هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله اسطوره مصر

اختصاصی از هایدی مقاله اسطوره مصر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 41

 

مقاله:

اسطوره مصر

از اسطوره های مصر

اسطوره شناسی مصر چشم اندازی پرجلوه و پیچیده از تصویر بصری و نوشتاری است که در نقاشی های آرامگا ه ها و معابد وپاپیروس های باستانی پیش روی ما قرار می گیرد. این اسطوره ها که برخی بازتاب تلاش فکری مصریان برای توضیح چگونگی آفرینش جهانند و برخی حکایاتی ماجراهای خدایان یا قصه هایی یکسره ساخته و پرداخته تخیل، اغلب داستان هایی هستند شیرین و مفرح و مهیج که ما را به باورهای غریب و بغرنج و تخیل باورمصریان باستان آشنا می سازند.

 

گب، خدای زمین مصریان باستان و نوت، الهه آسمان، چهار فرزند به دنیا آوردند: اوزیریس و سث، دو پسرانشان و ایزیس و نفثیس، دخترانشان.

اوزیریس به عنوان فرزند ارشد گب و نوت حق حکومت بر سرزمین مصر را به ارث برد. محل ولادت او در روزتا (رشید) واقع در گورستان متروکه ای بود. این محل برای ولادت اوزیریس تناسبی ویژه داشت چراکه او خدای مردگان و خدای جهان زیرین خوانده می شود.

بنا بر کهن الگوی ازدواج میان برادران و خواهران تنی و ناتنی در خانواده سلطنتی مصر، همسر اوزیریس، خواهرش ایزیس بوده و همسر سث نیز نفثیس.

در ستون یادبود آمن موس (متعلق به حدود 1400 ق م) در موزه لوور پاریس، با عباراتی فصیح از رونق مصر در دوران حکومت اوزیریس یاد شده است. در این متن وی چنان حاکم بر کلیه منابع و عناصر توصیف شده است که برای سرزمین مصر خوشبختی و فراوانی به ارمغان می آورد. به واسطه قدرت او آبها به کنترل درمی آیند، از سمت شمال نسیم دلنواز می وزد، گیاهان می بالند و زندگی حیوانی الگوی کاملی از زاد و ولد را دنبال می کند.

غصب تاج و تخت توسط سث برادر متخاصم اوزیریس که قهر و آشوب از صفات وی بود، این صحنه آرام و صلح آمیز را آشفته می کند.

سث برادر خود را به قتل می رساند، بدن او را تکه تکه کرده و تکه های بدن وی را در سراسر مصر پراکنده می کند.

پس از مرگ اوزیریس، سث که خواهرش نفثیس همسر اوست، فرمانروای مصر می شود.

ایزیس تصمیم می گیرد قدرت های جادویی عظیم خویش را به کار گیرد تا پیکر همسرش را دوباره بسازد چنانکه از او پسری آبستن شود تا از برادر غاصب و قاتل انتقام بگیرد. او سراسر مصر را به جستجوی قطعات پیکر اوزیریس زیرپا می گذارد تا آنکه سرانجام پیکر همسرش را دوباره می سازد.

در سنگ نوشته آمن موس (در لوور پاریس) چنین آمده که الهه ایزیس پیکر اوزیریس را با بال های خود می پوشاند (او می توانسته به هیات یک زغن درآید) و با بال های خود دم حیات می آفریند، بطوریکه اوزیریس زنده می شود و او را آبستن می کند. به همین ترتیب بر دیوارهای معبد آبیدوس نیز جادوگری ایزیس و تبدیل شدن او به یک شاهین کوچک به منظور دریافت نطفه اوزیریس تصویر شده که خود را بر بدن اوزیریس فشار می دهد.

به این ترتیب نقش اوزیریس در اسطوره پادشاهی مصر به پایان می رسد. وی به دوات یا جهان زیرین فرود می کند و در مقام خدای جاودانگی به فرمانروایی می پردازد. در اندیشه مذهبی مصریان آنچه اهمیت داشت فرمانروایی زمینی اوزیریس نبود بلکه معجزه


دانلود با لینک مستقیم


مقاله اسطوره مصر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد