فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:37
فهرست مطالب:
1- تاریخچه
2- متن
3- مفهوم زنجیره تامین
4- تعاریف
5- طرح تامین اقلام در ناحا
6- طرح تامین اقلام در نیروهای مسلح در زمان جنگ و صلح
7- معاملات دولتی
8- نتیجه و پیشنهادات
9- منابع
گذری بر تاریخچه واژه تأمین
خداوند بهترین روزی دهندگان است
از بدو خلقت کره خاکی و پی بردن انسان به حیات خود و شناخت پیرامون آن، آدمی در تفکر عمیق به این نتیجه رسید که بایستی بفکر تامین نیازمندیهای خود جهت ادامه زندگی باشد آن انسان غارنشین نیز در تلاطم زندگی در آن باران های سیل آسا، طوفان های شدید در تفکر تامین و بدست آوردن نیازهای خود بود و دائماً در این ورطه غوطه خورده و برای نیاز غذایی به شکار می پرداخت و ذخیره سازی می نمود و در شرایط بحرانی جغرافیایی و آب و هوایی پیش بینی – برآورده و نگهداری را انجام میداد. فرشتگان باران ، باد به فرمان معبود عالم در حال تامین نیاز بشر هستند. تمامی اصطلاحات ؟؟؟ در ادوار مختلف زندگانی آدمی در پیکره هستی نقش بسته و در دوران های اولیه بصورت کم رنگ از نظر علمی و در دوران فعلی ما مد عصر اطلاعات و فن آوری است بصورت علمی مطرح است تامین در لغت یعنی تهیه نمودن – بدست آوردن و تامین یکی از زنجیرهای به هم پیوسته یک کار ؟؟؟ و پشتیبانی است بدون آن حرکت رو به جلو متوقف خواهد شد انسان با کمی اندیشه پی می برد که از صبحگاهان تا پاسی از شب دائماً در تلاش و تامین نیازها و خواسته های خود بوده و هست و انسانهایی موفق خواهند بود و بهتر کامیاب خواهند شد که در این پروسه و فرایند بتوانند با تلاش – هماهنگی – برنامه ریزی – برآورد وآگاهی و علم و اطلاعات بروز به خواسته ها و تمایلات خود پاسخ راضی کننده بدهند. ابتدا تامین باید انجام شود تا مراحل بعدی مثل نگهداری و ذخیره سازی انجام گیرد.
هر سازمانی پس از شناخت مقوله تامین حال بایستی به روشها و طرق تهیه اقلام و مایحتاج خود بیاندیشد. راههای گوناگون برای سازمانها و ادارات گوناگون بوجود آمده هر سازمان بنا به تشخیص خود – شرح وظایف – ماموریتها – جدول زمانی – نوع و تنوع سلیقه های کارکنان خود از راههای مختلف برای تامین نیازهای خود اقدام می نماید در نهایت همگی به دنبال رفع نیزامندی می باشند و در این فرایند فقط راهها- روشها- امکانات تامین – تفاوت اندک دارد.
بعضی ها تابع قوانین و مقررات دولتی عمل نموده و بعضی بر اساس مقررات خصوصی و غیردولتی عملیات تامین و تهیه اقلام خود را انجام میدهند.
ادارات و سازمانهایی در این فرایند موفق تر خواهند بود که ابتدا :
سامزان خود را شناخته باشند- بر ماموریتها و شرح وظایف سازمان خود آگاهی کامل داشته باشند – به امکانات ملزوم خود آگاهی داشته باشند – راههای تهیه و تامین را بخوبی شناخته باشند- اطلاعات و روابط – زمان – مکان – فناوری را درک نمایند.
به قدرت برنامه ریزی – تجزیه و تحلیل فعالیتها واقف باشند – قدرت استفاده از تجربیات – رایانه را داشته باشند.
در جنگ های جهانی اول و دوم و سایر حرف اول در پیروزی با شکست را لجستیک و نیروی انسانی زده و لجستیک را واژه و حرکت تامین معنا می بخشد وتامین و تهیه اقلام بموقع و توزیع آن به کمک فرماندهان می آید.
زنجیره تامین را می توان به روش های متعددی توقف نمودو از نظر عمل می توان گفت که : فرایند طراحی – پردازش – بهینه سازی مدیریت اجزای سیستم تامین شامل مواد- حمل و نقل مواد وئ توزیعی محصولات و خدمات به مشتریان ور سیدن به اهداف کلی سازمان می باشد.
زنجیره تامین هم می تواند ماند عوامل دیگر چون توزیع- حمل و نقل – محصولات خوب برای یک سازمان یک منبع رقابتی باشد. در محیطی که رقبای دیگر و متخصصین هر یک تلاش می کنند تا بوسیله تامین مناسب ، اهداف سازمان را روشن تر و رسیدن به آن را سریعتر نمایند ، یافتن راههای صحیح تامین موفقیت در کار است. از طریق تامین مناسب می توان به خدمت رسانی بهتر کمک کرد در حال حاضر تعداد تامین کنندگان خدمات لجستگی در سطح جهانی رو به رشد است.
افزایش کانالهای تامین باعث رشد و توسعه زنجیره تامین محصولات خواهد شد. برجسته ترین نیاز مستمر هر سازمان تخصصی در امر تامین است. تامین بر رشد و توسعه آینده لجستیک و هر سازمان تاثیر خواهد داشت. اکثر مدیریان اجرائی تاکید فراوان بر اصول اطلاعات و فن آوری – مدیریت زنجیره تامین دارند. مدیریت زنجیره تامین نیاز به کسب مهارتهای جدید دارد تا تفکر تامین در برنامه ریزی هماهنگ شود.
فرایند تامین نگرش به ارتباطات – مشارکت ها – اطلاعات – سنجش قیمتها و هزینه الزامی است.
کسانی که در امر تامین اقلام فعالیت دارند باید از سیستم های اطلاعاتی و از فن آوری اطلاعات در زمینه ارتباط با تامین کنندگان استفاده نمایند. استفاده از این ابزارها به کمک مدیران اجرائی تامین رسیده و به آنان مساعدت خواهد نمود که کدام محصولات در سازمان خود قابل مصرف و استفاده بهینه هستند و کدام محصولات به رضایت مندی کارکنان کمک و روحیه آنان را بالا می برد در اقتصاد هر کشور عامل تامین نقش بسیار مهمی در جذب سرمایه – رضایت مشتریان – ایجاد کار – پیشرفت و توسعه دارد اگر تمام عوامل تدارکاتی آماده بکار بوده لاکن مدیریت تامین بصورت ناقص و ناپخته عمل نماید باعث لطمه وارد شدن به کالا و عدم رضایت مندی کارکنان – صدمه دیدن ماموریت سازمان و زیر سوال رفتن زحمات دیگران خواهد شد.
زمانی مصرف کنندگان از عملیات آماری ابزار خرسندی خواهند نمود که تامین کننده وظایف خود را درایت و دوراندیشی و برنامه ریزی انجام داده یاشد تامین کننده باید پی برده باشد که خواست و نیاز مصرف کنندگان چیست به چه نوع کالائی ابراز رضایت می کنند و از چه کالاهایی استقبال می نمایند باید بین تقاضا و تامین هماهنگی وجود داشته باشد.
تحقیق طرح تامین کالا در ناجا