فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:34
فهرست گزارشات کلاسی :
1- تعریف علم وروشهای دانستن
2- انتخاب موضوع تحقیق
3- متغیرها،انواع وعملیاتی سازی متغیرها
4- فرضیه
5- طرح تحقیق،تهیه پرسشنامه
6- نمونه برداری،انواع واهمیت آن درتحقیق
7- اندازه گیری متغیرها (مقیاسهای اسمی،ترتیبی،فاصله ای)
8- کاربردآماردرتحقیق باتاکید برواریانس
• موضوع 1: تعریف علم،روشهای دانستن
هدف ازمطالعه روش تحقیق :
علمای معاصررااعتقاد براین است که توسعه وپیشرفت علوم درنیمه دوم قرن بیستم به مراتب بیشتروجامع ترازپیشرفتی است که کلیه علوم ازبدو پیدایش خودتا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته است.تصوراینکه درچنین مدت زمان کوتاهی،علوم بشری تابه این حدپیشرفت کرده باشدکمی تعجب آور ومشکل می نماید،ولی اگرتوجه شودکه استفاده ازروش صحیح تحقیق علمی نیزقدمتش بیش ازیک ربع قرن نیست،این حقیقت رامی توان به سادگی قبول کردکه این توسعه وپیشرفت سریع علمی صرفا مرهون ومدیون به کاربستن روشهای دقیق وصحیح تحقیق علمی بوده است.
دانشمندی که شایدبتوان اورابنیان گذارروش جدید دانست «رنه دکارت» فرانسوی است که او نیزعلیرغم تمایل زمان خویش خودرا ازقید آنچه که مدرسه به اوآموخته بودخلاص کرد و مطالعاتش رابرمبنای روح علمی شک پایه ریزی کرد.این شک شامل همه مظاهر زندگی او شد.بطوریکه ازخویشتن شروع کرد ووجودخودرانیز قابل شک وتردید دانست وسپس براین شک بدین گونه فائق آمدکه :«چون فکرمی کنم پس وجوددارم»واین قطعیت اولین پایه تفکرعلمی اوراپی ریزی کرد.پس ازقبول این واقعیت،مطالعات خودراشروع کردوفقط مطالبی راقابل قبول دانست که قطعیت آن برایش روشن وبدیهی باشد ونیز برای وصول به این حقیقت سعی کردتا مسائل رابه ساده ترین وجه تجزیه نمایدودرکوچکترین اجزاء آن غوروبررسی کند وبه این ترتیب توانست امورپیچیده ومشکل رابه اتخاذ این روش علمی ساده کشف وحل نماید.
تعریف علم :
«چارلزپرس» فیلسوف بزرگ امریکایی چهارروش برای دانستن وآگاهی پیشنهادمی کند که عبارتند از:
الف ) روش بدیهی پنداری : دراین روش انسان به انچه برایش بدیهی است اتکا دارد.آنچه را که حقیقت می داند تکراردراین روش اعتباروحقیقت بودن مطلب رافزونی می دهد،مثل اینکه می گوییم روز است،شب است .....
ب) روشهای پیروی محض : دراین روش ازآنچه که مقبولیت عام داردپیروی می کردمثل اعتقادات مذهبی.
پ) روش ازپیش دانسته یا آزادازتجزیه : این روش اتکایش برآنچه که قبلا توسط دیگران بیان شد وتناقضی هم به عقل ومنطق نداردمی باشد مثل مطالب آماری.
ت) روش علمی : وبالاخره روش علمی که موجه ترین روش حصول آگاهیهای انسان است. دراین روش همیشه نتایج غائی یکسان وخارج ازعقاید انسانهایی است که آنراتجزیه وتحلیل می کنند.
گزارشات کلاسی روش تحقیق