سرعت فزاینده ای که امروزه در عرصه صنعت و تکنولوژی شاهد آنیم , معلول تحولات چشمگیر و رو به رشدی است که علوم مختلف در چند دهه اخیر با آن مواجه بوده اند . یکی از مهمترین عامل این دگرگونی فزاینده در ابعاد مختلف دانش که منجر به توزیع ناهمسان در تولید علم گردیده و شرایط ناموزونی را در مقایسه جوامع پیشرفته و در حال توسعه ، از لحاظ انحصار و مصرف دانش موجب گردیده است ، نظام آموزش و پرورش است . مجموعه ای که در جوامع در حال توسعه با برخورداری از مشخصه پیروی و تقلید در اماده سازی های خلاق و کار آفرین در زمینه های مختلف علمی ناکارآمد بوده است .
این نقیصه مهم نظامهای آموزشی کشورهای در حال توسعه در حالی است که نظام های تربیتی مترقی با چالش های متعدد در ابعاد مختلف علمی مترصد تربیت انسانهایی هستند که در رویارویی مترقی با مسائل با کسب توانمندی های لازم در زمینه های مختلف ، فعال و منعطف بوده و خلاقانه مجموعه امور را در یک فرایند علمی تحت سیطره خود درآوردند .
نظام آموزش و پرورش مترقی و پیشرو در پی آن است بااستفاده از الگوهای تدریس فعال ، فراگیران را از حالت منفعل خارج ساخته و شرایط درگیری آنان را با موضوع درس فراهم کند و شاگرد محوری را جایگزین معلم محوری نماید .
در استفاده از روشهای تدریس فعال ، تنها به محتوا و دانش ارائه شده بسنده نمیشود بلکه از آن به عنووان محمل و وسیله ای برای توسعه مهارت تفکر و یادگیری در سطوح بالا هم استفاده می شود . مهارت ها و عملکردی که متاسفانه بر اساس نتایج اولیه سومین مطالع بین المللی ریاضیات و علوم در دوره ابتدایی و راهنمایی ، دانش آموزان کشور ما در مقایسه با سیار دانش آموزان کشورهای جهان از سطح و توانایی پایینی برخوردارند( کیامنش 1375 – یافته های سومین مطالعه بین المللی تیمز علوم دوره ابتدائی ) .
بنا بر این با این نگرش که مقش سنتی معلم به عنوان توزیع کننده دانش آموزان از طریق آموزش مستقیم و توضیح و سخنرانی دیگر به پایان رسیده باشد ، شایسته است که این چشم انداز بر نظام تعلیم و تربیت مستولی گردد که : چگونه دانستن ف چگونه انجام دادن ، چونهبا دیگران زیستن و چگونه شدن را یاد بگیریم و بر خود آغاز گری ، خود مشاهده گری و خود قضاوتی در باره این که چه چیزی را بیاموزیم ، چونه بیاموزیم و چرا بیاموزیم تاکید داشته باشیم تا به این وسیله فراگیر به کمک معلم خود بتواند یادگیری خود را تنظیم و سطح توجه اش رابه طور ارادی نمایان و در جریان یادگیری ، اعمال خود را کنترل کند ، تااز این طریق تفکر انتقادی و منطقی و خلاقیت در او شکل گیرد . موارد فوق از جمله چشم اندازهای جهانی آموزش و پرورش عمومی در قرن 21 و ایران 1400 می باشند( قورچیان و فضلی خانی 1377 جزئیات روش های تدریس )
بنا بر آنچه گفته شد اهتمام به روش های تدریس فعال در نظام های آموزشی یکی از موثرترین اقداماتی است که میتواند آموزش و پرورش فعلی را به سر منزل مقصود رهنمون گرداند . در این رابطه شناخت موانعی که در تحقق این امر خلل وارد می نماید ، یکی از ضروری ترین و اساسی ترین مواردی است که تصمیم گیرندگان این دستگاه عظیم بدان نیازمندند .
چکیده 1
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه3
بیان مساله4
اهمیت و ضرورت تحقیق5
اهداف تحقیق6
موضوع تحقیق6
متغیرها6
فرضیه و سوالات7
مفاهیم و اصطلاحات9
مشکلات و تنگناها11
خلاصه فصل اول12
فصل دوم : بیشینه تحقیق
مقدمه14
انواع رویکردها در فرآیند یاددهی - یادگیری15
یاددهی - یادگیری با رویکرد غیر فعال یا سنتی15
نقد یاددهی - یادگیری با رویکرد غیر فعال یا سنتی 16
یاددهی - یادگیری با رویکرد فعال17
ویژگی ها و نکات اصلی در یاددهی - یادگیری با رویکرد فعال20
رابطه تدریس و یادگیری22
مبانی نظری رابطه تدریس و یادگیری23
الگوهای تدریس 24
ارتباط الگوهای تدریس با برنامه درسی24
ارائه الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال25
مراحل الگوی عمومی تدریس با رویکرد فعال26
نمونه هائی از الگوهای تدریس فعال26
الگوی حل مساله26
پیشینه تحقیق30
تحقیقات انجام شده در ایران31
تحقیقات انجام شده در جهان34
خلاصه فصل دوم38
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
مقدمه40
روش تحقیق41
روش تحقیق توصیفی41
جامعه آماری41
نمونه آماری روش نمونه گیری41
روش تجزیه و تحلیل آماری41
روائی42
پایائی43
خلاصه فصل سوم43
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
شامل 60 صفحه فایل word
بررسی رابطه بین موانع اجرای روش های تدریس فعال درافت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار