هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد ماشین های تراش اختصاصی

اختصاصی از هایدی تحقیق در مورد ماشین های تراش اختصاصی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 176

 

فصل ششم

ماشین های تراش اختصاصی

Special purpose lathes

درصنایع ماشین سازی بر حسب نیاز، تدریجاً انواع مختلفی از ماشین های تراش که مختّص انجام دادن کارهای فلز تراشی ویژه ای میباشند ساخته شده اند و مجموعاً ماشین های تراش اختصاصی نامیده می شوند که در سطور زیر چند نمونه از آنها را از نقطه نظر ساختمانی و کاربردشان مورد بررسی قرار میدهیم:

الف – ماشین های تراش پیشانی "Facing Lathes"

ماشین های تراش پیشانی یا کف تراشی، ماشین های تراش ساده ای هستند که برای ماشین کاری قطعاتی که دارای قطر زیاد ولی طول کم باشند بکار برده میشوند. آنها عملیاتی نظیر تراش استوانه های خارجی، سطوح مخروطی شکل، کف تراشی، بریدن و در آوردنِ شیار و داخل تراشی را روی قطعاتی نظیر : فلایویل ها یا چرخ طیّارها( چرخ لنگرها )، پولی ها، چرخ دنده های با قطر خارجی خیلی بزرگ و غیره انجام میدهند، بطوری که کارهائی تا قطر بیشتر از 6 متر بر روی آن ها قابلِ تراش میباشند.

شکل صفحه بعد نمونه ای از ماشین های تراش پیشانی را نشان میدهد که قادر است تا حدود 3200 میلیمتر قطر، کارگیری داشته باشد و یا بعبارت دیگر چهار نظام انیورسال نصب شده بر روی محور اصلی آن میتواند قطعات با قطری تا حدّ فوق را محکم در بر گرفته و آماده تراشکاری سازد.

توان مصرفی الکتروموتور ماشین تراش پیشانی مزبور در حدود 30kw کیلو وات بوده ولی بعلت آنکه کاربرد عمده اش جهت اجرای عملیات تراشکاری روی کارهای قطور است ردیف تغییرات تعداد دوران بر هر دقیقه محور اصلیش فقط .R.P.M63 تا 0/8 جدولِ مشخصات فنی آن ذکر گردیده است.

قطعه کار مورد نظر برای تراش، بر روی صفحه نظام ( با توجه به شکل 1-6) بکمک روبنده های تسمه ای با پیچهای متناسب بسته می شود و در صورتی که کار دارای قطر کمتر از یک متر باشد ممکن است این عمل را با استفاده از پارچه های نظام (سه نظام و یا چهار نظام) انجام دهند.

************************************

( شکل 1-6) نمای یک ماشین تراش پیشانی ( از نوع دارای دستگاه مرغک )

ماشین های تراش پیشانی شبیه ماشین های تراش معمولی هستند که از نظر طول معمولاً کوتاه تر بوده ولی در عوض دارای صفحه نظام با قطر کارگیری خیلی بزرگند که باعث میشود، بتوان با آن ها کارهای غیر قابل تراش با ماشین های معمولی را تراشید. ماشین پیشانی تراش نشان داده شده در ( شکل 1-6) شامل دستگاه مرغک بوده امّا باید دانست که مدل هائی از این ماشین که فاقد قسمت فوق الذکر نیز می باشد در صنایع ساختِ ماشین های ابزار دیده شده است. شکل شماتیکی صفحه بعد نشانگر اساس ساختمان ماشین های تراش پیشانی ویژه ایست که قسمت مورد بحث در آن حذف گردیده است.

با توجه به شکل قبلی ( شکل 1-6 ) ، قسمت های اصلی ماشین تراش پیشانی عبارتند از : صفحه پایه 1، پیش دستگاه 4 با صفحه مرغک 5 قوطی 2، سوپرت فوقانی 3 و دستگاه مرغک 6 که روی پایه بلندی نصب شده است. پیش دستگاه ماشین که در داخل آن جعبه دنده سرعت قرار گرفته دقیقاً به صفحه پایه محکم گردیده است. پایه 2 با راههای روی میز طولیش و نیز دستگاه مرغک میتوانند در محل مورد نظر و بر روی صفحه پایه بوسیله پیچهائی که از شیارهای T شکل عبور کرده اند محکم گردند. همانطور که ذکر شد چون هدف از کاربرد این ماشین، تراشیدن کارهای با قطر زیاد است، لذا ناحیه ای از میز که در بالای آن میخواهند صفحه نظام را بگردش در آورند را طوری طرّاحی کرده و میسازند که فرو رفته باشد تا امکان ماشین کاری قطعات قطور فراهم گردد.

*****************************************

( شکل 2-6 ) نمای یک ماشین تراش پیشانی ( نوع بدون دستگاه مرغک )

قسمت رنده بند از موتور جداگانه ای کسب قدرت می کند و برای آن بارهای خودکار طولی و عرضی متناسب را در مکانیزم باردهی پیش بینی می کنند، بعبارت دیگر همانطور که از شکل شماتیکی ماشین تراش پیشانی تراش ( شکل1-6 ) پیداست، جعبه دنده بار آن مانند ماشین های تراش معمولی، در داخل دستگاه فلز تراشی تعبیه نشده است، هنگامیکه کارهای خیلی بزرگ و سنگین بر روی صفحه نظام این نوع ماشین ها بسته میشوند، تا حد زیادی، وزین بودن آن ها خرابی زودرسی را برای یاتاقان های محور اصلی ماشین بوجود می آورد و گذشته از آن، دشواری های سوار و پیاده کردن قطعات کار بزرگ، کاربردشان را محدود ساخته و تدریجاً ماشین های تراش قائم یا کاروسل که ذیلاً به شرح آن ها خواهیم پرداخت، جایگزین ماشین های تراش پیشانی شده اند، ولی باید دانست که سادگی ساختمان آن ها و نیز قیمت ارزانشان مهم ترین عواملی هستند که هنوز هم بتوان در صنایع تک سازی و همچنین کارهای تعمیراتی از ماشین های تراش پیشانی بهره گیری کرد.

ب – ماشین های تراش قائم با برجک گردان یا ماشین های تراش کار وسل Vertical – Lathes:

ماشین های تراش قائم با برجک های گردنده، از انواع با اندازه های کوچک تا مدل های بزرگی از آن ها که بتوانند کارهائی با قطر 25 متر را هم تراشکاری کنند در ماشین سازی طراحی و ساخته شده اند. این ماشین ها تقریباً بطور کامل جانشین ماشین های تراش پیشانی خواهند شد و دلایل آن هم سهولت سوار شدن قطعه کار روی آن ها و کاهش مخاطره کنده شدنشان از محور اصلی ماشین فلز تراشی است، زیرا در این نوع ماشین های ابزار، صفحه نظام که به موازات کف کارگاه حرکت چرخشی دارد، با کیفیت بهتری بمدد یاتاقان های کف گردش قادر به تحمل نیروی وزن زیاد قطعات سنگین خواهد بود. ماشین های تراش کاروسل را میتوان در مواردی که کار دارای ابعادی بزرگ و وزنی زیاد و تلرانس تراشکاری کمی باشد، مانند ساختن اجزاء توربین های بخار و توربین ها یا چرخهای آبی عظیم مورد بهره برداری قرار داد و چون دارای ابزارگیرهای نصب شده در برجک های گردان میباشند، به سهولت امکان قرار دادن ابزار جدیدی در خط براده برداری فراهم میگردد. ماشین های تراش قائم با برجک گردان را میتوان به دو دسته تقسیم بندی کرد :

ماشین های تراش قائم یک خانه ای Single – Housing Vertical Lathes:

نمونه ای از ماشین های تراش قائم یک خانه ای در (شکل 3-6) نشان داده شده است که قادر است کارهائی تا قطر 1500


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد ماشین های تراش اختصاصی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد