
نام محصول: پاورپوینت طرح ایجاد منطقه گردشگری توس در مقیاس ناحیه
فرمت : PPT
تعداد اسلاید : 87
سال گردآوری محصول : 94 - 95
زبان : فارسی
حجم فایل : 1 مگابایت
مقدمه
•صنعت گردشگری امروزه در ردیف پردرآمد، پاک و کم هزینه در دنیا قرار دارد بر اساس آمار منتشر شده از سوی، تا سازمان جهانی گردشگری سال 2020 میلادی تعداد گردشگران در سرتاسر دنیا به رقمی 1 میلیارد نفر خواهد رسید. این امر نشان دهنده گسترش روزافزون صنعت گردشگری است. به طوری که هم اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب میآید. (و پیش بینی میشود تا سال 2010 میلادی با پشت سرگذاشتن این دو، به بزرگترین صنعت دنیا تبدیل شود).
•صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت چند وجهی، متشکل از اجزا و انواع گوناگون است. یکی از انواع گردشگری، که امروزه نیز بسیار رونق یافته گردشگری فرهنگی است. در بحث گردشگری فرهنگی عموما دو محور مورد بررسی قرار میگیرد، محور اول گردشگری مرتبط با میراث فرهنگی یک مقصد است و بیشتر در این دیدگاه بعد تاریخی یک جامعه مورد نظر است و محور دوم گردشگری فرهنگی موضوع زمان حال و فرهنگ جاری یک مقصد را مدنظر قرار میدهد. گردشگری فرهنگی از دو عبارت گردشگری و فرهنگ تشکیل شده است. از فرهنگ نیز تعاریف متعددی ارائه شده است. مارگارت مید فرهنگ را مجموعهای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنتهای مشترک میان افراد میداند که به صورتی متوالی از سوی فردی که وارد آن جامعه میشود، آموخته و به کار گرفته میشود.
•
بیان مسئله
•گردشگری فرهنگی حرکت انسانها برای جاذبههای فرهنگی از مکان سکونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجزیههای جدیدی و ارضای نیازهای فرهنگی است. که از نظر فنی دربرگیرنده میراث، نشانههای زیبا شناختی و فرهنگی، هنرها و صنایع دستی است. درباره کشور ایران این نیز وجود دارد که بسیاری از گردشگران برای دیدن آداب و رسوم ما، لباس پوشیدن ما، معماری ما، دین ما و بسیاری دیگر از اجزای فرهنگی ما، به ایران میآیند. آنها به ایران میآیند تا در فضای مسجد جامع اصفهان، فلسفه و عرفان اسلامی را جست و جو کنند و شاید لحظهای از فضای ماشینی و تاریک دنیای صنعتی رها شوند. به تخت جمشید میروند تا با تمدن چند هزارساله ایران آشنا شوند و انگشت تعجب بر دهان بگذارند. شناخت تقاضا پیرامون جاذبههای فرهنگی و رویکرد به جذب گردشگری فرهنگی اهمیت اساسی دارد.
•میبایست در گردشگری فرهنگی منابع و جاذبههای گردشگری فرهنگی را شناسایی و برای آنها برنامهریزی کرد اما باید توجه کنیم هنگامی که منابع گردشگری فرهنگی به خوبی شناسایی شود، شاهد اثرات مثبتی در اجتماع و محیط فرهنگی خود هستیم، مهمترین این اثرات حفظ شدن و پایدار ماندن میراث فرهنگی، هنرها، سنتها و وآداب و رسوم ملتها است و موجب ساماندهی منابع فرهنگی میگردد از دیگر آثار مثبت توسعه گردشگری فرهنگی احیای غرور فرهنگی و ملی است نوعی اعتماد به نفس فرهنگی را در جامعه تزریق میکند. مشهد یک شهر توریستی است که سالانه 20 میلیون گردشگر مذهبی را در خود جای میدهد. چنانچه بتوانیم بستری برای گردشگری فرهنگی هم باز کنیم خواهیم توانست ظرفیت جذب توریست را در این شهر بالا ببریم. با توجه به بررسیهای انجام شده، به هر دو عامل، یعنی شهری تاریخی با قدمت باستانی و دارای پتانسیل فرهنگی و تقاضای توریستی میتوان به شهر توس زادگاه فردوسی اشاره نمود.
•
شهر توس
•حوزه تاریرخی شهر توس، دارای قابلیتهای ویژه به منظور توسعه صنعت گردشگری است. از آنجایی که هدف نهایی طرح حاضر نیز بر همین مبنا استوار است، پیشنهادهای ارائه شده در زمینه نحوه استفاده از اراضی برای توسعه کشاورزی، صنعتی و غیره...، بالاخص در خارج از بارو و حریم درجه 3 شهر تاریخی توس و در حوزه نفوذ آن بر گردشگری و عوامل آن تاکید دارند عوامل اصلی موثر گردشگری در حوزه نفوذ شهر توس شامل موارد زیر است. (آمود 1383)
•1-عوامل تاریخی
•2-عوامل طبیعی
•3-عوامل مذهبی
•علاوه بر آن آرامگاه حکیم توس بر اهمیت شهر توس افزوده و آن را چند برابر نموده است. آرامگاه حکیم توس همچون نگینی در مشهد میدرخشد و هر ساله هزاران جهانگرد از این مجموعه دیدن میکنند. حوزه تاریخی توس و تابران به عنوان مرکز اصلی این حوزه با در بر داشتن مکانهای جاذب طبیعی و بناها و عناصر تاریخی با ایجاد فضاهای مکمل فرصت مناسبی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی ایجاد میکند. به طور کلی شهر توس به عنوان یک مجموعه فرهنگی، توریستی با کاربردی بینالمللی میباشد که اهمیت زیادی در توسعه گردشگری، به ویژه فرهنگی استان میتواند داشته باشد. و به عنوان محور فرهنگی توریستی-تاریخی و توریستی فرهنگی کاربرد دارد.
•
وسعت مسئله
•مشهد، شهری توریستی و مذهبی است که مسافران و گردشگران خاص خود را دارد. با توجه به جهانی بودن شخصیت فردوسی توسی و تاریخی بودن منطقه توس با قدمت چند هزار ساله و وجود گردشگران خارجی و داخلی چنین فضاهایی در جوار آرامگاه لازم و ضروری به نظر میرسد. استمرار این مسئله باعث میگردد ضمن آبادانی و ایجاد امنیت در منطقه و توجیه اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه موجب ارج نهادن به شخصیت فردوسی توسی و برپایی جشنهایی در جوار آرامگاه شود که خود موجبو و به اذهان سپردن چهره جهانی فردوسی و مانع از به یغما بردن میراث ادبی و هویت فرهنگی کشورمان باشیم. و در اثر این غفلت شاهد بیگانگی هر چه بیشتر نسل جدید با تاریخ، ادب و فرهنگ کشورمان شویم. با نگاهی به جراید خبری و طرحهایی که در حد ایده به آنها پرداخته شده است و ادامه نیافته و هجوم فرهنگی بیگانگان در رابطه با کمرنگ نمودن قدمت فرهنگی کشورمان پرداختن به بهسازی منطقه توس و فردوسی کاری است عظیم و سترگ، برنامهریزی و طراحی مجموعهای با عناصر فرهنگی، آموزشی، تفریحی و گردشگری، میراث فرهنگی میتواند گامی هر چند کوچک در جهت احیای منطقه تاریخی توس و شخصیت فردوسی بردارد.
•مخاطبان را میتوان به چند گروه تقسیم کرد. مخاطبان تخصصی را اساتید ادب پارسی، پژوهشگران و شاعران مدعو خارجی و داخلی، دانشجویان و هنرمندان دانست که در بخشهای اقامتی، فرهنگی، آموزشی میتوانند فعال باشند. در ورطه بعدی مخاطبان نیمه تخصصی را گردشگران داخلی و خارجی که بیشتر به عنوان گردشگر فرهنگی میباشند را تشکیل میدهند که هرم سنی محدودی ندارند و در آخرین مرحله مسافران و گردشگران داخلی و مجاورین که برای گذراندن اوقات و تفریحی به مجموعه مراجعه میکنند کا در دسته مراجعین غیر تخصصی قرار میگیرند. علت بروز این مسئله کم توجهی و بیتوجهی به منطقه توس با چنین پتانسیلی برای جذب گردشگر فرهنگی-تاریخی و حفظ هویت ملی و فرهنگی کشورمان است. که این مهم به مراتب از سازمان میراث فرهنگی انتظار میرود.
•
روش تحقیق
•روش تحقیق بر چهار بخش زیر تقسیم میشود:
•بنیادی (گسترش مرزها)
•- انواع تحقیق:
•کاربردی (بنیادی-کاربردی، اجرایی-کاربردی)
•گزارش نمونه نادر و یا ارائه پیشنهاد نادر
•(تحقیق فوق از نوع اجرایی کاربردی یا نمونه نادر است)
•-روشهای اساسی تفکیک تحقیق:
•آماری
•توصیفی
•(تحقیق فوق تلفیقی از روشهای آماری و توصیفی است)
•-گونه تحقیق:
•پدیدار شناسی
•با پیشفرض موضومی
•(تحقیق فوق از گونه تحقیق با پیش فرض موضوعی میباشد که فرض را مد نظر گرفته و در تحقیق ما به دنبال اثبات آن هستیم.)
•-مکانیسم تحقیق:
•زمینههای تحقیق-مراحل تحقیق
•در مراحل تحقیق ابتدا از روش کتابخانهای، استفاده از مجلات و کتب در زمینههای مختلف و نیز مطالعات منطقه شهری مشهد و شهر توس استفاده شده است و سپس در روش میدانی با مراجعه به منطقه و تجزیه و تحلیل سایت در خود منطقه، عکسبرداری و اسلاید از منطقه، مراجعه در فصول سال به منطقه، جمعآوری اطلاعات در مورد خصوصیات کلی بازدید کنندگان و نیز مراجعه با ارگانها و ادارات مختلف و نیز دانشگاههای متعدد از جمله فعالیتهای روشهای میدان بوده است.
•
توریسم و مسائل آن
•در موضوع توریسم و مسائل آن پیوسته به عامل انسان و عواملی که در ارتباط با نیازهای انسان باشد توجه خاصی دارند. یکی از این توجهات به شرحی است که در ذیل می آید:توریست و مسافر با رفتارهای متفاوت فردی خود در مقابل رفتار ساکنین که به آنجا وارد می شود عکس العمل نشان می دهد. ما این موضوع را تحت عنوان برقراری ارتباط بین دو گروه از انسانها با رفتارها و سنن متفاوت مطالعه می کنیم. برقراری ارتباط در این میان به قدری پیچیده است که بدون توجه به آن محاسن نتایج می تواند تحت الشعاع معایب حاصل از ارتباط رفتارها قرار بگیرد.
•توریسم در زبان فرانسه هم به معنی مسافرت به اطراف و اکناف و مشتق از کلمه TOUR است.
•در بطن تمامی این اشتقاق ها چه انگلیسی و چه فرانسوی هدف توریسم در شناخت و مفهوم توریسم عوامل زیر را مورد توجه قرار داده است:
•اگر هدف توریسم به منظور شاد بودن و شاد زیستن است باید بپذیریم که به دنبال خود تقاضا به میل و سلیقه توریست ظاهر می گردد. به عبارت دیگر سلیقه و میل شخصی جهانگردان است که نوع تقاضا را معین می کند نه دستگاه های خدماتی و صنعتی.
•کلمه توریسم برای مساقرت به قصد گردش اطلاق می گردد. اگر قصد از مسافرت تنها جدا شدن فرد از محل دائمی زندگی به صورت موقت و برگشت دوباره به همان محل اولیه باشد مگر اینکه گردش، تفریح، دیدار نقاط تاریخی و طبیعت زیبا و گذرانیدن اوقات فراغت توام با شادی از لحظه جدا شدن تا موقع برگشت منظور مقصود باشد.
•مسافرتهای توریستی انجام یک سری از فعالیت های خدماتی و تولیدی را پشت سر هم ضروری می سازد. اینگونه فعالیت ها نیاز مسافرتی و زندگی توریست ها را فراهم می آورد. به این ترتیب انجام فعالیت های عظیمی از طرف گروه های مخلتف ضرورت پیدا می کند. به عبارت دیگر برای تدارک و ارائه خوابگاه، تغذیه و سایر نیازهای زندگی توریست ها زنجیر عظیمی از فعالیت های موردنیاز است. به نظر ما بیشتر علاقه مندان و صاحب نظران جغرافیای انسانی و اقتصادی هستند که در این زنجیره عظیم مطالعه و تحقیق می کنند.
•برای رفع نیازهای متعدد جهانگردان ایجاد و شروع به کار رشته های گوناگون از صنایع ضرورت پیدا می کند.
•با توجه به توضیحات مفصل فوق از طرف آکادمی بین المللی توریسم، مشاهده می شود که هدف در سیر و سیاحت به مفهوم توریست داشتن شرط گردش اساس کار را تشکیل می دهد. یعنی اطلاق نام توریست به سیاحان زمانی در قالب توریسم مفهوم پیدا می کند که سیر و سیاحت با داشتن شرط گردش انجام بگیرد.
•
نظریه های جامعه شناختی توریسم
•جان اوری و مک کانل از جمله جامعه شناسانی هستند که درباره توریسم نظریه دارند. اوری این بحث را مطرح می کند که چرا توریست عکس جمع می کند و سرمایه دار سرمایه. اوری می گوید توسعه عکس برداری همراه است با توسعه چشم توریستی Tourist gaze یا شکار لحظه توسط توریست ها. اما مک کانل می گوید توریست به مثابه فراری از زمان و مکان یا فرار به تاریخ است. بنابر این سنت ها نقش مهمی برای توریست دارد. تاریخ محل های توریستی نقش مهمی در توریستی شدن دارد. بنابر این توریست ها به دنبال یک محل کوچک یک وسیله کوچک هستند. اگر دنبال مناطق صنعتی هم هستند دنبال یک منطقه صنعتی قدیمی هستند. بنابر این اگر بخواهیم نقطه توریستی درست کنیم باید آن را تبدیل به مناطق تاریخی کنیم (برای این کار باید سنت ابداع و جعل کرد. نگاه کنید به بخش سنت در کتاب جهان رها شده. سنت های ابداعی و سنت های اصیل درنظریه مک کانل مهم هستند (برخی سنت های ابداعی برای جلب توریست هاست) سنت های پایه شناخت مدرنیسم است.
•
نقاط توریستی باید چگونه باشد؟
•: جان اوری معتقد است توریسم دنبال زرق و برق است. اما مک کانل می گوید چشم توریست به دنبال قدمت و تاریخ است. بنابر این ارتقای محل توریستی در صنعت توریسم یعنی تاریخی کردن محل. لذا نقاط توریستی باید کوچک باشند: شهرهای بزرگ نمی توانند (بجز موزه ها) جذاب باشند. چرا؟ مک کانل می گوید (بر اساس تقسیم بندی تونیس: اجتماع و جامعه) شهرهای بزرگ معمولی اند، زندگی روزمره دارند، گرانند، جنگل وارند، روابط غیر شخصی دارند، کثیف اند، غیر دوستانه اند.
•اما این تفکیک گزلشافت و گمنشافت (اجتماع و جامعه تونیس) برای چیست؟ مک کانل می گوید مردم در دنیای جدید فکر می کنند تحت تسلط بورکراسی و سازمانهای پیچیده زندگی شان کم عمق و سطحی شده و سندیت Authenticity ندارد، مردم تنها مانده اند، لذا می روند تا دنبال واقعیت ها بگردند، دنبال حس واقعیت دزدیده شده از خود هستند، لذا می روند ان را در جای دیگر جستجو کنند و بدین سان پدید می آید. پس چون جامعه بورکراتیک است لذا تجربه غیر اصیل دارد. توریست جائی می رود که معنای واقعیت است.
ایجاد منطقه گردشگری توس در مقیاس ناحیه PPT