هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فرش دستباف

اختصاصی از هایدی فرش دستباف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

فرش دستباف


فرش دستباف

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات223

 

مقدمه:

ریشه‌یابی نام گبه

آشنایی و شناختی از گبه

استاندارد و اندازه گبه

طرح گبه

رنگهای مورد مصرف در گبه

تقسیم بندی رنگ‌ها

روانشناسی رنگها در گبه

توصیه برای پاک کردن لکه‌های گبه

توصیه برای مبارزه با بید و جلوگیری از بیدزدگی

موقعیت جغرافیایی استان فارس

گبه در چه منطقه‌ای و توسط چه کسانی بافته می شد:

عشایر ‌ایل قشقایی

طایفة شش بلوکی

طایفة فارسی مدان:

مهمترین طرح و نقش گبه‌های عشایری

اهمیت تاریخی طرح شیر

طرح خشتی یا قابی شکل

طرح حوض گبه

طرح گل گبه

طرح‌ایلاتی

طرح درختی

-طرح ابرش

طرح چهارفصل

نقش درخت

نقش کودک و بچه

نقش چادر

نقش گل

نقش سگ

نقش شتر

نقش اسب

طرح مشترک و نحوة بافت گبه در بین‌ایلات فارس

رنگهای مورد مصرف عشایر‌ایل قشقایی در گبه‌ها

مقایسه گبه‌های قدیمی با گبه‌های جدید

گلیم گبه(گچمه)

ویژگیهای فنی گلیم گبه(گچمه)

ریشه‌یابی نقوش گلیم گبه

گبة‌ سه ترنج

گبة عرب

گبة دیروز

گبة شش بلوکی

گبة شیری نادر

گبة سه ترنج

طراحی و نقشپردازی

نقشمایه‌های گلیمی

 نقشمایه‌های هندسی

 نقشمایه‌های دوگانه

خشتی

شطرنجی

نمونه‌های گلیم قشقایی

دره شوری، دهة پنجم تا ششم قرن چهاردهم هـ . ق

آردکپان، اواخر دهة هشتم قرن چهاردهم هـ.ق

کشکولی(؟)، دهة هشتم تا دهم قرن سیزدهم هـ .ق.

سوزنی قشقایی

مقدمة تاریخی

اسلوب بافت و چگونگی کاربرد

نقشپردازی و رنگ آمیزی

نمونه‌های سوزنی قشقایی

دستبافته های ایلات بهارلو و اینالو

نقشپردازی و رنگ آمیزی

گلیم و سوزنی

دست بافته های ایلات عرب

طایفه‌های بافنده و ویژگیهای بافندگی

رنگ آمیزی

نمادها و نگاره‌ها

در گلیم

ساختار و هندسه

اعتقادات و خرافات

سنت‌‌‌ها و فرهنگ بومی

نگاره‌‌‌های زندگی

نگاره‌‌‌های زندگی پس از مرگ

اصول طراحی

الگوهای طراحی

تناسب

یکی شدن و فراوانی

رنگ و نور

ترکیب رنگها

رنگهای میانی

انعکاس رنگ ها

بافت اجسام و اشیاء

بافت و نور

رنگ کف پوش و پوشش کف

قدرت رنگ

انواع نورها

اثرات نور بر رنگ های مختلف

فرش دستباف‌ایران اگر نگوئیم در طول قرنها، حداقل در‌یک قرن اخیر، پس از نفت، بزرگترین سرمایة ملی منبع درآمد ارزی صادراتی ما به شمار می‌رفته است و گزافه نیست اگر بگوئیم گذشته از ارزش صادراتی، هنر قالیبافی مشخص ترین وسیلة شناسائی فرهنگی ما به دنیا بوده است. هر کشور اگر صاحب چنین سرمایة بالقوه‌ای بود نه تنها در حفظ آن می کوشید بلکه سعی می کرد هر روز آن را نسبت به روز قبل وسعت ببخشد و توسعه بدهد ولی ما نه تنها چنین نکردیم بلکه با بی توجهی‌ها و‌ایجاد موانع شرایط را روز به روز بدتر کرده و مانع گسترش‌این صنعت عظیم‌ایرانی نمی شدیم و اکنون کار به جائی رسیده است که همه آنانی که به نحوی دسترسی در کار تولید و فروش و صادرات فرش‌ایران را دارند در‌این نگرانی عمیق به سر می برند که‌ایا فردایی برای آن وجود خواهد داشت؟

هرچه زندگی به سوی ترقی و تعالی ره می سپرد ارزش هنر آشکارتر می شود و‌این هنر به طور کلی چیزی است که احساسات ما را بر می انگیزد. پس هنر به طور عام عبارتست از خصوصیات اشیاء و پدیده‌های طبیعی و مصنوعی و  ساخته دست انسان که احساسات ما را نسبت به خود بر می انگیزد و چون در تمام هستی نمی توان چیزی را‌یافت که در ما احساسی بر نیانگیزد، پس در همه چیز رگه‌های هنر وجود دارد و به جرأت می توان گفت جهان سرشار از هنر است. هنر را به طور کلی به دو گروه متمایز تقسیم می کنیم:

1-هنر طبیعت 2-هنری که زائیده دست بشری است.

صنعت و هنر فرش بافی در‌ایران،‌یکی از همین هنرهای ساختة بشر است که در آن ظرافت و زیبایی فراوانی به کار رفته و نشانه‌ها و سمبل‌ها و وقایع بسیاری را در دل خود دارد، اما تولیدشان به محدودة زمان و مکان مربوط می شود. اعتقاد به سمبل در فرشهای امروزه اغلب فاقد منابع علمی ست، چون سمبل‌ها از طریق اعتقادات . خرافات بوجود آمده اند و دگرگونی در اعتقادات ناگزیر دگرگونی در سمبل‌ها و نشانه‌هاست. مثلاً اگر امروز نقش درخت سرو در فرش به کار می رود دارای همان مفهومی نیست که در فرشهای آنتیک و قدیمی به کار می رفته است.

نقش سرو امروزی حامل سمبلها و پیامهای قدیمی سرد نبوده بلکه الهام گرفته از تصویر زیبای آن است.‌این تصویرها‌یا به صورت واقعیت عینی و‌یا به صورت تجرید و بر اساس مهارت و استادی استادکار ترسیم می شوند.

استادکاران اغلب نقوش و رنگها را بر اساس زیبایی شناسی هنری و آنچه که به سلیقة آنها بیشتر خوش‌ایند است بر می گزینند و نه به خاطر سمبل بودن آن.

با وجود تهی شدن سمبل‌ها از مفاهیم اعتقادی، ارزش هنری فرش همچنان به قدرت خود باقیست چرا که هنر آئینة روح بشر است که خود از طریق اعتقادات شکل گرفته است.

احتمالاً فرشهای اولیه فرشهای عشایری بوده اند که تولیدکنندگانشان در موقعیتی نبوده اند که نقش‌های طبیعی را به صورت نزدیک به واقعیت تصویر کنند بلکه به ناچار از طریق ساده کردن آن(تجرید) قادر به خلق نقش بوده اند.

تصاویر حیوانات سینه به سینه از نسلی به نسلی منتقل شده است.

چنانچه شیر با وجودی که ده‌ها سال است در دشت‌های‌ایران وجود عینی ندارد همچنان در ذهن عشایر و فرشهای آنها باقی مانده است.(آیا دشت‌های پهناور و بیکران مشرق زمین (ایران) سرچشمه جوشان‌اینگونه اندیشه نبوده است؟)

تجرید در نقش پردازی تصورات شخص بیننده را غنا می بخشد و به وسیلة تجرید هنرمند لحظه‌های مشترکی را با بیننده جستجو می کند. تجرید در هر‌یک پدیدة‌نو و کشف امروزی نیست بلکه از دوران اولیة هنری و بشرهای ماقبل تاریخ وجود داشته است تجرید در اروپا از ابتدای قرن بیستم طرفدار پیدا کرد که به عنوان هنر مدرن معروف شده است.


دانلود با لینک مستقیم


فرش دستباف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد