هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎

اختصاصی از هایدی تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎


تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎

تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎

32 صفحه در قالب word

 

 

 

 

مقدمه

بلایایی طبیعی و غیرطبیعی کماکان و با تناوب و شدتی فزاینده جهان و سازمان ها را تهدید می کند. مخاطرات و بلایای طبیعی همچون زلزله ها، طوفان ها، آتشفشان ها، سیل ها، گردبادها و... در واقع پدیده های طبیعی هستند که می توان از آنها دوری جست و یا اثرات انها را تخفیف داد. بلایای طبیعی به خودی خود و لزوماً باعث این همه خسارت مالی و جانی نمی شود. برخی از بلایای طبیعی به خوبی قابل پیشگیری هستند و بسیاری دیگر از بلایای طبیعی را می توان بی اثر یا کم اثر کرد. سازمان های که برای رویارویی با بحران آمادگی دارند، نه تنها تا اندازه زیادی سریع تر ترمیم می یابند، بلکه در مقایسه با سازمان های که به کلی آمادگی ندارند، خسارت بسیار کمتری می بینند.

در عصر انفجار اطلاعات، با افزایش روز افزون نیازها، انتظارات، اطلاعات و تحولات مختلف زیست - محیطی و تکنولوژیکی، به یکباره جوامع بشری دچار نوعی تزلزل، سردرگمی، التهاب و پیچیدگی خاصی شدند که پیامد آن بروز رویدادها و بحرانهای مخاطره‌انگیز در این جوامع است. در دنیای کنونی روند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دائماً در معرض التهابات و تهدیدهای بسیار خطرناکی می‌باشد که جز با مدیریتی مدبرانه و مبتنی بر دانش و حکمت امکان خروج از بن‌بست‌های حاصل از این بحرانها وجود ندارد. اطلاعات همانند خونی است که در کالبد سازمان جریان می یابد و به ان حیات می بخشد، اطلاعات می تواند فرایند تصمیم گیری را در مورد ساختار، تکنولوژی و نوآوری تغذیه نماید.

بدون شک برای سازمانی با گستردگی وظایف شهرداری به عنوان متولی اصلی وظایف شهر ارتقاء سطح دانش علمی مدیران و کارشناسان در تمام زمینه ها منجمله مدیریت بحران یکی از اولویتهای اصلی و اساسی می باشد در همین راستا مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد با هماهنگی مدیریت تشکیل و آموزش بهبود روشها تا کنون اقدامات و فعالیتهای زیر را انجام داده است :

  1. برگزاری دوره تخصصی مدیریت بحران برای مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد در شهر بم و بازدید از روند بازسازی شهر بم و آشنایی کامل با اصول و مبانی مدیریت بحران
  2. برگزاری چهار نشست و هم اندیشی درخصوص مدیریت بکپارچه ریسک و بحران IRDM با همکاری مجمع جهانی ریسک سوئیس GRF و کمپین شهرهای آماده جهان سازمان ملل متحد UNISDR
  3. برگزاری دومین همایش ملی جامعه ایمن با حضور مقامات ملی و استانی و حضور اساتید بین المللی در راستای اهداف چشم انداز 1404 شهر مشهد
  4. برگزاری بیش از 10 کارگاه تخصصی پدافند غیرعامل با هماهنگی استانداری خراسان رضوی به منظور آموزش مدیران و کارشناسان با اصول پدافند غیرعامل
  5. برگزاری بیش از 20 کارگاه تخصصی موضوعی در سازمان های مختلف شهرداری مشهد با موضوعیت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و ارائه راهکارهای موضوعی هر سازمان
  6. برگزاری بیش از 10 جلسه آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای شهرداران استان خراسان رضوی به منظور آموزش شهرداران به عنوان شهرهای معین و امدادرسان در زمان وقوع بحران های احتمالی
  7. برگزاری 3 دوره و کارگاه تخصصی برای آموزش شهرداران و مدیران بحران کلانشهرهای کشور با هدف آمادگی در زمان وقوع بحران های ملی و استفاده از پتانسیل کلانشهرهای کشور به عنوان شهرهای معین شهرداری مشهد
  8. تهیه و تنظیم سرفصل های آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی و قابلیت اجرای برنامه آموزشی مدون در سطح کلانشهرها تا سال 96

 

تعریف بحران

«بحران به حوادثی اطلاق می­شود که در اثر رخداد و عملکردهای طبیعی و انسانی بطور ناگهانی بوجود می­آید و سختی و مشکلاتی را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می­کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق العاده دارد »

بحران از ریشه یونانی Krisis به معنی تصمیم عاجل می­آید. بحران یعنی یک آشفتگی یا پریشانی و یا اختلال فیزیکی و روانی ناگهانی و شدید که روند و سیر شرایط عادی را به هم می­ریزد.

انواع بحران:

بحرانها انواع مختلفی دارند، از نظر اهمیت، بحرانها را می­توان به صورت زیر طبقه­بندی نمود:

1- بحرانهای ناشی از حوادث و سوانح طبیعی

فجایع طبیعی مثل زمین لرزه، گردباد، آتشفشان و غیره که اغلب اجتناب ناپذیر هستند.

2-بحرانهای غیرطبیعی

 بحرانهایی هستند که بر اثر عوامل غیرطبیعی ایجاد می­شوند که خود به انواع مختلفی تقسیم­بندی می­شوند.

الف- بحرانهای اجتماعی و فرهنگی مثل مهاجرتهای بی­رویه، آشوبهای اجتماعی، خشونت در محیط کار، اعتیاد و فساد مالی

ب- بحرانهای اقتصادی، مالی که در اثر اختلال در نظامهای مالی، کاهش ارزش پول، کاهش ارزش سهام در بورس، اختلال و ورشکستگی، عدم تحقق درآمدها، افزایش غیرمترقبه هزینه­ها و ... بوجود می­آید.

ج- بحرانهای امنیتی مثل خرابکاری، بمب­گذاری، آدم ربایی، گروگانگیری، قاچاق مواد مخدر، جاسوسی و تروریسم می­باشد.

د- بحرانهای اطلاعاتی: بحرانهایی هستند که در اثر اختلال در طراحی، تجهیزات و کارکرد نظامهای حفاظتی، اطلاعاتی، امنیتی و رایانه­ای در سازمان­ها و جوامع رخ می­دهد و موجب آشفتگی می­شود از قبیل تقلب و دسترسی غیرمجاز، استراق سمع در خطوط مخابراتی و اطلاعاتی، افشای غیرمجاز اطلاعات، ناکارآمدی سخت افزارها و نرم افزارها، مفقود شدن داده­ها و عدم تبادل و انتقال اطلاعات.

ه- بحرانهای زیست محیطی مثل آلودگی هوا، انفجارهای هسته­ای، از بین رفتن منابع طبیعی، از بین رفتن دریاچه­ها و آلوده سازی منابع حیاتی

و- بحرانهای انسانی که در اثر اختلال در کارکرد منابع انسانی رخ می­دهد و موجب آشفتگی اساسی می­شود.

 

مدیریت بحران:

تعریف مدیریت بحران:

 «فرآیند برنامه­ریزی مقامات مسئول است که با مشاهده و تجزیه و تحلیل به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش می­کند از بحرانها پیشگیری کنند و یا در صورت بروز آنها در جهت کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی سریع و بهبود اوضاع تا رسیدن به سطح وضعیت عادی تلاش کنند .و یا در صنعت آمادگی در برابر وضعیتهای اضطراری و مخاطره آمیز که نیاز به مدیریت خاص تمرکز یافته­ای بنام مدیریت بحران دارد که جهت تهیه و تدوین اهداف، سیاستها، خط­مشی­ها، راهبردها و راهکارهای اجرایی با شرایط موجود در هر واحد صنعتی مطابقت داشته باشد».

عدم تشابهات بنیادین بحرانها , مدیریت بحران را بسیار مشکل و منحصر بفرد مطرح می­کند که بایستی به صورت مجزا مورد مطالعه قرار گرفته و راههای مبارزه با آن بررسی شود.

مدیریت بحران در واقع به مجموعه­ای از مهارتها و یا فرایند تحقیق گفته می­شود که در هنگام وقوع مخاطرات غیر متعارف و یا وضعیت مشکل بکار گرفته می­شوند .

اهداف مدیریت بحران :

بطور خلاصه اهداف مدیریت بحران عبارتند از:

الف- پیش­بینی بحرانها و مخاطرات

ب- پیش­گیری بحران

ج- مهار بحران

د- بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی

استانداردهای بین المللی و مدیریت بحران:

در سازمانهای جهانی مرتبط مدیریت بحران , استانداردهایی را تدوین نموده­اند که به برخی از آنان در ذیل اشاره می­شود:

1-سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست     HSE- MS

2- استاندارد 7-4-4/ ISO 14001 : آمادگی و واکنش در وضعیتهای اضطراری

3- استاندارد 7-4-4/ OHSAS 18001 : آمادگی و واکنش در وضعیتهای اضطراری

4- استاندارد  1-5-3-4-/AS 4804 : طرحهای شرایط اضطراری یا بلایای طبیعی

 

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران شهر مشهد:

شهر مشهد همچون بسیاری از شهرهای ایران روی گسل های زلزله قرار دارد و از مهم ترین بحران هایی که مشهد را تهدید می‌کند حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل، باد، توفان و اخیرا آلودگی هوا است.

مشهد از 8 سال قبل با حمایت شهردار محترم این شهر کار مدیریت بحران را شروع و در سه قسمت این فعالیت ها را تقسیم بندی کرده است؛

1- احداث زیرساخت های مدیریت بحران: همچون ساخت 11 پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در شهر مشهد که بناست این تعداد به 60 پایگاه برسد. در هر ناحیه یک پایگاه در هر شهرداری یک پایگاه و 5 پایگاه معین ساخته خواهد شد.
2- احداث بزرگترین پارک آموزشی مدیریت بحران در خاورمیانه که مشابه آن در ژاپن ساخته شده است. مشهد سالانه میزبان 20 میلیون نفر از داخل کشور است و به طور تقریبی هر ایرانی در طی 5 سال حداقل 1 بار به این شهر سفر می‌کند و این می تواند یک آموزش عمومی و موثر حتی برای آشنایی زائرین با بحث مدیریت بحران باشد.

3-  سومین کار ساخت اتاق بحران شرق کشور است؛ با ترکیبی از شهرداری، استانداری و وزارت کشور آموزشهای عمومی را برای مدیران میانی و مدیران ارشد آغاز و این آموزش ها را در چند دوره ادامه داده ایم. حتی دوره های آموزشی برای مدیران سراسر کشور در مشهد برگزار و در کنارش آموزش شهروندان را در رسانه ها به همراه طرح دوام ثامن نیز پی ریزی کرده ایم تا ارائه آموزش های عمومی در محلات نیز به راحتی انجام شود.

علاوه بر این اقدامات عضویت در مجامع جهانی هم در میان برنامه های مدیریت بحران مشهد است. مشهد اولین شهری است که در طراحی مدل زلزله تا قبل از 2012 نقشه خطرپذیری شهرهای آماده را با همکاری سازمان فاوا طراحی کرده است و اخیرا مدل خطرپذیری مطرح که ترسیم دینامیکی مدل خطرپذیری زلزله جهانی مدنظر است.

فاز یک این پروژه در مشهد اجرا شده است.

برای اینکه مدیران و متخصصان مدیریت بحران بتوانند اهداف فوق را محقق نمایند قبل از هر چیز نیازمند یکسری چک لیستها، ابزارها و امکانات متنوع هستند که حیاتی­ترین آنها دسترسی به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی پایدار، به­روز، جامع، دقیق و یکپارچه هستند که بتوانند بلادرنگ و به موقع در تمام مراحل مدیریت بحران از آنها  بهره­مند شوند که در سطور بعدی به معرفی و اهمیت نقشهای برخی از آنها اشاره می­شود.

  • سیستمهای اطلاعاتی

رشد روزافزون رایانه و فناوریهای ارتباطی بطور قابل توجهی پتانسیل خروجیهای پژوهشی را افزایش داده است. تلفیق محاسبات ابزارگرا و سامانه­های ارتباطی مناسب­ترین رهیافت تقویت همکاری دانشی است که خود نیازمند زیرساخت اطلاعاتی مناسب می­باشد.

سیستمهای اطلاعاتی به مجموعه­ای از سخت­افزارها، نرم­افزارها و تکنولوژیهای وابسته و منابع مختلف اطلاق می­شود که با یکدیگر متشکل، سازماندهی و یکپارچه شده، و زمینه جمع­آوری، ذخیره­سازی، پردازش، تولید و تبادل اطلاعات را به صورت مکانیزه فراهم می­نمایند و محصول نهایی این سیستم­ها اطلاعات و دانش لازم جهت برنامه­ریزی و مدیریت می­باشد.

سیستم­های اطلاعاتی از نظر کاربرد ماهیتهای مختلفی دارند بعضی از این سیستمها پشتیبان تصمیم هستند (DSS) و بعضی پشتیبان عملیات (OSS)، تعدادی از IS ها در پردازش اطلاعات نقش دارند (PSS) و تعدادی دیگر پشتیبان ارتباطات (CSS) هستند.

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 


دانلود با لینک مستقیم


تاثیر فناوری اطلاعات در مدیریت بحران شهر مشهد‎
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد