چکیده :
در این پروژه که تحت عنوان ( بررسی تاثیر رسانه های خارج از کشور بر علاقه جوانان 20 الی 30 سال به پان ترکیسم در شهرستان اردبیل ، پارس آباد و مشگین شهر می باشد ) تلاش شده است که رسانه های گروهی ( شبکه های تلویزیون ) خارج از کشور که در تبلیغ افکار پان ترکیسم فعالیت دارند شناسایی و تاثیر آنهابر علاقه جوانان بین 20 الی 30 سال به پان ترکیسم بررسی گردد.
در همین راستا پرسشنامه حاوی 23 سوال تهیه و به تناسب آمار جمعیت تعداد 100 نفر در شهرستان اردبیل 50 نفر در شهرستان پارس آباد 50 نفر در شهرستان مشگین شهر از جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده تکمیل گردید.
نوع تحقیق کاربردی و روش انجام آن توصیفی است و ابزار گرد آوری اطلاعات و شیوه انجام تحقیق اسنادی و پرسشنامه ای بوده است البته امکان استفاده از روش مصاحبه و سایر روشها نیز وجود داشت که بلحاظ ضیق مهلت تکمیل تحقیق و لزوم مسافرت به شهرستانهای مذکور و انجام هزینه ایاب و ذهاب و سایر مشکلات جانبی فقط به روشها و ابزارهای فوق اکتفا گردید.
جامعه آماری جوانان بین 20 الی 30 سال شهرستان اردبیل – پاس آباد و مشگین شهر بودند که سعی گردید از دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم به بالا پرسشنامه تکمیل گردد .
طبق نتایج بدست آمده از هفت مورد فرضیه طرح شده فرضیه عدم تأمین نیازمندیهای جوانان توسط شبکههای داخل کشور باعث گرایش آنان به شبکههای خارج شده است با 71 درصد پاسخ مثبت 5/24 درصد پاسخ منفی و 5/4 درصد پاسخ نداده اولین و ضعف پوشش شبکههای داخل کشور باعث گرایش جوانان به رسانههای خارجی شده است، با 67درصد پاسخ مثبت، 5/24درصد پاسخ منفی، 5/8 درصد پاسخ نداده دومین فرضیه و تأثیر تنوع و جذابیت برنامههای شبکههای خارجی بر گرایش جوانان به آن برنامهها با 5/53درصد پاسخ مثبت، 32درصد پاسخ منفی، 5/14درصد پاسخ نداده سومین فرضیه تأیید شده میباشد. فرضیات، تأثیر رسانههای خارج از کشور بر علاقهمندی جوانان به پان ترکیسم با 5/50درصد پاسخ مثبت 5/37درصد پاسخ منفی 12درصد پاسخ نداده و فرضیه اهداف تجزیه طلبی بودن رسانههای خارج از کشور با 50درصد پاسخ مثبت 5/33درصد پاسخ منفی 5/16 پاسخ نداده و فرضیه موفقیت شبکههای خارجی در جذب طرفدار و بیننده با 5/46 درصد پاسخ مثبت، 40درصد پاسخ منفی، 13 درصد پاسخ نداده به ترتیب توسط نمونههای جامعه آماری تأیید گردیدهاند.
فهرست مطالب :
فصل اول : مقدمه و کلیات
مقدمه
بیان مسئله
اهداف ویژه تحقیق
سؤالات تحقیق
فرضیات تحقیق
فصل دوم : پیشینه موضوع و چارچوب نظری آن
نگاهی به سابقه تاریخی پان ترکیسم در آذربایجان
بحث های نظری درباره مسئله قومیت و ناسیونالیسم قومی
مفهموم بندی قومیت و گروههای قومی
ظهور و گرایشهای سیاسی در آذربایجان
نقش نخبگان سیاسی و فکری در شکل دادن به هویت قومی
قوم گرایی و سیاست بین الملل
شکل گیری هویت قومی در جریان مبارزه نخبگان برای کسب قدرت
تاریخچه رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان
مهمترین شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان
شبکه تلویزیونی ANS
شبکه تلویزیونی Space
شبکه تلویزیونی Lider
شبکه تلویزیونی اجتماعی جمهوری آذربایجان
شبکه تلویزیونی AZ TV
تلویزیون آزادلیق
شبکه های تلویزیونی که توسط عناصر قوم گرا پان ترکیسم راه اندازی شده است
تلویزیون ندای آذربایجان
تلویزیون اودلاریوردو
تلویزیون آنا یورد
تلویزیون گونی آذربایجان(گوناز تی وی)
شواهد تحقیق
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
نوع و روش تحقیق
ابزار و روش گرد آوری اطلاعات
روش گرد آوری اطلاعات
جامعه آماری و نمونه
نمونه گیری
اعتبار و روایی پرسشنامه
پایایی پرسشنامه
روش تجزیه و تحلیل
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها
جمعیت کلی استان به تفکیک شهرستانها
جدول مربوط به مبانی نظری
جدول توزیع درصد فراوانی
تحلیل و شرح جدول توزیع درصد فراوانی و رسم نمودار مربوطه
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
اهم نتایج تحقیق
پیشنهادات
محدودیتهای تحقیق
بررسی تاثیر رسانه های خارج از کشور بر علاقه جوانان 20 الی 30 سال به پان ترکیسم