فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل یکم : مقدمه پژوهش
1-1- عنوان تحقیق: .............................................................................................................................................. 1
1-2- مقدمه ............................................................................................................................................................. 1
1-3- بیان مساله: .................................................................................................................................................. 2
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش ..................................................................................................................... 7
1-5- اهداف پژوهش: .......................................................................................................................................... 9
الف- هدف کلی: ...................................................................................................................................................... 9
ب - اهداف جزئی:................................................................................................................................................... 9
1-6- پرسشهای پژوهش: ................................................................................................................................. 9
الف- اصلی:............................................................................................................................................................... 9
ب- فرعی:.................................................................................................................................................................. 9
1-7- متغیرهای پژوهش: .................................................................................................................................... 10
متغیر پیش بین:........................................................................................................................................................ 10
متغیر ملاک:............................................................................................................................................................. 10
متغیر تعدیل کننده ................................................................................................................................................. 10
متغیر کنترل ............................................................................................................................................................. 10
1-8- تعاریف علمی واژه ها:............................................................................................................................... 10
1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها: ......................................................................................................................... 14
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش
مقدمــه....................................................................................................................................................................... 16
الف- بررسی نظریهها........................................................................................................................................... 19
2-1- ارتباطات........................................................................................................................................................ 19
2-1-1- اهمیت ارتباطات..................................................................................................................................... 19
2-1-2- تعاریف ارتباطات................................................................................................................................... 22
2-1-3- فرآیند ارتباط.......................................................................................................................................... 26
2-1-3-1- منبع ..................................................................................................................................................... 26
2-1-3-2- رمزگذاری........................................................................................................................................... 27
2-1-3-3- وسیله................................................................................................................................................... 27
2-1-3-4- رمزگشایی.......................................................................................................................................... 28
2-1-3-5- دریافت کننده..................................................................................................................................... 28
2-1-3-6- بازخورد.............................................................................................................................................. 29
2-1-4- مسیر ارتباطات...................................................................................................................................... 29
2-1-4-1- ارتباطات عمودی.............................................................................................................................. 29
الف- مسیر رو به پایین........................................................................................................................................ 29
ب- ارتباطات رو به بالا........................................................................................................................................ 30
2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی.................................................................................................................. 31
2-1-5- مدل ارتباطات......................................................................................................................................... 32
2-1-6- اصول ارتباطات..................................................................................................................................... 35
2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت................................................................. 38
2-1-7-1- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات:....................................................................................... 38
2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات................................................................................................. 40
2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات........................................................................................... 40
2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات.......................................................................................................... 41
2-1-7-5- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات....................................................................... 41
2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی ................................................................................................. 42
2-1-9- ویژگیهای اثربخشی............................................................................................................................ 43
2-1-9-1- گشودگی.............................................................................................................................................. 43
2-1-9-2- همدلی................................................................................................................................................... 45
2-1-9-3- حمایتگری........................................................................................................................................... 46
2-1-9-4- مثبت گرایی........................................................................................................................................ 46
2-1-9-5- تساوی................................................................................................................................................. 47
2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»................................................................................. 47
2-1-10- موانع ارتباطی ..................................................................................................................................... 48
2-2- قدرت ............................................................................................................................................................. 61
2-2-1- اهمیت قدرت............................................................................................................................................ 61
2-2-2- تعاریف قدرت......................................................................................................................................... 62
2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان .................................................................................................... 65
2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی................................................................................................................... 65
2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان............................................................................. 66
2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان............................................................................... 69
2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان............................................................................ 69
2-2-3-2 - قدرت در سطح افقی....................................................................................................................... 71
2-2-4- روابط قدرت............................................................................................................................................ 72
2-2-4-1- رابطه صف و ستاد........................................................................................................................ 73
2-2-4-2- تشکیل دستهها و ائتلاف................................................................................................................ 74
2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون......................................................................... 75
2-2-6- انواع رویکردها به قدرت .................................................................................................................... 77
2-2-6-1- راسل و قدرت:................................................................................................................................... 78
2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: ................................................................................................................... 79
2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ............................................................................................................................ 81
2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:............................................................................................................................... 83
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده ................................................................................................................... 85
2-3- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی............................................................................................ 85
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:........................................................................................ 85
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:.................................................................................. 89
2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت .......................................................................................................... 99
2-4-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور....................................................................................... 99
2-4-2- پژوهشهای انجام شده و در خارج از کشور.......................................................................... 108
نتیجه گیری کلی ................................................................................................................................................. 121
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- جامعه آماری............................................................................................................................................ 123
3-2- گروه نمونه .............................................................................................................................................. 123
3-3- روش و طرح نمونهبرداری................................................................................................................... 124
3-4- حجم نمونه................................................................................................................................................ 124
3-5- ابزار گردآوری دادهها........................................................................................................................... 125
3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی.................................................................................. 126
3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»........................................................................... 127
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه....................................................................................................... 128
3-6-1- روایی..................................................................................................................................................... 128
3-6-2- اعتبار..................................................................................................................................................... 128
3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها-............................................................................................... 131
3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل دادهها.................................................................................. 131
فصل چهارم : یافتههای پژوهش
مقدمــه................................................................................................................................................................... 133
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:...................................................................... 134
4-1- توصیف دادهها:....................................................................................................................................... 135
4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:................................................................................................... 135
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:................................................................................. 138
4-1-2- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی.................................................................... 126
4-1-3- توصیف سایر دادهها........................................................................................................................ 154
4-2- تجزیه و تحلیل دادهها بررسی فرضیات.......................................................................................... 158
4-2-1- نتایج و یافتههای سوالهای پژوهشی .......................................................................................... 158
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش.............................................................................................................. 178
5-2- محدودیتهای پژوهش ......................................................................................................................... 191
5-3- پیشنهادها.................................................................................................................................................. 192
5-3-1- پیشنهاد به برنامهریزان:.................................................................................................................. 192
5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :................................................................................................................. 193
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان............................................................................. 70
جدول 2-2- اولویت شایستگیهای مورد نیاز مدیران تربیت بدنی.................................................... 92
جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگیهای مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی........... 96
جدول شماره 2-3- مقایسه شایستگیهای مدیران باشگاههای ورزشی......................................... 97
جدول شماره 3-1: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای................................................... 126
جدول شماره 3-2: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای................................................... 127
جدول 3-3 : دستهبندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت...................................................................... 127
جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش................................................................. 135
جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار................................................................... 136
جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون...................................................... 136
جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص............................................................. 137
جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت............................................................. 138
جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی................................................................. 139
جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش........................................................................ 141
جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار.......................................................................... 142
جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون......................................................................... 143
جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت................................................................. 144
جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص................................................................. 145
جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش............................................................. 146
جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد................................................................................ 147
جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی...................................................... 147
جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی......................................... 148
جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش.......................................................................... 149
جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور........................................................................................ 150
جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی............................................................... 151
جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی................................................ 152
جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب............................................................... 153
جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی........................................................................... 154
جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت........................................................................ 155
جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت..................................................................... 156
جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی.......................................................................... 156
جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی......... 158
جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی........... 159
جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160
جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات....................... 160
جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی.......... 161
جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162
جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی....... 163
جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164
جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165
جدول 4-2-11 - ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت ........................................... 168
جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت ............................................. 170
جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک...................... 171
جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ...................... 172
جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه...................... 173
جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار.................. 174
جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج ..................... 175
جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش................... 176
جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت.................... 177
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1-1- نمودار میلهای منابع قدرت سازمانی............................................................................. 139
نمودار 4-1-2- نمودار میلهای منبع قدرت پاداش.................................................................................... 141
نمودار 4-1-3 نمودار میلهای منبع قدرت اجبار........................................................................................ 142
نمودار 4-1-4- نمودار میله ای منبع قدرت قانون................................................................................... 143
نمودار 4-1-5- نمودار میلهای منبع قدرت مرجعیت .............................................................................. 144
نمودار 4-1-6- نمودار میلهای منبع قدرت تخصص................................................................................ 145
نمودار 4-1-7- نمودار میلهایارتباطات اثربخش..................................................................................... 149
نمودار 4-1-8- نمودار میلهای بازخور....................................................................................................... 150
نمودار 4-1-9- نمودار میلهایتعدد کانالهای ارتباطی ........................................................................... 151
نمودار 4-1-10- نمودار میلهای اثربخشی ارتباطات سازمانی............................................................ 152
نمودار 4-1-11- نمودار میلهای مولفه اثربخشی غالب.......................................................................... 153
نمودار 4-1-12- نمودار میلهای رشته تحصیلی....................................................................................... 154
نمودار 4-1-13- نمودار میلهای مدرک تحصیلی...................................................................................... 157
پیوستها
عنوان
- پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
- پرسشنامه منابع قدرت
تمامی قاعده مقاله نویسی رایت شده ... قابل ذکر است که پایان نامه های ارشد ثبت شده می باشند تغییر دهید.
بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات آموزش و پرورش تبریز - سال تحصیلی 91