
مفاهیم اساسی در شناسایی چرخ دنده ها
خط کنش Line of Action: عبارتست از خط راستی که بر دایره های مبنای دو چرخ دنده درگیر مماس می شود.
دایره گام Pitch Circle: دایره ای که در لحظه تماس دو چرخ دنده در هنگام درگیری ایجاد می شود را گویند.
درجه کیفیت : عددی است که برای تعییئ کیفیت سطح چرخ دنده بکار می رود.
تلرانس:مقدار تغییر مجاز نسبت به اندازه اصلی را گویند.
زاویه فرازانه Addendum Angle: در چرخ دنده مارپیچ عبارتست از زاویه بین یال مخروط گام و یال مخروط عرش
زاویه فرودانه dedendum Angle : در چرخ دنده مخروطی عبارتست از زاویه بین یال مخروط بن و یال مخروط گام
لقی Backlash: لقی عبارتست از فاصله میان رویه غیر فعال دندانه های درگیر تمامی چرخ دندانه ها دارای لقی هستند.
مجال Clearance :عبارتست از فاصله میان دایره بن یک چرخ دنده تا دایره بیرونی چرخ دنده درگیر گامPitch :عبارتست از معیاری برای تعیین فاصله داندانه ها از یکدیگر و برای تعیین اندازه های چرخ دنده که شامل گام دایره ای ،گام زاویه ای ، گام قطری ، گام مبنا و گام محوری می شود.
مدول : عبارتست از نسبت قطر دایره گام به تعداد دندانه های چرخ دنده
منحنی اینولوت : منحنی رخساره چرخ دنده های نرمال
والنگی: Runout: عبارتست از اندازه خروج از مرکزیت نسبت به محور دوران و در جهت شعاعی اندازه گیری می شود.
والنگی محوری Axial Runout: آنرا لرزش نیز می نامند و عبارتست از لنگ زدن چرخ دنده در امتداد محوری و درست در زیر دیواره بن دندانه
در ادامه به
انواع چرخ دنده ها
جنس چرخ دنده ها
بازرسی مواد سازنده چرخ دنده
بازرسی عیوب داخلی و سطحی
برنامه ریزی بازرسیهای گیر بکس
عملیات حرارتی چرخ دنده های فولادی
خرابیهای چرخ دنده
سایش و گسیختگی در دندانه
استاندارد AGMA 110.04
ارتعاش
سایش
کچلی
سوخته شدن Burninig
ترکهای ناشی از سنگ زدنGrnding Crack
روغنکاری
و بررسیهای لازم قبل از راه اندازی گیربکس خواهیم پرداخت!
تعداد صفحات:56
اصول و مبانی تعمیر گیربکسهای صنعتی