
عنوان پایان نامه
بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تهران مرکز
تعداد صفحات 127 صفحه
فهرست منابع دارد
فهرست جداول دارد
فهرست نمودار دارد
پاورقی برای هر صفحه دارد
منابع دارد
با فرمت ورد برای کپی و ویرایش
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
اهمیت ضرورت پژوهش
بیان مساله
سوالهای پژوهش
اهداف پژوهش
هدف کلی
اهداف فرعی
فرضیه های پژوهش
متغیرهای پژوهش
متغیر پیش بین
متغیر تعدیل کننده
متغیر کنترل
تعاریف نظری مفاهیم
ویژگی های شخصیتی
کیفیت زندگی
تعاریف عملیاتی مفاهیم
ویژگی های شخصیتی
کیفیت زندگی
فصل دوم: پیشینه پزوهش
و...
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی دانشجویان متاهل دانشگاه تهران مرکز و کیفیت زندگی آنها در سال تحصیلی 92- 93 است. روش تحقیق از نوع همبستگی است.جامعهآماری این پژوهش عبارت از دانشجویان دانشگاه تهران مرکز بوده است، که آزمودنیها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند....
مقدمه
کیفیت زندگی نیز به شیوههای گوناگون تعریف شده است (دنیس و همکاران، 1993، دیکرز، 1997). برخی محققان صرفا جنبههای مرتبط با سلامت در کیفیت زندگی را مدنظر قرار میدهند و آن رامستقیما به دو مقوله جسمیو روانی معطوف میدارند و معتقدند که سایر مقولههای اجتماعی و محیطی را نباید در حوزه کیفیت زندگی وارد کرد. (تومانس، 1987). در مقابل گروهی دیگر، بر این عقیده استوارند که عوامل بسیاری در زندگی با کیفیت مطلوب دخالت دارند و کیفیت زندگی ارتباط تنگاتنگی با وضعیت جسمی، روانی، اعتقادات شخصی، میزان خوداتکایی، ارتباطات اجتماعی و محیط زیست دارد.(WHOQOL،1995). نهایتا یک توافق کلی در بین پژوهشگران وجود دارد که سازههای کیفیت زندگی متشکل از عوامل عینی و عوامل ذهنی (بهزیستی درونی) است. عوامل عینی شامل سطح سواد، سطح درآمد، شرایط کاری، وضعیت تأهل و امنیت، جایگاه اقتصادی، اجتماعی و شاخصهای ذهنی، براساس ارزیابی و برداشت افراد از میزان رضایت و شادی و نظایر اینها به دست میآییند. (لامبرت و نیبر، 2004).
بیان مساله
در سال 1999 امونز با مشاهده در رفتارها و حالات افراد معنوی از جمله مادر ترزا و گاندی، سازههای معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب کرده و واژه هوش معنوی را به وجود آورد. از نظر او هوش معنوی عبارتست از ظرفیت انسان برای پرسیدن سوالات نهایی درباره معنای زندگی و ارتباط یکپارچه بین ما و دنیایی که در آن زندگی میکنیم. (آمونز، 2009).
هرانسان آمیزه ای از سه ویژگی نوعی ,فرهنگی وفردی را درخود دارد و مجموعا علیت منحصر به فردی راتشکیل می دهد که مورد توجه و امعان نظر روانشناسی شخصیت است. کلیت مفهوم وبه لحاظ پیچیدگی آن موجب گردیده است که لفظ شخصیت به شیوه های مختلفی تعریف شود . آلپورت[1] (1949)دراین باره به جمع آوری و ذکر پنجاه تعریف متفاوت پرداخته است (مای مالی,ترجمه ,منصور(1389)
[1] - Alport’G.w
تعاریف نظری مفاهیم
کیفیت زندگی:
رویکرد عینی، کیفیت زندگی را بعنوان مواردیاشکار و مرتبط با استانداردهای زندگی همچون سلامت جسمی،شرایط شخصی (ثروت، شرایط زندگی و...)، ارتباطات اجتماعی، اقدامات شغلی و یا دیگر عوامل اجتماعی و اقتصادی، میداند. در مقابل، رویکرد ذهنی کیفیت زندگی را مترادف شادی یا رضایت فرد در نظر میگیرد. این منظر برعوامل شناختی در ارزیابی کیفیت زندگی تاکید میکند. دیدگاه کل نگر، کیفیت زندگی را یک پدیده چند بعدی میبیند و هر دو مولفه عینی و ذهنی را در نظر میگیرد. (لهتو و همکاران، 2005).
ویژگی های شخصیتی
شخصیت عبارت است از مجموعه ای از صفات و مکانیزمهای روانشناختی فرد که سازمان یافته ونسبتا پایدارند و تعاملات فرد وسازگاری اورا با محیط اجتماعی ,فیزیکی وروانی تحت تاثیر قرار می دهد(لارسن وباس,2008)
از طرفی آلپورت شخصیت را سازماندهی پویایی نظامهای روانی فیزیولوژیکی درون فرد می داند که رفتار وافکار شاخص هر فرد راتعیین می کند (شولتز ,ترجمه سید محمد ی, 1381).
عنوان پایان نامه: بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تهران مرکز