لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 90
فصل اول:
کلیات
1-1 مقدمه
از آنجا که هر شغلی با استرس همراه است برخی از مشاغل استرسهای زیادی دارند واین امر معلول آن کار، نوع وظایف و مسئولیتهای اینگونه شغلها میباشد. اغلب مشاغل درمانی از جمله پرستاری و پزشکی و همچنین حرفههایی که با خدمات انسانی سر و کار دارند از جمله شغلهایی هستند که استرس زیادی را ایجاد می کنند. حرفه معلمی و تدریس نیز از جمله مشاغل پر استرس ویژه ذکر شدهاند. جنبههای منفی شغل معلمی مانند مشکلات انطباقی دانشآموزان و فقدان علاقه آنها، کلاسهای پرازدحام، انتقالات اجباری گزارشات بیش از حد، عدم وجود والدین حمایت کننده و فقدان مدیران حمایت کننده از جمله استرسزاها برای معلمان هستند (تیکس و فریز، 1998).
در سالهای اولیه تحقیق بر روی استرس میان روانشناسان شغلی و متخصصان شغلی و مهندسان عوامل انسانی اختلافنظر وجود داشت. تحقیقات اخیر گواه است که درمورد استرس یک هماهنگی وجود دارد و آن این است که استرس به عنوان یک حالت روانشناختی تعریف میشود که ارزیابی فرد از توانمندیهای خود در مواجهه با درخواستهایی که وی با آنها مواجه شده است و توانایی او برای مقابله است (کاکس، 1987).
مقابله بخشی از تعامل شخص-محیط است و موقعی رخ میدهد که فرد یک موقعیت را استرسزا ارزیابی میکند (لازاروس، 1996، نقل از علیرضا رضایی 1368). معتقد است که استرس زیاد میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. اما مقدار کم آن میتواند مفید واقع شود و موجب رشد و انگیزه گردد. او تأکید میکند که همه استرسها بد نیستند و نمیتوان از آنها اجتناب کرد. وی میزان مشخصی از استرس را که استرس مفید میداند شرط لازم زندگی میداند.
1-3 بیان مسأله
در زندگی امروز بیش از هر زمان دیگر شاهد استرس و عوارض آن هستیم. بدیهی است استرس اختصاص به قشر خاصی نداشته و در همه مشاغل مطرح میباشد اما در رابطه با شغل معلم معنای خاصی پیدا میکند چرا که یک معلم علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در همه مسایل و برای همه افراد مطرح است با یک سری از مسائل و مشکلات که صرفاً ناشی از نوع شغل وی است نیز مواجه میباشد. معلم در مدرسه با مسائلی مواجه است که در کمتر حرفهای چنین مسائلی وجود دار. بهطور مثال معلم ناچار است روزانه چندین ساعت تنها در مقابل یک گروه که گاهی یک گروه ناآشنا نیز میباشند قرار گرفته و صحبت نماید. گذشته از اینکه خود صحبت کردن مقدار زایدی انرژی و توان معلم را میکاهد مسأله تفاوتهای فردی و فرهنگی، از قبیل تفاوتهای سنی، استعداد، میزان رشد و بلوغ و شخصیت دانشاموزان و نحوه برخورد معلم با این عوامل فشار، وارد بر معلم را دوچندان مینماید. به علاوه مشغلههای فکری معلم در رابطه با موضوع درس و حل مسائل و مشکلات موجود در کلاس، محیط بسته کلاس و احیاناً تعداد زیاد دانشاموزانف به سوء رفتار بعشی دانشآموزان
استرس