دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
چکیده:
امروزه مدیریت دانش و فعالیت های دانایی محور همواره مورد تأکید تمامی سازمانها و صاحبنظران عرصه های مختلف جامعه قرار دارد .این مقاله تلاش دارد زمینه آشنایی با مفاهیم مدیریت دانش ، ابعاد و اجزای مختلف آن را فراهم کند.به همین منظور در ابتدا مروری برمفاهیم و طبقه بندی انواع دانش و دانشهای مورد نیاز سازمان داشته ، در ادامه به اصول و اهداف و عوامل موفقیت و مدلهای مدیریت دانش و موانع موجود بر سر راه آن می پردازد . در آخر ضمن اشاره به مزایای مدیریت دانش و نتایج حاصل از آن ، پیشنهاداتی را ارائه می دهد.
مفاهیم پایه در مدیریت دانش:
داده :
داده ها اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می دهند و در واقع اعداد، ارقام ،نمودارها یا صفات ویژه ای هستند که از مشاهده ،تجربه یا محاسبه به دست آمده اند و به خودی خود تولید معنی نمی کنند .
اطلاعات :
دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشکیل می دهد . اطلاعات در برگیرنده داده ها در یک زمینه خاص می باشد ، در این سطح داده ها گروه بندی ،پالایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنادار شوند .
دانش :
اطلاعاتی سازمان یافته ،تلفیقی یا طبقه بندی شده محسوب
می شود که جامعیت داشته و آگاهی و فهم را افزایش می دهد.
خِرد، فهم (ادراک ) :
کاربرد دانش یا به عبارتی دیگر بکارگیری دانش به منظور رسیدن به اهداف سازمانی را خرد گویند.
تعریف مدیریت دانش:
اما از نگاه دالکر (Dalker،2005) مدیریت دانش عبارت از: تلفیقی از کسب و ذخیرهسازی دانش آشکار، همراه با مدیریت سرمایههای فکری است.
ابعاد و اجزای مدیریت دانش:
کسب و کار: مدیریت دانش فعالیتی تجاری است که دو جنبه اساسی دارد: توجه به عنصردانش، فعالیت های کسب وکار به عنوان جزء آشکار کسب و کار که در استراتژی، خط مشی و رویهها در همه سطوح سازمانی منعکس میشود.
علم شناختی یا علم دانش: دانش ـ بینش ها، ادراکات، و دانش فنی کاربردی ـ منبعی اساسی است که به ما امکان میدهد به طور هوشمندانه عمل نمائیم.
فرایند/فناوری: مدیریت دانش مفهومی است که بر اساس آن اطلاعات به دانش قابل کاربرد تبدیل و با تلاش اندک قابل استفاده برای افرادی میشود که میتوانند آن را به کار برند.
انواع دانش :
1- دانش آشکار (صریح): (Explicit Knowledge)
این نوع دانش مجموعه ای از فرایندها و روشهای کار، آئین نامه ها ، دستورالمل ها ، شیوه های مکتوب و پایگاهها ، اطلاعات سازمان یافته، طراحی های انجام شده، یادداشتهای تنظیم شده اشخاص مختلف، گزارشها،کتابها و اسناد تهیه شده است. این به طور معمول هم به خوبی قابل ثبت و هم قابل دسترسی است.
2- دانش ضمنی (پنهان):(Implicit Knowledge)
این دانش مجموعه ای از دانش کسب شده است که تجلی نیافته است ، جنبه نهفته دارد و دیگران از آنها چندان اطلاعی ندارند این دانش در چارچوب منابع انسانی هم شناخته می شود دانش ضمنی معمولا در قلمرو دانش شخصی، شناختی و تجربی قرار میگیرد .
اهمیت مدیریت دانش:
عوامل زیر را در اهمیت و گرایش به مدیریت دانش شناسایی کردهاند؛
جهانگرایی و رقابت؛ منجر شد تا دانش به عنوان ارزشمندترین منبع استراتژیکی شناخته شود.
ضرورت مدیریت، پیچیدگی فزاینده و افزایش سرعت تغییر، نیاز به دانش را برای انطباق الزامی کرده است.
سازمان های جدید به ارائه خدمات و تولیدات بر مبنای ارزش مشتری متمرکز شدهاند.
امروزه سازمان ها بر مبنای دانش رقابت میکنند و با کاربرد دانش منافع بیشتری کسب میکنند.
یادگیری مادامالعمر واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی سازمان شده است.
مزایای مدیریت دانش :
از مزایای عمده دست یافتنی مدیریت دانش می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تسهیم و کسب توانایی رقابت گسترده
ارتقای کیفیت و مهارت تصمیم گیری
پرهیز از انجام دوباره کاری ها
ارتقای سطح پاسخگویی به مشتریان
بالا بردن میزان حمایت از کارکنانی که در تولید و تبادل دانش مشارکت دارند.
ارتقای اثربخشی افراد، عملکردها، محصولات و خدمات بهتر
ایجاد فرصت های جدید برای افراد در سازمان ها
اهداف مدیریت دانش :
هدف مدیریت دانش ، مدیریت سرمایه های دانشی است که بخش عمده آن در ذهن مدیران و کارشناسان مستتر است .
تبدیل شدن به یک سازمان هوشمند و دانش محور در تراز جهانی ، متعالی و سرآمد
تولید و نگهداشت دارایی های دانشی سازمان و توسعه و غنی سازی آنها
کسب رهبری بازار کشور برای عرضه فناوری و پژوهش از طریق مدیریت دانش
شناسایی منابع و راهکارهای تولید دانش سازمان
غنی سازی دانش آشکار و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار
دستیابی به مزیت های رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب سازمان دانش محور
استراتژی در برنامه های دانشی خصیصه های زیر را دارد:مهمترین هدف و کارهای دانشی قابل حصول و فرایندهای کاری برنامه های سازمان
اولویت بندی هدف ها و کارهای دانشی مذکور در چارچوب اولویت های برنامه های سازمان و فرایندهای مربوط
سیاست ها و روشهای بسیار ضروری برای هدایت منابع و تنظیم عملیات دارایی های دانشی
تنظیم توالی برنامه های دانشی و نقشه های دانش و عملیات اساسی برنامه های مربوط
تعیین راهکارهای دستیابی به هدف ها و دارایی های دانشی
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش:کارکنان دانش محور:
کارکنان دانش محور، مهمترین ابزار اجرای رهیافت مدیریت دانش در هر سازمانی به شمار می روند.
مدیریت روابط کارکنان دانش مدار :
کارکنان دانش مدار سازمان، مجموعه ای از شایستگی ها – شامل ترکیبی از مهارتها، آگاهی ها و نگرش ها را برای سازمان به ارمغان می آورند.
آموزش کارکنان دانش مدار :
مهمترین جریان اطلاعاتی درون سازمان، جریان انتقال رسمی اطلاعات از طریق برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان دانش مدار سازمان می باشد که اغلب، هزینه زیادی بر سازمان تحمیل می کند.
ابزارهای لازم برای مدیریت دانش:
گروه افزار:
نرم افزاری است که همکاری گروهی را بر روی یک شبکه امکان پذیر می سازد.
سیستم های خبره:
انطباق رهیافت فن آوری بنیادی است که زیربنای سیستم خبره را تشکیل می دهد.
سیستم های هوشمند:
سیستم هوشمند که به عنوان روبات ها یا روبات های نرم افزاری شناخته شده اند.
شامل 27 اسلاید POWERPOINT