به دلیل ابعاد نسبتاً بزرگ ایستگاه های مترو و نرم بودن زمین، تأمین پایداری آنها در حین اجرا اهمیت به سزایی دارد. در روشی نسبتاً جدید جهت پایدارسازی این نوع فضاها، ابتدا یک تونل پیشرو موقت حفاری، آنگاه یک سیستم پیش نگهداری به نام ریب و شمع قبل از حفاری مقطع اصلی ایستگاه در ابعادی بزرگ تراز فضای نهایی ایستگاه اجرا و در نهایت مقطع کامل ایستگاه در درون این سیستم حفاری می شود. در این مقاله یکی از ایستگاه های خط دو متروی کرج که به روش ریب و شمع نگهداری می شود تحلیل شده است. روش عددی مورد استفاده برای این کار نرم افزار اجزای محدود Abaqus بصورت سه بعدی می باشد. با استفاده از این نرم افزار روند کامل حفاری و نگهداری ایستگاه شبیه سازی شده و چگونگی توزیع و تغییرات تنش ها در سیستم های نگهداری در حین ساخت اجزا مختلف ایستگاه استخراج و بررسی گردند. بررسی ها نشان می دهد توزیع تنش ها در سیستم پیش نگهدارنده تابع عوامل مختلفی بوده که مهمترین آن زمان نصب آنها می باشد.
سال انتشار: 1392
تعداد صفحات: 10
فرمت فایل: pdf
بررسی تغییرات و توزیع تنش در سیستم پیش تثبیت ریب و شمع برای پایدارسازی ایستگاه های مترو (مطالعه موردی متروی کرج)