هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تربیت فرزند از نظر امام علی

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله تربیت فرزند از نظر امام علی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 مقدمه :
مقوله تربیت از ابتدایی‏ترین و اساسی‏ترین نیازهای زندگی بشری‏است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن آن بوده وبلکه زندگی ، از گهواره تا گورش جلوه‏ای از آن است . انسان تنهادر پرتو تربیت صحیح است که به‏عنوان موجودی هدفمند و اندیشه ورزبه اهداف وآرمانهای خود دست‏یازیده و قله رفیع سعادت مطلوب‏خویش را فتح می‏نماید ; از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت‏اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه‏دین و بندگی خالق متعال رابر گردن آویخته جز در پرتو تربیت‏صحیح اسلامی به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی آید ، ازسویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی‏احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب‏العین قراردادن‏دیدگاههاو سیره عملی آنان ، هم راه صحیح بندگی و سعادت رابپیماید و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصدنایل آید ، از این رو معصومین (علیهم السلام) که از گوهر عصمت‏و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند . بهترین و مطمئن‏ترین‏الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاههاو کشف و عرضه سیره تربیتی‏آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرصه تعلیم و تربیت‏اسلامی است و در این میان ، ارائه دیدگاههاو سیره تربیتی امام‏علی (ع) که خود «اب الائمه‏» و سرسلسله جانشینان به‏حق نبوی‏و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین (علیهم السلام) و نخستین‏تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است . بر ضرورت این کار می‏افزاید
مبحث‏اول : اهمیت تربیت فرزندان و ضرورت تسریع در آن و هدف‏نهایی از آن :
الف) اهمیت تربیت فرزندان :
تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن ،انسان به سعادت مطلوب نائل می‏آید . بزرگ مربی اسلام ، علی (ع)در سخنان دربار خود بارهاوبارها از این امر مهم پرده برداشته وآثار و نتائج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بی‏توجهی به آن‏را بیان داشته‏اند . اما پیش از بیان دیدگاههای حضرت در این‏زمینه ، مناسب است نوع نگرش و برداشت آن حضرت را از فرزندارائه نمائیم . بر خلاف برداشت و نگرش برخی افراد که از فرزندبیشتر به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به نیاز عاطفی والدین ونیز عضوی برای تامین و خدمت‏به خانواده و مایه فخر و مباهات‏والدین نگریسته می‏شود ، امام علی (ع) به فرزند بسی فراتر ازاین نگریسته و آن را عطیه‏ای الهی بر شمرده‏اند که در پرتو توجه‏و تربیت والدین به رشد کافی رسیده و در پی نیکوکاری و احسان به‏والدین بر می‏آید . در نهج‏البلاغه آمده است که : «در حضور امام‏علی (ع) مردی به دیگری تولد پسرش را این چنین تبریک گفت : «گوارایت‏باد رزمجویی سوارکار !» آن حضرت از نوع تبریک گفتن‏او نهی نمود و تبریک گفتنی این چنین رابه او توصیه نمود : «امید که بخشنده‏اش را سپاسگزار باشی و این عطیه الهی مبارکت‏باد، او به رشد دلپذیر برسد و تونیز ازنیکی و خیرش بهره‏مند شوی .
» (1) پس از آن که از نگرش علی (ع) نسبت‏به فرزند آگاه‏شدیم ، اینک به آثار و نتایج تربیت فرزند از دیدگاه آن حضرت‏اشاره می‏کنیم ; آن حضرت درسخنی کوتاه و در عین حال عمیق و ظریف، تربیت و ادب‏آموزی را میراثی بی مانند تلقی نموده‏اند . معمولابا در گذشت انسان ، نگهبان میزان و مقدار میراث به ارث گذاشته‏او معطوف است و چنانچه فردی متمول و ثروتمند باشد ، اقلامی ازمیراث همانند زمین ، خانه و ماشین در نظر کوته نظران ، بزرگ ومهم جلوه می‏نماید اما از دیدگاه امام مربیان ، علی (ع) ،میراثی به مانند ادب و تربیت وجود ندارد «لامیراث کالادب‏» (2) و هرگز املاک و دارایی‏های باقیمانده مادی ، قابل مقایسه بامیراث گرانبهای ادب و تربیت صحیح برای فرزندان نیست . واز این‏روست که در سخنی دیگر ، آنحضرت فرمود : «گرانبهاترین چیزی که‏پدران برای فرزندانشان به ارث می‏گذارند ، ادب است .» (3) علی (ع) ثمره و محصول تربیت صحیح را پرورش فرزند صالح وپیامد بی‏توجهی به امر خطیر تربیت را «رشد یافتن فرزند ناصالح‏» برشمرده و برای هریک از این دو ، آثار و نتائج مثبت و منفی‏بیان نموده‏اند . از دیدگاه آن حضرت فرزند صالح مایه انس وآرامش والدین است لذا می‏فرماید : «انس و آرامش در سه چیز است: همسری که با شوهرش توافق داشته باشد ، فرزندی که صالح باشد وبرادری که موافق و هم راءی انسان باشد .» (4) همچنین درسخن دیگری فرزند صالح را نیکوترین یادگار و بلکه مساوی با همه‏یادگارهای باقیمانده از والدین ، معرفی می‏نماید : «الولدالصالح احد الذکرین‏» مرحوم خوانساری در ترجمه و شرح خود بر«غررالحکم و دررالکلم‏» ذیل این حدیث می‏گوید : «فرزندصالح نیکوتر دو یاد است ; یعنی اسباب یاد کسی به نیکویی دوتاست: یکی فرزند صالح که از او بماند و دیگری سایر اسباب او .
فرزند صالح نیکوتر از همه آنهاست‏یا اینکه فرزند صالح را با هرسببی بسنجند ، از آن سبب نیکوتر است‏» (5) از سویی دیگر آن حضرت آثار سو و پیامدهای منفی پرورش فرزندناصالح را مورد توجه قرار داده و همه رهروان‏صدیق خود را از بی‏توجهی به تربیت صحیح فرزندان برحذر داشته‏است . ایشان در سخنی فرزند ناصالح را مایه نابودی شرف و بلندی‏مرتبه پدران خود و عیبناک کننده پیشینیان خود معرفی می‏نماید . (6) و در کلامی دیگر از فرزند ناصالح به آلوده کننده‏پیشینیان‏خود و فاسد کننده اولاد و بازماندگان یاد می‏کنند . (7) همچنین‏در سخنی دیگر او را مایه محنت و شومی دانسته (8) و در بیانی‏بلیغ ، فرزند ناخلف را شدیدترین مصیبتها معرفی نموده‏اند (9) . فرزند ناصالح نه تنها خویشتن خود را گم نموده و گوهر بندگی وانسانیت‏خویش را از دست می‏دهد ، که گاهی ممکن است پدر صالح وشایسته را به انسانی ناصالح مبدل گرداند ; علی (ع) درباره‏زبیر فرمود : «پیوسته زبیر مردی از ما اهلبیت (علیهم السلام) بود تا اینکه فرزند شوم و ناخلف او عبدالله بزرگ شد (و اورا از ما جدا کرد .» (10)
ب) ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی (ع):
برای موجوداتی که در طریق تغییر ، تحول ، رشد و تکامل هستندمعمولا موسم مناسبی وجود دارد که در آن به بهترین و مناسب‏ترین‏رشد خود می‏رسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی می‏یابد ، گلهادر موسم بهار می‏رویند ، چشمه ها در فصل زمستان جاری می‏شوند .
ابرها در زمستان بارور می گردند و قطرات بارانش میهمان زمین‏می‏گردند و . . . تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد که درآن بهتر و آسانتر به بار می‏نشیند . موسم مناسب تربیت ، دراوایل زندگی یعنی دوره کودکی ، نوجوانی و عنفوان جوانی است ،آنگاه که فرزند هنوز قلبی آسمانی و بی‏آلایش دارد ، آنگاه که‏هنوز هواهای نفسانی و خواهشهای غیر انسانی به سرزمین وجود اوهجمه نیاورده ، آنگاه که هنوز پلیدی‏ها و زنگارها میهمان‏ناخواسته دل او نگشته و کشتزار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیزهمیشه فرصت و حوصله تربیت که امری ظریف و در عین حال پیچیده‏است . را ندارند زیرا آنگاه که بهار عمر والدین به روزهای آخررسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظه‏شان چونان جسمشان‏به ضعف و نقصان گرائید توان تربیت و راهنمایی مفید رانداشته واز ایفای نقش مربیگری برای فرزندان عاجز می‏گردند . علی (ع)مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی (ع)در به این نکته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی‏گرانسنگی ارائه نموده است ; آن حضرت فرموده‏اند : «فرزنددلبندم ! چون دیدم سالیانی راپشت‏سر نهاده و به سستی درافتاده‏ام ، بدین وصیت‏برای تو مبادرت نموده‏ام و خصلتهایی رادرآن بر شمردم پیش از آنکه مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه دراندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشه‏ام همچون تنم نقصان‏بهم رساند یا پیش از نصیحت من پاره‏ای خواهشهای نفسانی بر توغالب گردد یا فریبندگیهای دنیا تو را بفریبد و همچون شتری‏گریزان و نافرمان باشی . و به‏درستی که دل جوان همچون زمین‏ناکشته است ، هرچه درآن افکنند ، بپذیرد . پس به ادب آموختنت‏پرداختم پیش از آنکه دلت‏سخت‏شود و خردت هوایی دیگر گیرد . . .» (11) و در قسمت دیگر آن ، می‏فرماید : «. . . چون به کارتو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم، چنان‏دیدم که این عنایت در عنفوان جوانی‏ات به کار رود و دربهار زندگانی که‏نیتی پاک داری و نفسی صاف و بی‏آلایش ...» (12)
ج) هدف نهایی از تربیت فرزند :
در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از کلیدی‏ترین مباحث‏بوده وجایگاه مهمی در آن دارد چرا که بدون داشتن هدف و تعیین آن ،امکان برنامه ریزی و نیز ارزیابی فعالیتهای تربیتی به آسانی‏ممکن نیست . در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی ، داشتن‏هدفهای الهی بسی مهم و تعیین کننده است .
اکنون سوال این است که در نظام تربیتی اسلام هدف از تربیت چه‏باید باشد ؟ آیا هدف صرفا تولید نسل و افزودن بر اعضای جامعه‏است ؟ آیا هدف صرفا پرورش فرزند سالم است ؟ آیا هدف تربیت‏نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به انجام رسانیدن امورآن است ؟ و یا اینکه علاوه بر اینها ، اهداف مهمتر و مقدستری‏وجود دارد ؟ و بالاخره از دیدگاه بزرگ مربی اسلام ، علی (ع)هدف از داشتن فرزند و تربیت آن چیست ؟
بانگاهی به دیدگاهها و سیره تربیتی علی (ع) آشکار می‏شود که‏در نظام تربیت اسلامی هدف نهایی از تربیت ، رسیدن فرزند به مقام‏اطاعت وعبودیت الهی است ، هدف نهایی ، تربیت انسانی است که‏مطیع پروردگار و تسلیم درآستان او باشد . امیرمومنان علی (ع)درضمن حدیثی پیش از تولد فرزند ، هدف نهایی از تربیت را به‏طورغیر مستقیم بیان نموده و به‏راستی آن حضرت در سفره تربیتی خویش‏بدین هدف تحقق بخشیده و فرزندان خود را با توجه به آن ، تربیت‏نموده‏اند . مرحوم ابن‏شهرآشوب به سند خود از آن حضرت نقل می‏کندکه فرمود : «من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره ونیکوقامت ننموده‏ام ، بلکه از پروردگارم خواسته‏ام تا فرزندانم‏مطیع او باشند و از او بترسند تا اینکه وقتی با این صفات به‏آنها نظر افکنم مایه چشم روشنی من باشند .» (13)

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  27  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تربیت فرزند از نظر امام علی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد