فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:20
فهرست مطالب:
عناوین صفحات
مقدمه 2
تعریف خلاقیت کارآفرینانه 4
انگیزه برای خلاقیت 5
همنیروزایی انگیزشی 9
خلاقیت کارآفرینانه از طریق هم نیروزایی انگیزشی 13
پیامدهای ملاحظات فوق در مدیریت کارآفرینی 17
منبع : 20
مقدمه
این مقاله کارآفرینی خلاق را، که عبارت از ایجاد و پیادهسازی ایدههای مناسب و بدیع برای راهاندازی کسب و کاری پرماجرا است، شرح میدهد . کارآفرینی خلاق میتواند در سازمانهایی که هم اکنون مستقر است و نیز بنگاههایی که تازه شروع به کار کردهاند به وقوع پیوندد. تز اصلی این مقاله آن است که خلاقیت کارآفرینانه نیاز به ترکیبی از انگیزه درونی و انواع ویژهای از انگیزه برونی دارد .
سینرژی (همنیروزایی)ای که وقتی مراتبی قوی از انگیزه و درگیری شخصی با امید پاداشهایی که کفایت کارآفرین را تائید نموده، پرورش مهارت را مورد حمایت قرار داده و وی را برای نیل به دستاوردهای آینده توانمند میسازد .
نتایج حاصل از پژوهشهایی را که در این مقاله ارائه شده است را میتوان در مدیریت نوآوری و کارآفرینی و نیز در سیاستگذاری نهادهایی که وظیفه آنها حمایت از نوآوران، مخترعین و کارآفرینان است به نحوی موثر بهره برد .
اگر منشاهای تقریبا هر کسب وکار موجود در دنیا را ردیابی کنیم یک کارآفرین مییابیم ـ فردی که یک ایده، یک فرصت تشخیص داده شده را برای عرضه یک خدمت یا محصول به نحوی سودآور را صرفنظر از اشکالاتی که در سر راهش وجود داشته پیگیری نموده است. باتوجه به موانع زیادی که بر سر راه یک کارآفرین وجود دارد، خلاقیت قابل توجهی نیاز است. در این جا این سوال پیش میآید که خلاقیت کارآفرینانه چه اشکالی به خود میگیرد؟ چه وضعیتهایی از انگیزش ممکن است برای این شکل از خلاقیت مناسب باشد؟ دکتر ترزا آمابلی، رئیس مرکز تحقیقات دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد و همکاران و دانشجویانش بیست سال گذشته را برخلاقیت در کسب کار و طرقی که شرایط محیط کار برآن اثر دارد متمرکز کردهاند. اخیرا توجهشان را به انگیزههایی که هم در پس ایجاد ایدهها و هم پیادهسازی آنها وجود دارد را معطوف نمودهاند با تشخیص این مطلب که الگوهای بالنسبه متفاوتی ممکن است برای هر یک نتیجه بهینهای به وجود آورد. در حقیقت تحقیقات اخیر حاکی از آن است که درصورت وجود شکلی از سینرژی بین این انواع مختلف خلاقیت احتمال بیشتری وجود دارد که منجر به خلاقیت کارآفرینی گردد .
در این جا خلاقیت را ایجاد راهحلهای بدیع و مناسب به مسائل بازانتها در هر حوزه از فعالیت بشری تعریف میکنیم. نوآوری را پیادهسازی آن ایدههای بدیع و مناسب تعریف میکنیم. کارآفرینی نوعاٌ برحسب نوآوری تعریف میشود . به عنوان مثال، شومپیتر میگوید فعالیت کارآفرینی شامل اجرای ترکیبات جدید است. « درهم شکستن خلاق» تعادل موجود در درون یک صنعت خاص. این دیدگاه کارآفرینی که به نحوی گسترده در جامعه آکادمیک پذیرفته شده است، توسط دیگران مورد تعمق قرار گرفته، به صورت «فرآیندی که در آن اختراع به عمل درآمده، ایدهای خام به عملیاتی که از نظر اقتصادی معتبر و عملی است دگرگون شده است»، تعریف شده است .
بدین ترتیب، کارآفرینی شکل ویژهای از نوآوری است و عبارت از پیادهسازی موفقیتآمیز ایدههای خلاق برای ایجاد یک کسب کار جدید با یک ابتکار جدید در درون یک کسب و کار موجود است .
مقاله خلاقیت و نوآوری جهت کارآفرینی