هدف از پژوهش حاضر،مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان با گستره عاطفی،پذیرش و گیرندگی اجتماعی بالا و پائین بود.برای گردآوری اطلاعات و انتخاب نمونه از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شد بطوریکه ابتدا از میان دبیرستان های شمال،جنوب،شرق و غرب تهران 4 مدرسه(از هر ناحیه جغرافیایی 1 مدرسه) انتخاب شدند.سپس از بین کلاس های هر مدرسه 2 کلاس (مجموعاً 8 کلاس) بطور تصادفی انتخاب شدند که تعداد 248 دانش آموز را در خود جای داده بودند و نمونه پژوهش را تشکیل دادند و به وسیله آزمون گروه سنجی مورد سنجش قرار گرفتند.پس از تهیه سوسیوگرام دانش آموزان به گروه های دانش آموزان با گستره عاطفی بالا و گستره عاطفی پائین،دانش آموزان با پذیرش اجتماعی بالا و پذیرش اجتماعی پائین و دانش آموزان با گیرندگی اجتماعی بالا و گیرندگی اجتماعی پائین تقسیم شدند و بوسیله آزمون های NEO و GHQ از نظر ویژگی های شخصیتی و سلامت روان مورد ارزیابی قرار گرفتند.برای تحلیل داده های به دست آمده از روش آماری آزمون t مستقل استفاده شد.نتایج حاصل نشان داد دانش آموزانی که گیرندگی اجتماعی بالاتری دارند از میزان مسئولیت پذیری کمتری برخوردار هستند و دانش آموزان با گستره عاطفی بالا در شاخص دلپذیری نمره بالاتری را کسب نمودند.هم چنین دانش آموزان با گستره عاطفی بالا نمرات بالاتری را در شاخص افسردگی به خود اختصاص دادند.
مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان با گستره عاطفی،پذیرش و گیرندگی اجتماعی بالا و پائین - 163 صفحه - 1391