درحال حاضر ناتوانی های یادگیری به منزله علت اصلی مشکلات شدید یادگیری تحصیلی شناخته شده است.ناتوانی های یادگیری کماکان رشته ای تلفیقی و پویاست،کودکان ونوجوانان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در هر کلاس درس یافت می شوند.معمولا این دانش آموزان چاره ای جز ترک تحصیل ندارند مگر آنکه مشکلات آنها به موقع تشخیص داده و درمان شود.این گروه از دانش آموزان، نابینا ،ناشنوا یا عقب مانده نیستند ،اما نمی توانند همانند همسالان خود چیزها را ببینند و مانند آنان گوش کنند وصداها را بشنوند.اینان به روش متفاوتی یاد می گیرند وافزون براین آنان با بسیاری از رفتارهایشان باعث به هم ریختن کلاس درس و ایجاد ناراحتی در خانه می شوند(لرنر،1997).
این مقاله به گروهی از این دانش آموزان می پردازد که دارای اختلال خواندن هستند.خواندن را شاید بتوان مهمترین مهارت در بین مهارتهای آموزشی دانست..می توان گفت تقریبا هیچ درسی نیست که فهم ویادگیری وموفقییت در آزمون آن کم یا زیاد به میزان مهارت خواندن دانش آموز وابسته نباشد.حتی اگر از مدرسه و از دانشگاه خارج شویم وبه زندگی روز مره مردم بنگریم باز هم مشاهده خواهیم کردکه قسمت زیادی از اطلاعات ما در زندگی از طریق خواندن به دست می آید.(زندی، 1380 به نقل از مقنی رانی، 1386).
بسیاری از آلام اجتماعی ما به ناتوانی های خواندن مربوط بوده است. چه بسیارند بی کاران،ترک تحصیل کنندگان ،بزهکاران نوجوان وتبهکاران که ریشه انحراف و شکست اجتماعی شان را باید در نارسایی و ضعف خواندن جستجو کرد. در ارزیابی مسائل موجود مدارس ما از لحاظ فقر،مسائل مربوط به والدین و اختلالات یادگیری ثابت شده است که ضعف ونارسایی در خواندن یکی از عوامل مهم این گرفتاریها بوده است.بنابراین خواندن مهارتی است که در دنیای امروز،هم ضروری است وهم اساسی و به خصوص به همین دلیل است که معلمان و کودکان ناتوان در یادگیری باید اطلاعات بسیار وسیعی در آموزش خواندن داشته باشند.(فریار، رخشان، 1363 )
مقدمه
تعریف ناتوانایی های یادگیری
علل اختلالات یادگیری
اختلال خواندن (دیسلکسی)
شیوع ناتوانی های یادگیری واختلال خواندن
علل اختلال خواندن
الف: عوامل آموزشی وتربیتی:
ب: عوامل شخصی:
ج: عوامل خانوادگی و اجتماعی:
ویژگیهای کودکان نارساخوان :
شامل 37 صفحه فایل word
دانلود مقاله اختلال خواندن