چکیده
لاضرر یکی از قواعد مهم حاکم بر نظام حقوق خانواده در اسلام است. دربارهی روایات لاضرر و چگونگی استفاده از آن در استنباط احکام شرعی در نظام حقوقی اسلام به طور کلی و در نظام حقوق خانواده به طور خاص دیدگاههای گوناگونی توسط فقیهان ابراز شده است. با وجود اهمیت مباحث انجام شده دربارهی این روایات در این نوشتار تلاش میشود مجموعهی این مباحث در قالب نظریهی نهی و نفی ضرر بازخوانی مجدد شود. هر چند مباحث مربوط به سند این روایات و امور پیرامونی آن نیز مهم است، اما به دلیل نبود اختلاف در اصل اعتبار این ادله از این گونه مباحث صرف نظر شده است. همچنین برای ساماندهی نظریه به جای ورود به متن روایات و مدلولشناسی آنها، ابتدا حوزههای نظریه و سطوح نظام حقوقی اسلام شناسایی شده و با نگاه نظاممند جایگاه نفی و نهی از ضرر در آنها بررسی شده است.
مقدمه
نظام حقوق خانواده از جمله خردهنظامهای نظام حقوق اسلام است که با دارا بودن قواعد اختصاصی به لحاظ ذات خود مبانی، منابع و اصول مشترکی نیز با این نظام دارد. احکاموقواعدحقوقی تنظیمکنندهی مستقیم یا غیر مستقیم روابط اشخاص است. روابط موجود در نظام حقوق خانواده به تناسب نقشهای خانوادگی به روابط میان زن و شوهر، روابط میان والدین و اولاد، روابط اولاد با یکدیگر و در مجموع روابط خانواده و اعضای آن با دولت تقسیم میشود. بیشتر این روابط از سوی شارع به صورت حکم مقرر شده و در مواردی نیز ارادهی افراد در تعیین ضوابط رفتاری مؤثر است.
شناخت و تحلیل و تعیین ضوابط رفتار اعضای خانواده مستلزم شناخت مبانی، ادله و حکمتهای احکام است. در این میان یکی از مهمترین امور مؤثر در تعیین چارچوب نظام حقوق خانواده لاضرر است. تحلیل لاضرر در ساختار حقوق خانواده با همهی ابعاد آن نیازمند بازپژوهی دربارهی ابعاد مختلف آن است. پیرامون روایات لاضرر دیدگاههای بسیاری متنوعی مطرح شده است.
این تحقیق در 82 صفحه با منابع به صورت کامل امده شده است
لا ضرر به مثابه نظریه در ساختار نظام فقهی و حقوقی