نوع فایل:ورد قابل ویرایش
تعداد صفحه:63
قیمت:3هزار تومان
دانلود و خرید به صورت آنلاین
فهرست مطالب
حرفه و فن ............................................٨
مقدمه .........................................................٨
نکات کلیدی .............................١٠
(آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی چشم اندازی به آینده ).......١١
برنامه درسی آموزش حرفه وفن به شکلی طراحی شده است که واجد شرایط زیر باشد ...١١
(سیر تکاملی تغییر کتب حرفه و فن )..........١٤
تشکیل گردهمایی و نظر خواهی از معلمان درس :..........١٤
مطالعه در زمینه آموزشهای مشابه به این درس در تعدادی از کشورهای جهان :.....١٥
حاصل این مطالعات نشان داد که :................١٦
اهداف کنونی کتاب حرفه وفن :........................١٩
اهداف کلی درس حرفه وفن در دوره راهنمایی :.................٢٣
الف )حیطه شناختی :.............................٢٣
ب)- حیطه مهارتی ..................................٢٣
تجارب :..............................................٢٥
تجربه ١ :....................................................٢٥
شیوه ارزشیابی درس حرفه و فن ........................٢٥
تجربه ٢ :...............................................٢٥
برنامه ها و تقویم اجرائی درس حرفه و فن حاصل تجربیات در یک سال : .......٢٥
تجربه ٣ :تجربه ای از ساخت یک کارگاه خانگی ...............٣٢
فرایندایجاد کارگاه خانگی .....................٣٢
شروع بهره برداری از کارگاه خانگی ...............٣٥
تجربه ٤ :...........................................٣٥
شعردرس حرفه وفن ..................................٣٥
روش تدریس حرفه وفن ............................٣٧
مراحل یک بازدید یا گردش ....................٣٧
تجربیات پیشنهادی برای دبیران حرفه و فن .................٣٨
ابعاد یادگیری ....................................٣٨
آیات قرآنی در رابطه با درس حرفه وفن ..................٣٩
بررسی شیوه های مشارکت والدین در تدریس حرفه وفن ................٤٤
علت عدم توجه به درس حرفه وفن ......................٤٧
١- کوچک بودن فضای کارگاهها ..................٤٩
٢- امکانات محدود کارگاهی ....................٥٠
٣- تعداد زیاد دانش آموزان .....................٥٠
٤- عدم انگیزه دبیران ..........................٥١
٥- زمان کم برای انجام فعالیتهای عملی ................٥٣
٦- دنباله دار بودن واحدهای کتابهای جدید التالیف .........٥٤
٧- کافی نبودن آموزشهای عملی برای دبیران .........٥٦
٨- نقش مسئولان و مدیران مدارس ............٥٧
٩- نمره فعالیت های عملی ..............٥٨
نتایج و پیشنهادات حاصل از تجارب ...............٥٩
منابع :.........................................٦٣
مقدمه
هر انسان به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود . خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت اسباب و وسایل مورد نیاز مانند ، عقل ، هوش ، دست ،چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است . شاید از زمانی که انسان آتش را شناخت ، فکر ایجاد تغییر در مواد طبیعی نیز در او بوجود آمد برای مثال به جای آنکه گوشت حیوانات را خام مصرف کند، آن را با آتش پخت و مورد استفاده قرار داد سپس هر یک از نیازهای خود مانند : خوراک ، پوشاک ، مسکن ، را مورد بررسی قرار داده و با توجه به منابع محیطی ،از قدرت تفکر و خلاقیت خود استفاده کرده و با فکر و اندیشه اش ، ساخت و ارزیابی محصول ساخته شده مراحل زندگی از قبیل خروج از غار، اسکان در دشت ها و کنار رودخانه ها ساخت خانه های مختلف از چوب ها گل و... ساخت لباس از پوست حیوانات و اجزای گیاهان و نگهداری از حیوانات اهلی را تجربه کرد .
تجربیات آموزشی درس حرفه و فن