فهرست مطالب
عنوان صفحهعایقهای الکتریکی 1اضافه گرمایش مجاز درهادیهای تجهیزات الکتریکی 5ژنراتورهای سنکرون 9راه اندازی مجدد موتورها پس از برگشت ولتاژ 13شرایط غیرنرمال درکار موتورهای ونحوه رفع عیب در آنها 19بهره برداری و نگهداری از ترانس ها و اتو ترانس ها 22خنک کردن ترانسفورماتورها و نگهداری از سیستم های خنک کننده 25
عایقهای الکتریکی اصولاً قسمتهای عایق ماشینهای الکتریکی ، ترانسفورماتور ها ،خطوط هوایی و غیره به صورتی طراحی می شود که بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معینی کارکرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه های ولتاژ را در لحظات کوتاه داشته باشند .هر نوع تغییرات ناگهانی و شدید در شرایط کاری شبکه، موجب ظهور جهشها یا پالسهای ولتاژ می شود . برای مثالمی توان اضافه ولتاژ های ناشی از قطع و یا وصل بارهای زیاد به طور یکجا ، جریانهای اتصال کوتاه ، تغییر ناگهانی مدار و غیره رانام برد .رعد و برق نیز هنگامی که روی خطوط شبکه تخلیه شود ، باعث ایجاد پالسهای فشار قوی با دامنه زیاد و زمان کم می شود .لذا عایق های موجوددر ماشینهای الکتریکی و تجهیزات فشار قوی باید از نظر استقامت در مقابل این نوع پالسها نیز طبقه بندی شده و مشخص شوند . عایقهای الکتریکی با گذشت زمان نیز در اثر آلودگی و جذب رطوبت فاسد شده و خاصیت خود را از دست می دهند .
گزارش کارآموزی برق، شرکت برق مهندسی ساتراپ-5611