نوع فایل:WORD
تعداد صفحه:74
نگارشگر:...
قابلیت ویرایش: دارد
ﭼﮑﯿﺪه:
ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻣﺎ ﯾﺎد ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ارﮔﺎﻧﯿﺴﻢ ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎده ﺗﻮان ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه را دارﻧﺪ. ﺣﺸﺮات اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ )زﻧﺒﻮر ﻋﺴﻞ، زﻧﺒﻮر ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ، ﻣﻮرﭼﻪﻫﺎ و ﻣﻮرﯾﺎﻧﻪﻫﺎ( ﺑﺮای ﻣﯿﻠﯿﻮنﻫﺎ ﺳﺎل ﺑﺮ روی ﮐﺮه زﻣﯿﻦ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮدهاﻧﺪ، آﺷﯿﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﺧﺘﻪاﻧﺪ و آذوﻗﻪ ﺧﻮد را ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯽ ﮐﺮده اﻧﺪ. ﭘﻮﯾﺎﮔﺮاﯾﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺣﺸﺎرت ﻧﺘﯿﺠﻪای از ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺑﯿﻦ ﺣﺸﺮات ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ و ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ اﻃﺮاف اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺮ اﺳﺎس ﯾﮑﺴﺮی ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ. ﻣﺜﺎﻟﯽ ﺑﺮای ﭼﻨﯿﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎﯾﯽ، ﺣﺮﮐﺖ ﺧﺎص ﻣﻮرﭼﻪﻫﺎ در ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻤﻊ آوری ﻣﺤﺼﻮل اﺳﺖ. ﻣﺜﺎل دﯾﮕﺮ ﺗﺮﺷﺢ ﻫﻮرﻣﻮن ﻓﻨﻮﻣﻮن در ﻣﻮرﭼﻪﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ راه ﮔﺬاری ﺑﺮای ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ﻣﯽﺷﻮد. اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﯿﻦ ﺣﺸﺮات ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪن ﻣﻘﻮﻟﻪ ای ﺑﻪ ﻧﺎم ﻫﻮش اﺷﺘﺮاﮐﯽ” ﺷﺪهاﺳﺖ.
زﻧﺒﻮرﻫﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺧﻮراکﺟﻮﯾﯽﺷـﺎن را ﺑﺼـﻮرت اﺟﺘﻤـﺎﻋ ﯽ ﺳـﺎزﻣﺎن دﻫـﯽ ﻣـﯽﮐﻨﻨـﺪ، زﻧﺒﻮرﻫـﺎ ی ﺧﻮراکﺟﻮ ﻓﺎﺻﻠﻪ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻏﺬاﯾﯽ را ﺑﺎ ﯾﮏ ﻧﻮع رﻗﺺ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ زﻧﺒﻮران اﻃﻼع ﻣـ ﯽدﻫﻨـﺪ . در اﯾـﻦ ﭘﺎﯾﺎنﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎ ﯾﮏ اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ ﻧﻮ را ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، BeeHive اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از روشﻫﺎ و روﯾﻪﻫﺎی زﻧﺒﻮرﻫﺎی ﻋﺴﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ، ﻋﺎﻣﻞ زﻧﺒﻮر از ﻣﯿﺎن ﯾـﮏ ﻣﻨﻄﻘـﻪ ﺑﺴـﯿﺎر وﺳـﯿﻊ و ﺑـﯽاﻧﺘﻬـﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﮐﻪ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﮐﺎوش(foraging zones) ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد. اﻃﻼﻋﺎت زﻧﺒﻮرﻫﺎ در ﻣﻮرد وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺮای ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎمﺳﺎزی ﺟﺪاول ﻣﺴﯿﺮﯾﺎﺑﯽ ﺗﺤﻮﯾﻞ داده ﻣﯽﺷﻮد. ﮐﻨﺪو اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﻠﯽ ﯾﺎ ﻧﺎﺣﯿـﻪای را ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺣﺴﺎب ﻣﯽﮐﻨﺪ. از ﻣﯿﺎن ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزیﻫﺎی اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽدﻫـﯿﻢ ﮐـﻪ BeeHive ﯾـﮏاﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ را اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ.
3- 1 ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺮای اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢAntNet
1-2 پروتکل (Open shortest path first)OSPF
4-1-2 ستون فقرات (ospf backbone)OSPF
2-2 اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ LS ﺑﺮای ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﺴﯿﺮ در ﺷﺒﮑﻪ
1-3-2 تجزیه وتحلیل الگوریتم shortest path
5-3 جدول مسیر یابی در الگوریتمBee Hive
1-4 محیط شبیه سازی برای Bee Hive
1-2-4 باره های اشباع کننده (Saturating Loads)
5-4-4 از کار افتادن مسیریابRouter carsh
فصل پنجم:
1-5 هوش بر اساسABC
2-5 تشریح الگوریتم ABC
3-5 توابع عددی الگوریتم
4-5 پیکربندی برای الگوریتمABC
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پروژه الگوریتم مسیریابی زنبور عسل BeeHive