مقدمه :
وجوه ادبی متون نمایشی همواره مورد بحث ادیبان ومنتقدین بوده است. عده ای عقیده داشتند که متن نمایشی فقط برای اجراست مانند نت موسیقی که فقط رهبر ارکستر و نوازندگان می توانند آن را بخوانند و بسیاری دیگر متون نمایشی را در زمرة متون ادبی دانسته اند به خصوص وقتی صحبت از متون کلاسیک تئاتر باشد که به شعر نوشته شده اند.
مارتین اسلین ، منتقد مشهور انگلیسی نظریاتی جالب دربارة تئاتر « نو » یا آوانگارد قرن بیستم داشته است.او ادبیات نمایشی را از یک سو نمود کاملی از ادبیات زمانة خویش یا ادبیاتی که از اوایل قرن بیستم با سنت شکنی ها ، ابداعات و گرایشات منحصر به فردش، با سرعت، راهی را با تحول اساسی می پیمود، می داند و از دیگر سو، معتقد است که پیوندی محکم بین نمایشنامه به عنوان متن ادبی و اجرای نمایشی آن بر قرار است که بدنة ادبیات سالهای بعد را متحول ساخته است. آلن رُب گریه یکی از برجسته ترین نویسندگانی است که پایه گذار رمان نو بوده است. او ابداعات زیادی در ادبیات انجام داد از جمله اینکه در این رمان ها حرکت دَوَرانی وجود داشت که انتهای داستان بازگشتی بود به ابتدای داستان و شخصیت دادن به اشیاء از خصوصیات این نوع رمان ها بود که ما در فصل سوم تأثیر رمان نو را بر تئاتر نو بررسی خواهیم کرد.
فهرست مطالب :
مقدمه
بخش نظری :
(تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر نو )
فصل اول : ادبیات مدرن ؛ تعریف و ویژگیها
مقدمه
1-1- سبک گریزی
1-2- برجسته سازی ِسبک
1-3- شیئ گرایی
1-4- انسانیت زدایی
1-5- فرم گرایی
1-6- علم گرایی
1-6-1- وسواس
1-6-2- تسکین دهندگی
1-6-3- عینیت گرایی
1-6-4- چند گانگی
1-6-5- ادبیات در مقام شاخه ای از دانش
فصل دوم : تأثیر ادبیات مدرن بر تئاتر نو
مقدمه
2-1- تعریف تئاتر نو
2-2- سبک گریزی؛ «گذشته؟...گذشته ای وجود نداشته است!.»
2-3- برجسته سازی سبک در تئاتر نو
2-3-1- تلمیح،تقلید،هزل
2-3-2- چند گانگی زبان در تئاتر نو
2-3-3- کاربست زیبایی شناسی پراکنده
2-3-4- تکنیک ضرباهنگ
2-4- شیئی گرایی؛ « هنوز کیفم هست...چه دلخوشی هایی! »
2-5- انسانیت زدایی؛ « این رقص بی قرار با تو می گوید:دوستم بدار!.»
2-6- علم گرایی؛ « قوانین طبیعت؛بی خیال...فریبنده! »؛
فصل سوم : تأثیر متقابل تئاتر نو بر ادبیات مدرن
مقدمه
3-1-تأکید بر بدن
3-2-اهمیت مکان
3-3-نفی زمان
3-4-جنبش نگاری
3-5-خود ویرانگری
3-6-گرایش به گفتگو
پیوست فصل سوم : تأثیر تئاتر نو بر آثار« مارگریت دوراس»
نتیجه گیری
فهرست منابع
بخش عملی :
نمایشنامة : چه کسی لباسهای مرا بر تن می کند ؟
چکیدة انگلیسی
« تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر نو»