چکیده
امروزه مسئله کاهش صحیح هزینه ها در شرکتهای تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است.یکی از روشهای کاهش هزینه،برنامه ریزی درست جهت منابع مورد استفاده در سیستم است.برهمین اساس میزان موجودی مواد اولیه و همچنین هزینه های حمل و نقل این مواد تا انبار کارخانجات بسیار مورد توجه قرار گرفته است.آنچه که اهمیت این موضوع را دوچندان میکند،هزینه های مازادی است که در هنگام بروز اختلال در جریان حمل ونقل خارجی بر سیستم تحمیل میگردد.
دراین تحقیق وجود ارتباط میان موجودی های مواد اولیه در شرکت ایران خودرو و بروز اختلال در جریان حمل ونقل و توزیع این موجودی ها مورد بررسی قرار گرفته است.تقسیم موجودی ها به دو موجودی داخلی و خارجی ازنکات قابل توجهی بود که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.
طرح این موضوع که آیا وجود ارتباط میان موجودی شرکت ها و بروز اختلال در جریان حمل ونقل میتواند از عوامل کاهنده هزینه ها باشد یا خیر،موضوعی است که می باید به تفصیل به آن پرداخته شود. نتایج بدست آمده در فصل چهارم مؤید این موضوع است که تقسیم بندی موجودی ها کمک شایانی در برنامه ریزی های ثانویه خواهد نمود.
تعداد صفحات 157
فرمت فایل word
فهرست مطالب
8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
3-2- تاریخچه مدیریت زنجیره تامین. 11
4-2- تعریف مدیریت زنجیره تامین. 12
5-2- طرح کلى یک زنجیره تامین. 14
6-2- نیاز به مدیریت زنجیره تامین. 15
7-2- فرآیندهاى اصلى مدیریت زنجیره تامین. 16
8-2- فازهاى اصلى مدیریت زنجیره تامین. 17
10-2- نقش اطلاعات در زنجیره تامین. 19
16-2- موارد استفاده فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین. 24
17-2- محرک های بکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین. 25
18-2- مشکلات زنجیره تامین و منابع آن ها 26
19-2- راه حل های مشکلات زنجیره تامین. 28
20-2- فنآورى اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین. 28
21-2- ارائه الگوی عرضه ناب و چابک برای کاهش اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین. 29
22-2- عرضه های ناب و چابک... 30
23-2- ارتباط عرضه های ناب و چابک... 31
24-2- ساختار زنجیره عرضه و نقطه جدایش.. 32
25-2- کمینه کردن عدم اطمینان برای بیشینه کردن قدرت رقابت.. 32
26-2- یکپارچگی عرضه های ناب و چابک از منظر اجرایی. 33
27-2- طراحی الگوی زنجیره تامین ناب با رویکرد رقابتپذیری. 34
30-2- ویژگیهای زنجیره تأمین در تولید ناب.. 36
31-2- مولفههای زنجیره ناب.. 37
33-2- مدل الماس رقابت ملی پورتر. 38
35-2- پنج عملکرد براى مدیریت در برابر چالش هاى زنجیره تامین. 41
38-2- از همکاری تا اشتراک مساعی. 44
40-2- نقش طراحی شبکه در زنجیره تامین. 47
49-2- استراتژی های رانشی در مقابل استراتژی های کششی. 52
50-2- سیستم های توزیع فیزیکی. 52
62-2- سیستم های موجودی به موقع. 56
63-2- سیستم تولید به هنگام و نقش آن در زنجیره تامین. 56
65-2- پیششرط های موفقیت JIT. 58
68-2- نقش استراتژی فروش به هنگام در استحکام بخشیدن به ارتباطات زنجیره عرضه 60
69-2- اهداف اجرای سیستم JIT. 61
73-2- اندازهگیری کارایی در JIT. 65
75-2- اجرای JIT در ایران و مشکلات موجود در برابر آن. 69
1-77-2- روشهای ردیابی خودکار. 71
2-77-2- معرفی روشهای ردیابی قابل کاربرد در زنجیره تأمین. 73
78-2- طرح روش ردیابی در شرکت ایران خودرو. 74
79-2- سیستم ردیابی مبتنی بر بارکد 75
5-3 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری. 84
7-3 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 85
8-3 اعتبار و روایی پرسشنامه 86
9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهشی. 108
2-3-4 تجزیه و تحلیل فرضیه دوم پژوهشی. 112
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
2-5- نتیجه گیری از فرضیه های پژوهشی. 118
1-3-5 پیشنهاد به سازمان ها 119
2-3-5- پیشنهاد به محققان بعدی. 120
پیوست ب) نتیجه نهایی پرسشنامه ها 130
جدول 1-2 چگونگی کاربرد هر کدام از روشها در ردیابی. 73
جدول 2-2 معیارهای رتبهبندی روشهای ردیابی. 79
جدول 1-4 آماره KMO و آزمون بارتلت برای اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 90
جدول 2-4 میزان تغییرات محاسبه شده درهرمتغیر برای اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی 91
جدول3-4مقادیرویژه، تغییرات،وتغییرات تجمعی عوامل اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی 92
جدول 4-4 ماتریس مؤلفه ها قبل از دوران. 93
جدول 5-4 ماتریس مؤلفه ها بعد از دوران برای اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 94
جدول 6-4 تعیین سوالات مؤثر برای اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 95
جدول 7-4 آماره KMO و آزمون بارتلت برای موجودی در جریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 95
جدول8-4مقادیرویژه،تغییرات،وتغییرات تجمعی عوامل موجودی درجریان حمل ونقل وتوزیع داخلی 96
جدول 9-4 ماتریس مؤلفه ها قبل از دوران برای موجودی در جریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 97
جدول 10-4 ماتریس مؤلفه ها بعد از دوران. 97
جدول 11-4 تعیین سوالات مؤثر برای موجودی در جریان حمل ونقل وتوزیع داخلی. 98
جدول 12-4 آماره KMO و آزمون بارتلت برای اختلالات در جریان حمل ونقل و توزیع خارجی 99
جدول13-4میزان تغییرات محاسبه شده درهرمتغیربرای اختلالات درجریان حمل ونقل وتوزیع خارجی 100
جدول14-4مقادیرویژه، تغییرات،وتغییرات تجمعی عوامل برای اختلالات در جریان توزیع خارجی 100
جدول 15-4 ماتریس مؤلفه ها قبل از دوران برای اختلالات در جریان توزیع خارجی. 101
جدول 16-4 ماتریس مؤلفه ها بعد از دوران برای اختلالات در جریان حمل ونقل و توزیع خارجی 101
جدول 17-4 تعیین سوالات مؤثر برای اختلالات در جریان حمل ونقل و توزیع خارجی. 102
جدول 18-4 آماره KMO وآزمون بارتلت برای موارد موجودی در جریان توزیع خارجی. 103
جدول 19-4میزان تغییرات محاسبه شده در هر متغیر برای موارد موجودی در جریان توزیع خارجی 103
جدول20-4مقادیرویژه،تغییرات،وتغییرات تجمعی عوامل برای موجودی درجریان توزیع خارجی 104
جدول 21-4 ماتریس مؤلفه ها قبل از دوران برای موارد موجودی در جریان توزیع خارجی. 105
جدول 22-4 ماتریس مؤلفه ها بعد از دوران برای موارد موجودی در جریان توزیع خارجی. 105
جدول 23-4 تعیین سوالات مؤثر برای موارد موجودی در جریان توزیع خارجی. 106
جدول24-4 عوامل اصلی بروزاختلالات درجریان حمل ونقل و توزیع داخلی پس از تحلیل عاملی 107
جدول 25-4 عوامل اصلی مربوط به موجودی در جریان حمل ونقل و توزیع داخلی. 107
جدول 26-4 عوامل اصلی مربوط به بروز اختلالات در جریان حمل و نقل و توزیع خارجی. 108
جدول 27-4 عوامل اصلی مربوط به موجودی در جریان حمل ونقل و توزیع خارجی. 108
جدول 30-4 بررسی ضرایب همبستگی برای برآیند عوامل مرتبط با گردش موجودی و اختلالات 112
جدول31-4تعیین همبستگی میان عاملهای موجودی شرکتها و وقوع اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع خارجی 113
جدول 32-4 مقایسه ضرایب همبستگی. 114
جدول 33-4 بررسی ضرایب همبستگی برای برآیند عوامل مربوط به گردش موجودی واختلالات 115
نمودار1-2- سطوح متمایز زنجیره تامین. 19
نمودار 2-2 یک ساختار علت و معلولی و روابط فرضی میان آن ها . 26
نمودار 3-2: سه بعد زنجیره تامین. 47
نمودار 4-2 سیستم تولید به هنگام 60
نمودار 5-2 متدولوژی انتخاب روش.. 78
شکل 1-2 مدل مفهومی زنجیره تامین مجازی. 24
شکل 2-2 برچسب اطلاعاتی محصول. 76
شکل 3-2 رویه ردیابی به کمک روش تگ... 76
شکل 4-2 شمای کلی سناریوی مورد نظر. 77
پایانامه بررسی ارتباط میان موجودی کالا و اختلال در جریان حمل و نقل و توزیع