پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان نقش و اهمیت نمایشگاهها در رشد و توسعه تجاری استان خراسان رضوی به صورت کامل و با فرمت ورد و پی دی اف
چکیده:
نمایشگاههای بازرگانی مولفه کلیدی آمیزه بازاریابی و ارتباطات هستند که تحت تاثیر چهار عامل؛ تبلیغات حضوری، روابط عمومی، تشویق و ترغیب و پیشبرد فروش محل مناسبی برای برقراری ارتباط، شناخت خود، رقیب و مشتری به شمار می آیند. نمایشگاه رسالت اصلاح، تقویت و بهبود سیستم توزیع، تسهیل ارتباطات تجاری ورونق مبادلات را عهده دار است از این رو یکی از ابزارهای اصلی اجرای برنامه ها و سیاست های ارتباطی شرکت ها است و حضور در نمایشگاه های بازرگانی یک فرصت طلایی برای شرکتها می باشد.
دراین پژوهش به بررسی میزان نقش و اهمیت نمایشگاه ها در رشد و توسعه تجاری استان خراسان رضوی پرداحته شده است. هدف اصلی در این تحقیق این است تا نقش و اهمیت نمایشگاهها را بر رشد و توسعه تجاری استان خراسان رضوی بررسی کند. همچنین این تحقیق بر آن است تا به بررسی اثرات حضور سازمانهای مختلف در نمایشگاه بین المللی مشهد بپردازد.
جامعه آماری مورد مطالعه شرکتها و موسسات تولیدی استان خراسان رضوی که حداقل یکبار در نمایشگاههای بازرگانی شرکت کرده اند و به تعداد 351 می باشد. برای انجام این تحقیق علاوه بر منابع کتابخانه ای ازاطلاعات جمع آوری شده از مدیران عامل، مدیران فروش و مدیران بازرگانی 173 شرکت توسط پرسشنامه بهره گرفته شده است. روش تحقیق در این پایان نامه از بعد ماهیتی کاربردی بوده و از جهت روش تحقیق پیمایشی میباشد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که نتایج آن برای پرسشنامه 93/0 محاسبه گردید.
نتایج تحقیق بیانگر این است که حضور در نمایشگاههای بین المللی افزایش فروش شرکت کنندگان را بدنبال داشته است و منجر به ایجاد نماد برای محصولات و شهرت آنان شده است و همچنین این حضور موجب افزایش اطلاعات شرکت کنندگان در مورد رقبا، مشتریان و محصولات جدید شده است در نتیجه از نظر شرکتهای حاضر در نمایشگاه بین المللی حضور در این نمایشگاهها در رشد فعالیتهای تجاری شرکت موثر بوده است. همچنین این شرکتها معتقد بودند که میزان حضور در نمایشگاههای بین المللی با رشد و توسعه تجاری شرکت ارتباط دارد و حضور هر چه بیشتر در این نمایشگاهها موجب رشد و توسعه بیشتر تجاری این شرکتها میشود. و در نتیجه فرضیات این تحقیق به اثبات رسیدند. این تحقیق همچنین بیانگر این امر مهم میباشد که در زمان رکود اقتصادی نمایشگاه نقش موثری در بازاریابی شرکتها ایفا می کند. به طور کلی میتوان چنین عنوان کرد که حضور در نمایشگاههای بین المللی موجب موفقیت تجاری شرکت کنندگان و در نتیجه رشد و توسعه تجارت در استان شده است .
مطالبی که در این تحقیق به منظور بررسی نقش و اهمیت نمایشگاهها در رشد و توسعه تجاری استان خراسان رضوی گردآوری و تحلیل شده اند در 5 فصل تنظیم شده اند. مطالب مربوط به هر فصل به شرح زیر است:
فصل اول در مورد کلیات تحقیق تدوین شده است که در آن ابتدا به تشریح و بیان موضوع پرداخته شده و پس از بیان ضرورت انجام تحقیق اهداف اساسی از انجام تحقیق، فرضیات، روش تحقیق، قلمرو و در نهایت محدودیت های تحقیق و کاربردهای آن بیان شده است.
فصل دوم به ادبیات موضوع اشاره دارد بدین جهت در این فصل ابتدا به بررسی سیر تکاملی نمایشگاه و تارخچه نمایشگاهها در جهان و ایران سپس به بررسی اثرات اقتصادی نمایشگاهها، اثرات فرهنگی و اجتماعی نمایشگاهها، اهداف برگزاری نمایشگاهها، انواع نمایشگاهها، دیدگاه صاحب نظران در مورد نمایشگاهها و در نهایت عوامل موثر بر موفقیت نمایشگاهها پرداخته شده است.
فصل سوم درباره روش انجام تحقیق، جامعه و نمونه آماری، تعیین حجم نمونه، روش نمونه گیری، روش جمع آوری اطلاعات، پایایی و روایی پرسشنامه و روشهای آماری مورد استفاده می باشد.
در فصل چهارم یافته ها و داده های تحقیق مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. فرضیات تحقیق نیز در این فصل مورد آزمون قرار گرفته است.
نهایتا در فصل پنجم نتیجه گیری تحقیق با تاکید بر روی نتایج حاصل از این تحقیق، سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه، مشکلات موجود و پیشنهادات صورت گرفته است.
پایان نامه نقش و اهمیت نمایشگاه ها در رشد و توسعه تجاری استان خراسان رضوی