فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:125
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول : آشنایی کامل با مکان کارآموزی 4
فصل دوم : هدف از تأسیس مجموعه و معرفی مواد اولیه و نوع محصولات و یا خدمات 6
فصل سوم : ترمز چیست 21
ترمز چیست ؟ 22
ترمزهای هیدرولیکی 24
ترمز دومداری با پمپ دوبل 28
سیستم ترمز چرخ 30
سیستم ترمز دیسکی 32
بوستر 40
فلسفه ABS 46
اختراع ترمز ضد قفل 47
محدودیتهای ترمز ضد قفل 49
دینامیک تایرها 50
معرفی اجزاء سیستم ABS 56
واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) 57
مدارهای ایمنی 62
دوره ( سیکل ) کنترل ABS 63
مدارهای هیدرولیکی 65
مدارهای جلو – عقب مجزا 66
مدارهای قطری مجزا 67
کانالهای ABS 68
سیستم های یک کاناله 68
سیستم های سه کاناله 68
سیستم های چهار کاناله 69
واحد کنترل هیدرولیکی 70
نوع مجتمع 70
نوع غیر مجتمع 70
پمپ 72
سیلندر اصلی 74
سلونوئیدها 77
شیرهای سلونوئیدی سه وضعیتی 77
شیرهای سلونوئیدی دو وضعیتی 81
مقسم هیدرولیکی بوش 85
دستگاه جک هیدرولیکی 89
انباره ها ( آکومولاتورها ) 92
سنسور سرعت 93
سنسور شتاب 97
ساختار سنسور شتاب 98
سنسور شتاب جانبی 99
عملکرد سنسور شتاب 101
سویچ چراغ ترمز 102
سوئیچ سطح روغن ترمز 102
سیستم ضد قفل ABS چگونه کار می کند 103
دیاگرام سیستم ABS 106
عملکرد فعال کننده ECU 108
وضعیت ترمز معمولی (ABS فعال نیست ) 108
وضعیت ترمز اضطراری (ABS فعال است ) 110
وضعیت کاهش فشار 110
وضعیت ثابت نگه داشتن فشار 112
وضعیت افزایش فشار 113
فعال کننده ABS با شیر سلونوئیدی دو وضعیتی 115
ABS ECU 117
عیب یابی سیستم ABS 118
سنسورهای سرعت چرخ 118
سوئیچ چراغ ترمز 120
سیستم ترمز اصلی 120
سیستم تشخیص عیب ABS 121
تفسیر لامپ اخطار 121
خواندن کدها 122
آزمایش سنسور سرعت چرخ 123
منابع 125
چکیده :
در این پروژه با سیستم ABS بطور کلی آشنا می شویم ، ضمناٌ با عواملی مثل جرم خودرو M و سرعت خودرو V و نیروی ترمزی F و راه ترمز S روبرو می شویم که در این پروژه تمامی عوامل به صورت کامل توضیح داده شده است . بعد از آن به تعریف ترمز و ترمزهای هیدرولیکی و ترمز دومداری با پمپ دوبل و سیستم ترمز چرخ و سیستم ترمز دیسکی می پردازد . که در زیر هر قسمت شکلهای آنها نیز جهت آشنایی بیشتر با ساختمان سیستم نیز وجود دارد .
در ادامه کار بوستر و خود بوستر تعریف می شود و به بررسی بوستر خلائی می پردازد و پس از آشنایی با بوستر فلسفه ABS نیز بیان می شود .و بعد از آن اختراع ترمز ضد قفل و محدودیتهای ترمز ضد قفل و دینامیک تایرها بیان می شود . در ادامه با اجزاء سیستم ABS آشنا می شوند که عبارتند از :
واحد کنترل الکتریکی ، مدار ایمنی ، دوره ( سیکل ) کنترل ABS ، مدارهای هیدرولیکی ، مدارهای جلو و عقل مجزا ، مدارهای قطری مجزا ، کانالهای ABS سیستمهای یک کاناله ، سیستمهای سه کاناله ، سیستمهای چهار کاناله ،واحد کنترل هیدرولیکی ، انواع واحد کنترل هیدرولیکی ، پمپ ، سیلندر اصلی ، سلونوئیدها ، انواع شیرهای سلونوئیدی ، مقسم هیدرولیکی بوش ، دستگاه جک هیدرولیکی ، انبارها ، سنسور سرعت ، سنسور شتاب و ساختار آن ، سنسور شتاب جانبی ، عملکرد سنسور شتاب ، سویچ های سطح روغن و چراغ ترمز ، سیستم ضد قفل ABS ، دیاگرام سیستم ، عملکرد فعال کننده ECU ، وضعیتهای ترمز ، وضعیتهای فشار ، فعال کننده های فشار ، دیاگرامهای عملکرد ، شکل ECU ، عیب یابی سیستم ABS ، سنسورهای سرعت ، سویچ چراغ ترمز ، سیستم ترمز اصلی سیستم تشخیص عیب ، خواندن کدها و آزمایش سنسور سرعت چرخش .
فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی :
اینجانب دوره کارآموزی خود را در شرکت تجربه صنعت اهواز ( صنایع فولاد خوزستان ) گذراندم . این شرکت واقع کیلومتر 10 جاده اهواز – ماهشهر واقع شده است . عمده کارهای این شرکت تعمیرات سیستمهای هیدرولیکی و سیستمهای ترمز و جکهای هیدرولیکی می باشد ، همچنین این شرکت کلیه تعمیرات و نگهداری خودروهای شرکت صنایع فولاد خوزستان را بر عهده دارد .
اینجانب دوره کارآموزی خود را در قسمت تعمیرات شرکت تجربه صنعت اهواز گذراندم.
فصل دوم
هدف از تأسیس مجموعه و معرفی مواد اولیه و نوع محصولات و یا خدمات
مقدمه
در دو دهه اخیر در اغلب کشورهائی که گاز طبیعی ارزان دراختیار دارند ، مجتمع های متعددی برای تولید آهن با گاز طبیعی و سپس ذوب و پالایش آن بوسیله کوره قوس الکتریکی احداث شده است . درایران نیز به موزات تولید آهن و فولاد و توسعه کارخانه ذوب آهن اصفهان و به علت عدم مر غوبیت کافی ذغال سنگ های استخر اجی و کک تولید شده برای دو کوره بلند کارخانه و وجود منابع سرشار گاز طبیعی در کشور ، بررسی طرحهای متعددی برای احداث واحدهای تولید آهن و فولا د به روشهای احیاء مستقیم ، با استفاده از گاز طبیعی ، از اوئل سال 1350 شمسی آغاز واولین مجتمع تولید آهنو فولاد به روش احیاء مستقیم ، در 12 کیلو متری جنوب شرقی اهواز ، در سر راه اهواز – بندر امام خمینی به وسعت 8/3 کیلومترمربع احداث و طی آن قرارداد هائی در سال 1352-1353 با شرکت های مهندسی کورف ، تیسن و پولمن سوئیندل جهت تولید 5/2 میلیون تن آهن اسفنجی ، شرکت لورگی برای تولید 5 میلیون تن گندله ومتعاقب آن نیز در سال 1356 با شرکت لکتروملت و سومیتومو برای تولید 000/550/1 تن محصول شمشال و تختال منعقد گردید .
واحدها و تاسیسات صنایع فولاد اهواز
تاُسیسات و واحد هائی که در پروسه تولید مواد واسطه (شمشال وتختال فولادی ) از مواد اولیه (سنگ آهن ) مشارکت دارند، طوری طراحی شده اند که ظرفیت هر واحد تولیدی نسبت به واحد بعدی بالاتر بوده و همین امکان بالقوه در تجهیزات موجود و نیاز مملکت به تولید فولاد بیشتر باعث گردیده تا طرح توسعه این شرکت با اهداف افزایش کمی و کیفی نیز مورد توجه واقع شود .
تولید و مصرف سالیانه واحدهای مختلف ونیز تشریح اجمالی تاُسیسات و تجهیزات آنها به شرح زیر می باشد :
تولید 5 میلیون تن گندله سنگ آهن (5/3 میلیون تن برای مصرف در شرکت و 5/1 میلیون تن برای طرح توسعه یا فروش )
تولید 5/2 میلیون تن آهن اسفنجی و خشته (8/1 میلیون تن برای ذوب و پالایش در کوره های قوس الکتریکی شرکت و 7/0 میلیون تن برای توسعه فولاد سازی )
تولید 55/1 میلیون تن شمشال و تختال فولادی
1 - تاُ سیسات تاُ مین مواد اولیه
1-1 واحد تخلیه و بارگیری سنگ آهن د ربندر اما خمینی
2-1 واحد انباشت و برداشت در محل شرکت با ظرفیت ذخیره سازی بیش از یک میلیون تن سنگ آهن و گندله
3-1 واحدهای گندله سازی
4-1 واحدهای آهک پزی
2 - واحدهای احیاء مستقیم
1-2 واحد شماره یک (یک مدول پرفر ) به ظرفیت 330 هزار تن بریکت د رسال
2-2 واحد شماره دو (سه مدول میدرکس ) به ظرفیت 000/200/1 تن آهن اسفنجی د رسال
3-2 واحد شماره سه (سه مدل اچ.وای.ال یک ) به ظرفیت یک میلیون تن د رسال
3 - تاُ سیسات فولاد سازی
1-3 واحد ذوب و پالایش آهن اسفنجی (6کوره الکتریکی 150 تنی برای ذوب و پالایش آهن اسفنجی
2-3 یک ماشین ریخته گری بلوم به ظرفیت 550 هزار تن و بترتیب دو ماشین ریخته گری اسلب به ظرفیت یک میلیون تن
4 -واحد های جنبی و پشتیبانی تولید
1-4 واحد تصفیه خانه به ظرفیت 2500 متر مکعب در ساعت آب صنعتی و 900 متر مکعب د رساعت آب دمین
2-4 دو واحد تولید اکسیژن وازت بترتیب هر کدام به ظرفیت 500 متر مکعب درساعت
3-4 ایستگاه تقلیل فشار گاز طبیعی شبکه رینگ و گاز رسانی به ظرفیت 220 هزار متر مکعب در ساعت
4-4 پست فشار قوی و سیستم برق رسانی به ظرفیت 500 مگاوات
5-4 واحد تعمیرات ونگهداری تجهیزات
6-4 واحد حمل ونقل سنگین و راه آهن
5 - واحد رایانه و پردازش اطلاعات
6 -آموزش و تجهیزات منابع نیروی انسانی
7 - امور اجتماعی و رفاه کارکنان
1- واحدهای تاُمین کننده مواد اولیه
مواد اولیه لازم برای صنایع فولاد اهواز عبارتند از : سنگ آهن تغلیظ شده ، سنگ آهک ، بنتونیت ، مواد کمک برای تولید گندله ،حدود 4 درصد آهک و برای پالایش گندله آهن اسفنجی در کوره های قوس الکتریکی ذوب ، مواد فروآلیاژی و آهن قراضه واحدهای آماده سازی مواد خام برای تولید گندله از مخلوط سنگ آهن های تغلیظ شده داخلی و خارجی به حدود10% آهک لازم است که این مواد از معدن چناره اندیمشک تاُمین می شود . سایرمواد اولیه برای تولید آهن و فولاد ، از جمله بنتونیت، بمیزان قرار ذیل طراحی شده اند (البته هم اکنون از سنگ آهن کوا وال کپ استفاده نمی شود ):
30 هزار تن در سال ، خاک نسوز فلورین وفرو آلیاژها نیزا تا حدی از معادن داخل کشور تاُمین می گردند .
- سنگ آهن کودر موخ ( هندوستان )50%
- سنگ آهن معدن کوا (هندوستان ) 5/12%
- سنگ آهن معدن ال کپ (سوئد) 5/12%
گزارش کارآموزی بررسی سیستم ABS