فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه مختصر از ترکیب واحدهای تجاری در جهان
نمونه هایی از بزرگترین شرکتهای ترکیب و ادغام شده در جهان
انگیزه های اقتصادی (دلایل ترکیب تجاری)
جلوگیری از انحصار
ترکیب تجاری
ساختار ترکیب
شکلهای حقوقی ترکیب تجاری
حسابداری و گزارشگری ترکیب واحد تجاری
روشهای حسابداری ترکیب شرکتها
روش خرید
تخصیص بهای تمام شده ترکیب واحد تجاری
مثال
حسابداری ترکیب در دفاتر فروشنده
خریدهای اهرمی Leveraged Buyout
صورتهای مالی تلفیقی در زمان تحصیل
مفهوم اقلی
خرید کلیۀ سهام شرکت فرعی به ارزش دفتری
مقدمه
به دنیای ترکیب واحدهای تجاری خوش آمدید
یکی از اهداف اصلی واحدهای تجاری در عرصه اقتصاد، گسترش و توسعه فعالیت واحدهای تجاری می باشد، به طوری که امروزه جهت دستیابی به رشد و توسعه پایدار، مدیران واحدهای تولیدی و تجاری، تلاش و فعالیتهای گوناگونی را در زمینه های مختلف انجام می دهند.
برخی از مدیران واحدهای تولیدی، فرایند توسعه فعالیتی را به آرامی و به تدریج پیموده، و برخی دیگر این فرآیند را بسیار سریعتر طی کرده اند. اهمیت و گسترش فعالیت واحدهای تجاری، در حدی است که برخی از سرمایه گذاران و مدیران موفق در عرصه تجارت، جهت جلوگیری از خروج صحنه رقابت، تمامی تلاش خود را متوجه گسترش درونی (internal Expention) خود کرده، که در این گونه موارد، دامنه فعالیت تحقیق در مورد محصولات و تولیدات جدید گسترش داده، تولید افزای و نتیجه آن افزایش حجم فروش و در نهایت به بازده مورد نظر خود خواهند رسید.
امروزه با توجه به گستردگی حجم و فعالیت های بازرگانی اکثر موسسات و واحدهای تجاری جهت نیل به اهداف فوق از گسترش بیرونی (External Expention) یا ترکیب استفاده می نمایند. این قبیل شرکتها، عمدتاً در تلاش هستند که تمام فعالیتهای خود را از طریق واحدهای تجاری دیگر دسترسی یابند. بدیهی است استفاده از این روش برای توسعه فعالیت در مقایسه با گسترش درونی، در نتیجه ترکیب واحدهای تجاری، میزان رقابت در بازار کاهش یافته، موفقیت انحصاری را ایجاد می نمایند. نتیجه این عمل (گسترش از بیرون) منجر به صرفه جویی در هزینه از طریق افزایش مقیاس تولید، صرفه جویی در زمان را برای ورود به بازار جدید از طریق شرکتی که قبلاً در آن بازار فعالیت داشته و تمام مراحل قانونی محیط زیست و دولتی را طی کرده، مجوزهای لازم را برای فعالیت در اختیار داشته، نیازی به گرفتن مجوز جدید نبوده،از نظر زمانی جهت تولید بیشتر سریعتر به اهداف خود نائل می شوند و در نهایت این امر موجب تقلیل بهای تمام شده تولید شده و سرانجام بازده افزایش می یابد.
ساختار ترکیب
ترکیب واحدهای تجاری بر حسب نوع فعالیت و ارتباطات اقتصادی ممکن است به صورت ترکیب افقی، ترکیب عمودی یا ترکیب به صورت مجتمع باشد.
ترکیب افقی: در مورد شرکتهایی کاربرد دارد که از نظر فعالیت اقتصادی دریک رشته مشابه و در یک سطح از آن رشته فعالیت (در خطوط تولیدی ـ تجاری) می کنند و ممکن است قبل از ترکیب رقیب یکدیگر بوده باشند. ترکیب دو شرکت تولیدی کفش مردانه با ترکیب دو تولید کننده لوازم خانگی، ترکیب فروشگاه زنجیره ای نمونه ای از ترکیب افقی به شمار می آیند. شروع این نوع ترکیب مربوط به سال 1888 میلادی می باشد که هدف مدیریت تلاش برای به انحصار درآوردن صنایع خاصی بود. هدف شرکت افزایش فروش از طریق افزایش ظرفیت تولید و توسعه در یک ناحیه ای جغرافیایی جدید بوده است.
روش خرید
فرض کنیم شرکت «الف» (سرمایه گذار) در تاریخ اول خرداد ماه سال 1385 برای تحصیل خالص دارایی شرکت «ب» 100000 سهام عادی به ارزش اسمی 10 ریال، که ارزش متعارف بازار آن 16 ریال است، در یک ادغام یکطرفه منتشر نمود ترکیب دو شرکت به روش خرید (ادغام یکطرفه) می باشد. هزینه های ترکیب شامل حق الزحمه کارگزار بورس اوراق بهادار 5000 ریال، حق الزحمه حسابرسی و حسابداری در ارتباط با ثبت صورتهای مالی در سازمان بورس اوراق بهادار 10000 ریال، هزینه چاپ و انتشار سهام عادی 25000 ریال،حق الزحمه مشاوره حقوقی 80000 ریال، ثبت انتشار 100000 سهام در دفاتر شرکت «الف» به شرح زیر است:
سرمایه گذاری در شرکت فرعی 1600000
سهام عادی 1000000
صرف سهام عادی 600000
ثبت انتشار 100000 سهم 10 ریالی، ارزش بازار 16 ریال جهت ترکیب با شرکت «ب» ثبت هزینه های مستقیم ترکیب واحد تجاری در دفاتر «الف» به شرح زیر است:
سرمایه گذاری در شرکت «ب» 80000
صرف سهام عادی 40000
وجوه نقد 120000
قالب بندی:word تعداد صفحات:24
دانلود پروژه برای رشته حسابدار با عنوان تجزیه و تحلیل فرآیند ادغام شرکتها و تاثیر آن بر افزایش ثروت سهامداران