای برشهای عرضی در چوبهای توپر 40 تا 55 متر بر ثانیه

برای تخته هائیکه از چند لا رویب هم چسپانده شده اند 33 تا 55 متر بر ثانیه

در تیغه هائیکه سر آنها با فولاد محکم مجهز شده اند 70 تا 90 متر بر ثانیه و در تیغه اره های رنده ای تا 50 متر بر ثانیه .

4- مهمترین قسمت کار اره گرد این است که مرکز اره روی میله ماشین قرار گرفته باشد چنانچه سوراخ اره گرد بزرگتر از قطر میله ماشین اره باشد باید برای بستن اره و بدست آوردن مرکزیت آن از بوشها و گوه هائیکه برای این منظور ساخته شده اند استفاده نمود حلقه های مخروطی شکل نیز برای رسیدن به این هدف در اختیار است برای جلوگیری کردن از لرزش احتمالی تیغه اره از دو پولک بزرگ به نام فلانش استفاده می شود . این دو پولک دو طرف اره را نگاه می دارند و مهره ماشین روی آنها سفت می شود . و معمولاً قطر این فلانشها یک سوم قطر تیغه اره است فشار وارد به وسیله مهره روی این فلانشها به انتهای آنها رسیده و به اره منتقل می شود . سطح فشار فلانشها باید عاری از کثافات و روغن باشد .5- برای بدست آوردن سطح برش صحیح و بدونه عیب باید توجه داشت که نوک دندانه های تیغه اره فقط حدکثر 5 تا 10 میلیلمتر از برش خارج شود در نتیجه سطح تماس بین اره و چوب کمتر می شود و هرچه تماس کمتر باشد اره کمتر گرم می شود . در ضمن هرچه اره بیشتر از سطح چوب خارج شود سطح برش نیز خشن تر می شود و همچنین مقدار لاشه شدن در خارج چوب بیشتراست هرچه اره از چوب بیشتر بیرون زده باشد مقدار قوه پیشبرد کار کمتر است . باید از این حسن برای بدست آوردن سطخ برش صاف صرفنظر کرد . چنانچه مقدار بیرون زدگی اره ازه چوب کمتر از 10 میلیمتر باشد خطر پس زدن چوب بیشتر است که این عیب نیز با بکاربردن گوه محافظ که برای جلوگیری کردن از خطرات احتمالی ساخته شده برطرف شود .

نکات ایمنی ماشین اره گرد :1- با کلیه تنظیمها و خطرات احتمالی ناشی از کار با ماشین اره گرد قبل از استفاده آشنا شوید .2- برای جلوگیری از پس زدن چوب سعی کنید که در یک طرف تیغه باستید .3- کار را محکم نگه داشته و آنرا با راهنمای برش دیواره ( گونیا ) و یا هر هدایت کنند مناسب دیگری هدایت کنید .4- از نزدیک کردن دست به تیغه اره جداً خودداری کنید .

5- هنگام تنظیم گونیا دستگاه باید خاموش باشد .6- برای تنظیم زاویه اره از صخفه مدرج دستگاه استفاده کنید.7- هرگز قطعات بریده شده و بجامانده بین اره و گونیا را با دست خارج نکنید .8- هنگام کار با دستگاه ختماً از گوشی و عینک استفاده کنید .9- از پوشیدن لباس بلند بپرهیزبد و سر آستین را با دکمه ببندید .10- قبل از ترک ماشین یا پاک کردن و روغن کاریآن صبر کنید تا ماشین کاملاً متوقف شود .11- در صورت وجود گریس خور در سر توپی موتور هر 200 ساعت یکبار گریسکاری شود .12- قسمتهای کشویی بعد از هر پریود کاری با هوای فشرده یا مکنده تمیز گردد .13- محل ایستادن کارآموز باید همیشه کمی طرف چپ جهت حرکت تیغه اره باشد تا از پس زدنهای احتمالی چوب و خطرات ناشی از آن محفوظ بماند .14- وقتی که کلید ماشین زده می شود و جریان برق قطع می گردد برای نگه داشتن اره نباید با فشار دادن قطعه چوبی به پهلوی تیغه اره گرد ماشین را متوقف کرد .15- قطعه کار باید بر خلاف حرکت تیغه اره بجلو رانده شود .استفاده از وسایل حفاظتی و کمکی در کار با ماشین اره گرد :برای جلوگیری از سوانح کار در ماشین اره گرد که خطرناک می باشد باید اقدامات لازم را مبذول داشت . سوانح مختلفی در ماشین اره گرد ممکن است به وجود آید که علل پیدایش آنها باید روی کاغذ نوشته و نزدیک ماشین قرار داد . خطرات ماشین را باید به کارگران گوش زد کرد . هر کار با ماشین اره گرد باید با نهایت دقت انجام شود ونکات زیر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد :1- پوشاندن دندانه های اره : تمان دندانه های قسمتهای بالای تیغه اره گرد تا روی سطح برش باید پوشانده شود . در اره گرد صحفه ای نیز نباید دمدانه های اره بطور آزاد و بدونه پوشش باشند ، چنانچه مخفی کردن پشت دندانه های اره بطریق دیگر میسر نباشد، میتوان برای این کار از گوه مخصوص پشت اره استفاده کرد، و اگر تیغه اره از سطح بالا بزند، از آهن گوه ای و کلاهک چوبی استفاده می شود

2_گوه مخصوص محافظ پس زدن چوب :برای جلوگیری کردن از پس زدن چوب و گیر کردن در برش که اغلب در چوبهای تر و بد راه اتفاق می افتد، باید از گوه محافظ که قبلاً شرح داده شد، استفاده


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره رنده
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد