اهمیت ویژه مهارت های ارتباطی در محیط کتابخانه، به ویژه کتابخانه عمومی
کتابخانه ها فرهنگ ساز و ترویج دهنده دانش ها هست
مردم در صورت مواجهه با دشواری و ناگواری، به آسانی از دانش اندوزی و پرورش فکری خود دست می شویند
فایده های به کار بستن مهارت های ارتباطی در شغل های غیر انتفاعی (حتی اگر مدیر به آن پاداش ندهد)
1.منافع مستقیم شخصی:
مصون ماندن از استرس ناشی از درگیری/
احساس خوشنودی و توفیق و عزت نفس
2.منافع غیر مستقیم
بالا رفتن حیثیت حرفه و سازمان
تقویت قوام اجتماع: پیشگیری از رفتار ها و بینش های غیر اجتماعی / تقویت احساس رضایت از جامعه در مردم
خوب و بد ارتباط در نهایت به خود ما و کسانى که برای ما مهم هستند باز می گردد
هیچکس نخواهد توانست در به کار بردن مهارت های ارتباطی بی نقص و کامل عمل کند. مهارت توانائی انجام کاری است. دانش ضمنی است.
عوامل باز دارنده ارتباط در همه ما وجود دارند؛ مهم آن است که:
1) به سبب نا آگاهی و بی مهارتی به طور مستمر مرتکب قطع ارتباط نشویم، و
2) اگرمرتکب شدیم بتوانیم موقعیت را به خوبی مهار و مساله را حل کنیم.
هدف ما در این نشست آشنا شدن با این مهارت ها است
بدون حمایت جدی مدیران و تصمیم گیران، به کارانداختن مهارت های ارتباطی توسط پرسنل بسیارمحدود و مشکل می شود
انواع مهارت ها ی ارتباطی
مهارت ها در تماس های رو یا رو یا چهره به چهره
مهارت ها در تماس های تلفنی
مهارت ها درنوشتن
مهارت ها در موقعیت های دشوار (شکایت یا خشم)
ماهیت ارتباط
در تمام انواع آن، ارتباط یک عمل دو طرفه است که هدف از آن رسیدن به نتیجه رضایت بخش برای هر دو طرف است.
چه رو در رو، چه تلفنی، چه مکاتباتی، چه دوستانه و چه دشوار، عواملی وجود دارد که بر نتیجه اثر می گذارند
عوامل اثر گذار بر نتیجه در هر نوع ارتباط:
نگاه ما به جامعه: سلسله مراتبی یا یک سطحی؟
نگاه به ارتباط به صورت رابطه شخص با شخص یا سازمان با شخص؟
برخورد حرفه ای یا غیر حرفه ای؟
مهارت ها در تماس های رو یا رو
مزایای تماس رو در رو:
بهتر فهمیدن مراجعه کننده با خواندن زبان تن او علاوه بر شنیدن حرف های او
بهتر فهماندن به مراجعه کننده با استفاده از زبان تن، علاوه بر کلام
تاثیر بیشتر بر مراجعه کننده در به خاطر داشتن او
درمحیطی که متعلق به ما است
شامل 66 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت مهارت های ارتباطی بین فردی برای کتابداران