برخلاف شرکت ها، در اقتصاد فرا صنعتی که منابع ملموس )پول، مواد اولیه، ماشین و
غیره( را برای رسیدن به رقابت پذیری جهانی به کار می گیرند، امروزه شرکت های
معاصر، "دانش" )یک منبع ناملموس( را به عنوان رقابتی ترین سلاح برای رسیدن به اوج
کسب و کارخود استفاده می کنند. نوآوری نیز یکی از استراتژی های مهمی است که
سازمان ها برای رسیدن به مزیت رقابتی و در نتیجه، افزایش عملکرد سازمان به کار می
گیرند. بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد رابطهی بین نوآوری و دانش، ثابت کرده اند
که دانش، پیش نیاز نوآوری است. بعضی از مطالعات نیز رابطهی مثبتی بین مدیریت
دانش و قابلیت ترکیب دانش بر نوآوری را تبیین نموده اند. در پژوهش حاضر، رابطه بین
قابلیت ترکیب دانش و نوآوری مدل کسب و کار، در کسب و کارهای کوچک و متوسط
بررسی شده است. داده ها از طریق پرسشنامه از 111 کسب و کار کوچک و متوسط در
تهران جمع آوری شدهاند. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، رگرسیون
چندگانه می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که قابلیت ترکیب دانش بر نوآوری مدل
کسب و کار، تاثیر مثبت دارد.
چاپ شده در کنفرانس بین المللی مدیریت دانش
مقاله: تاثیر ترکیب دانش بر نوآوری مدل کسب و کار