یاتاقان یک راهنما و یا یک تکیه گاه است که یک جزء از ماشین را به ترتیبی با اجزاء دیگر متصل می نماید تا حرکت نسبی معین شده ای بتواند انجام پذیرد. در این اتصال نیروهای در ارتباط با کارکرد اجزا می تواند به نرمی و با راندمان مناسب منتقل شوند.
طبقه بندی یاتاقانها:
.1بر اساس حالت اساسی کار : مالش ، هیدرودینامیک ،هیدرو استاتیک ، جزء چرخنده
.2بر اساس جهت و طبیعت بار وارده :کف گرد یا ژورنال
.3بر اساس شکل هندسی : پخ زده ، سطح موازی پله ای یا کفشک متمایل
انواع یاتاقانهای لغزشی
1.یاتاقان یک پارچه با اتصال پایه ای
2.یاتاقان با اتصال فلانچی
یاتاقانها بر اساس اندازه و نوع با روشهای مختلفی سوار می شوند بسته به شرائط این روشهای می توانند مکانیکی ، هیدرولیکی و یا حرارتی باشند.
موارد مهم در سوارکردن یاتاقانها
.1در یاتاقانهای با انطباق پرسی، ابتدا یاتاقان به شفت سوار شده و سپس در محل هوزینگ خود قرار گیرد.
.2در یاتاقانهای مجزا با انطباق پرسی ابتدا رینگ داخلی و خارجی سوار شده و سپس عناصر دواردر محل خود قرار گیرند
.3معمولا یاتاقانهای با قطر داخلی کمتر از 80میلی متر بصورت سرد سوار می شوند.
.4مناسبترین دما در یاتاقانهایی که در سوار شدن نیازمند حرارت دهی هستند 80 تا 100 درجه می باشد.اگر دمای مونتاژ بیش از 120 درجه باشد خطر تغییر شکل یاتاقان افزایش می یابد.
روشهای گرم کردن یاتاقان عبارتند از :
الف. حرارت دهی درکابینهای گاز گرم
ب. حرارت دهی بوسیله روش القایی
ج. حرارت دهی در روغن
د. حرارت دهی بر روی صفحه فلزی
ح. حرارت دهی در داخل میدان مغناطیسی
تعداد صفحات:47
آسیب شناسی یاتاقان های غلتشی و لغزشی