پایان نامه بررسی و معرفی دو الگوریتم مسیریابی در یک شبکه کابلی و شبیه سازی آنها با استفاده از شبیه ساز OPnet
چکیده
شبکههای کامپیوتری امروزی فصل نوینی در انفورماتیک است. با وجود شبکههای کامپیوتری محققین میتوانند در اقصی نقاط دنیا تنها با فشردن کلیدهایی از صفحه کلید کامپیوتر در چند ساعت بعد از تازه ترین اطلاعات موضوعات مورد نظر خود باخبر شوند. تکنولوژی شبکه به سرعت در حال رشد است. رشد و توسعه شبکههای کامپیوتری بر کسی پوشیده نیست مدت هاست که جمع آوری و پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر انجام میشود. علاوه بر این کامپیوتر در توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات از طریق شبکههای کامپیوتری نقش مهمی را بازی میکند. برای برقراری بین شبکهها نیازمند یک ستون فقرات میباشیم. این شبکه زیر بنایی که از تعداد زیادی مسیریاب تشکیل شده است وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. بر روی این مسیریابها باید الگوریتمهایی اجرا شوند تا بتوانند بهترین مسیر را برای انتقال اطلاعات در این دهکده انتخاب کنند. مجموعه مطالبی که در اختیار شما خواننده گرامی است پژوهشی در رابطه با شبکههای کامپیوتری و مسیریابی در این شبکههای جهانی و بررسی الگوریتمهای مسیریابی متفاوت، تجزیه و تحلیل و پیاده سازی این الگوریتمها به صورت کاربردی میباشد.
کلمات کلیدی:
مسیریابی، پروتکلهای مسیریابی، OSPF، RIP، بررسی و پیاده سازی پروتکلهای مسیریابی
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول- معرفی شبکههای کامپیوتری
1 – 1 مقدمه
1 – 2 تاریخچه پیدایش شبکه
1 – 3 تعریف شبکه
1 – 4 هدف از ایجاد شبکه
1 – 4 – 1 استفاده مشترک از منابع
1 – 4 – 2 کاهش هزینه
1 – 4 – 3 قابلیت اطمینان
1 – 4 – 4 کاهش زمان
1 – 4 – 5 قابلیت توسعه
1 – 4 – 6 ارتباطات
1 – 5 عوامل تاثیر گذار در طراحی شبکه
1 – 6 مفهوم گره وایستگاههای کاری
1 – 7 مدلهای شبکه
1 – 7 – 1 مدل شبکه نظیر به نظیر
1 – 7 – 2 مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده
1 – 7 – 3 مدل شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده
1 – 8 اجزا ء شبکه
1 – 8 – 1 کارت واسط شبکه
1 – 8 – 2 رسانه انتقال 10
1 – 8 – 3 سیستم عامل شبکه
1 – 9 انواع شبکه از لحاظ جغرافیایی
1 – 9 – 1 شبکه محلی
1 – 9 – 2 شبکه گسترده
1 – 10 ریخت شناسی شبکه
1– 10 – 1 توپولوژی ستارهای
1 – 10 – 2 توپولوژی حلقوی
1 – 10 – 3 توپولوژی اتوبوسی
1 – 10 – 4 توپولوژی توری
1 – 10 – 5 توپولوژی درختی
1 – 10 – 6 توپولوژی ترکیبی
1 – 11 چگونه میتوان شبکههای امن کامپیوتری ایجاد نمود و خواص این نوع شبکهها چیست ؟
1 – 11 – 1 نرم افزارهای گمراه کننده
1 – 11 – 2 رمزگذاری
1 – 12 پروتکل
1 – 12 – 1 پروتکلهای شبکه
1 – 12 – 2 پروتکل سیستم ورودی وخروجی پایه شبکه
1 – 13 مدل OSI
1 – 13 – 1 لایه فیزیکی
1 – 13 – 2 لایه پیوندها
1 – 13 – 3 لایه شبکه
1 – 13 – 4 لایه انتقال
1 – 13 – 5 لایه اجلاس
1 – 13 – 6 لایه نمایش
1 – 13 – 7 لایه کاربرد
1 – 14 ابزارهای اتصال دهنده شبکه
1 – 14 – 1 کنترل کننده ها
1 – 14 – 2 هاب ها
1 – 14 – 3 مسیر یاب ها
1 – 14 – 4 دروازه ها
1 – 14 – 5 پل ها
1 – 14 – 6 سوئیچ ها
فصل دوم- معرفی و تشریح مسیریابها
2 – 1 مقدمه
2 – 2 تفاوت یک سوییچ لایه ۳ با یک مسیریاب معمولی:
2 – 3 پروتکلهای INTERIOR و EXTERIOR :
2 – 4 دیدگاههای الگوریتمهای مسیریابی:
2 – 4 – 1 ازدیدگاه روش تصمیم گیری ومیزان هوشمندی الگوریتم
2 – 4 – 2 ازدیدگاه چگونگی جمع آوری وپردازش اطلاعات زیرساختاراتباطی شبکه
2 – 5 انواع پروتکل:
2 – 5 – 1 انواع پروتکل Routed:
2 – 5 – 2 انواع پروتکل Routing :
2 – 6 CLASSFUL ROUTING:
2 – 7 CLASSLESS ROUTING:
2 – 8 پروتکلهای IP Distance Vector :
2 – 9 عملکرد پروتکلهای Distance Vector :
2 – 10 پروتکلهای IP Link State:
فصل سوم- معرفی و بررسی پروتکل OSPF
3 – 1 پروتکل OSPF
3 – 2 مقایسه پروتکل OSPF با پروتکل RIP
3 – 3 سلسله مراتب تعیین شده برای نواحی در پروتکل OSPF
3 – 4 وضعیتهای اتصال
3 – 5 خصوصیات یک شبکه OSPF
3 – 6 ID مسیریاب OSPF
3 – 7 همسایه یابی OSPF
3 – 8 بررسی عملکرد OSPF
3 – 9 تایمرهای OSPF
3 – 10 انواع شبکههای تعریف شده در OSPF
3 – 10 – 1 برقراری رابطه مجاورت در اتصالات point-to-point :
3 – 10 – 2 برقراری رابطه مجاورت در اتصالات Broadcast:
3 – 10 – 3 برقراری رابطه مجاورت در شبکههای NBMA:
3 – 11 پیکربندی OSPF در شبکههای Frame Relay
3 – 11 - 1 توپولوژی STAR:
3 – 11- 2 توپولوژی full-mesh
3 – 11 – 3 توپولوژی partial-mesh
3 – 12 انواع روترهای OSPF
3 – 13 انواع پیام در پروتکل OSPF
3 -14 انواع OSPF Authentication
3 – 15 کاربرد Ipv6 در پروتکل OSPF
3 – 16 عملکرد OSPF در شبکههای IPv6:
3 – 17 مقایسه OSPF V2 و OSPF V3
3 – 18 تفاوتهای عمده پروتکلهای OSPF v2 و OSPF v3 به شرح زیر است:
فصل چهارم- شبیه سازی پروتکلها
4 – 1 معرفی چند شبیه ساز
4 – 1 – 1 Packet Tracer
4 – 1 – 2 Boson NetSim
4 – 1 – 3 NS2
4 – 1 – 4 OPNET
4 – 6 فراخوانی فایلهای پیکربندی Deviceها
4 – 2 دلیل انتخاب شبیه ساز OPNET
4 – 3 شبیه سازی
4 – 4 نتایج بدست آمده از شبیه سازی
فصل پنجم- مقایسه و نتیجه گیری
نتیجهگیری
منابع
فهرست اشکال و نمودارها
شکل 1- 1: شمایی از یک شبکه کامپیوتری
1 – 2: شمایی از یک مدل شبکه نظیر به نظیر
1 – 3: شمایی از یک مدل شبکه سرویس دهنده/سرویس گیرنده
1 – 4: شمایی از یک توپولوژی ستاره ای
1 – 5: شمایی از یک توپولوژی حلقوی
1 – 6: نمایی از یک توپولوژی اتوبوسی
1 – 7: نمایی از یک توپولوژی توری
1 – 8: نمایی از یک توپولوژی درختی
1 – 9: هفت لایه OSI
1 – 10: یک نوع کنترل کننده
1 – 11: یک نوع هاب
1 – 12: شمایی از سوئیچ ها
جدول 2 – 1: انواع پروتکلها براساس دیدگاههای مختلف
4 – 1: نمای کلی Packet Tracer
4 – 2: نمای کلی محیط Boson NetSim
4 – 3: نمایی از OPNET
4 – 4 نمایی از ویرایشگر گره و پروسه
4 – 5 نمایی از ویرایشگر گره و پروسه
4 – 7: نمای کلی OPNET
4 – 8: شمایی از توپولوژی سناریو
4 – 9: نمایی از Application سناریو
4 – 10 نمایی از تنظیمات پیکر بندی Application Config
4 – 11: نمایی از تنظیمات پیکربندی Profile Config
4 – 12: شمایی از تنظیمات Failure Recovery
4 – 13: نمایی از اضافه کردن پروتکل OSPF
4 – 14: شمایی از تنظیمات پارامترها و متریکهای اندازه گیری
4 – 15: نمایی از تنظیمات Configure DES
4 – 16: نمایی از لیست پارامترها و متریکهای اندازه گیری
نمودار 1: میانگین ترافیک مسیریاب فرستاده شده برای پروتکلهای RIP و OSPF
نمودار 2: میانگین تاخیر پروتکل OSPF و RIP
نمودار 3: میانگین ترافیک کاهش یافته پروتکل OSPF و RIP
پایان نامه بررسی و معرفی دو الگوریتم مسیریابی در یک شبکه کابلی و شبیه سازی آنها با استفاده از شبیه س