هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله رهبری وهدایت کلاس

اختصاصی از هایدی دانلود مقاله رهبری وهدایت کلاس دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

مدرسه هوشمند

 

تعریف مفهومی : مدرسه هوشمند مدرسه ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی - یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است .

 

تعریف : مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است .

 


? اهداف :

 

- رشدهمه جانبه دانش آموزان ( ذهنی . جسمی . عاطفی و روانی )

 

- ارتقاء تواناییها و قابلیتهای فردی

 

- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری

 

- افزایش مشارکت مردمی

 

 

 

? راهبردها و خط مشی ها :

 

- تاکید بر مهارتهای فکر کردن

 

- تدریس ارزشها و زبان از طریق آموزش

 

- فراهم نمودن محیط یاد دهی - یادگیری

 

- فراهم کردن انواع شیوه های آموزشی برا یاستعدادهای مختلف

 

- آگاهی دادن به اولیاء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است .

 

- فراهم کردن فرصتهای همکاری افراد جامعه با مدرسه

 


? ارکان مدرسه هوشمند :

 

*محیط یاددهی - یادگیری

 

*این محیط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد :

 

الف - برنامه درسی ب - روش تدریس ج - ارزیابی د - محتوا

 

* مدیریت : منابع و فرآیندهای مورد نیاز محیط یاددهی - یادگیری را پشتیبانی و حمایت می کند.

 

*مسئولیتهای افراد و مهارتهای مورد نیاز : در این مدرسه نقش مدیر. معلم .دانش آموز و والدین تغییر خواهد کرد و با توانیی ها و دانش خود نقش مؤثری در مدرسه خواهند داشت .

 

*فناوری : ایجاد محیط یاددهی - یادگیری . مدیریت و ارتباطات بیرونی راه حل های مبتنی بر فناوری را الزامی می کند.

 


? ویژگیهای ارکان مدرسه هوشمند:

 

محیط یاددهی - یادگیری

 

الف - برنامه درسی

 

اصول حاکم بر برنامه درسی در این مدرسه به شرح ذیل می باشد :

 

* طراحی برای کمک به دانش آموزان برای رشد همه جانبه و متعادل

 

*یکپارچه سازی دانش آموزان برای رشد همه جانبه و متعادل

 

*یکپارچه سازی دانش . مهارتها و ارزشها از طریق برنام? درسی ( باپروژه ای نمودن فعالیتها ی مربوط به محتوا )

 

*نظم و تداوم در آموزش

 

*ایجاد نگرشها ی مناسب در استفاده از فناوری

 

*دسترسی همه دانش آموزان به آموزش مطلوب

 


? دیدگاه برنامه درسی :

 

*معنی دار بودن : همه دانش آموزان مفاهیم آموزش را درک می کنند تا مقصود از آموزش خود را بدانند .

 

* مسئولیت اجتماعی : از وضایف و مسئولیتهای خود در جامعه آگاه می شود . نسبت به مردم احساس مسئولیت می کنند .

 

*باز خورد برنامه درسی : برنامه درسی باید در دانش آموز مهارت و نگرش نقادانه و خلاقیت مثبت ایجاد کند .

 

*همه جانبه بودن : برروی رشد همه ابعاد انسانی تاکید می کند و به دانش آموزکمک می کند که روابط بین موضوعات مختلف را درک کند .

 

*عدم محدودیت : برنامه درسی محدود کننده نیست . اولا" دائما" برنامه های موجود بازنگری می شود . ثانیا" به دانش آموزان اجازه می دهد از برنام? درسی خود فراتر گام بردارند.

 

*هدفداری : برنام? درسی از فناوری به عنوان یکی از وسایل انتقال دانش استفاده می کند و به دانش آموزان نیز مهارت استفاده از فناوری را برای رفع نیاز خود را می آموزد.

 

ب - روش تدریس

 

روش تدریس در این مدرسه. دانش آموز محور خواهد بود.

 

اصول حاکم برروش تدریس به شرح ذیل می باشد :

 

* فراهم کردن ترکیبی از روشهای یادگیری برای اطمینان از رشد همه جانیه استعدا ها و قابلیتهای دانش آموز به منظور :

 

الف - تشویق یادگیری و ارتقاء خلاقیت

 

ب - دانش آموز محوری فعالیتها و ارتقاء تواناییهای فردی

 

*فراهم نمودن انواع روشهای آموزشی برای ارتقاء یادگیری

 

*هدایت کلاس با روشهای مختلف یاددهی - یادگیری

 

با توجه به دانش آموز محور بودن مدرس? هوشمند نقش دانش آموز مهمتر می باشد به صورتی که :

 

*درتعیین اهداف آموزشی دانش آموز با راهنمایی معلم خود اهداف را شکل می دهد.

 

*درتعیین وظایف آموزشی به پیشنهاد معلم وظایف توسط دانش آموز تعیین می گردد.

 

*در انتخاب منابع دانش آموز منابع خود را در نظر می گیرد و از معلم در مورد آنها نظر می خواهد.

 

ج - ارزیابی

 

ارزیابی در مدرسه به صورت هوشمند ودر برخی دروس با توجه به نوع درس غیر هوشمندمی باشد .

 

ویژگیهای ارزیابی :

 

*جامعیت *اجرا در انواع شکلها * روشهای چند گزینه ای *به موقع بودن *دانش آموز محوری *استمرار

 

- حیطه ارزیابی در مدرسه هوشمند جامع می باشد و علاوه بر ارزشیابی پایانی آمادگی و پیشرفت را نیز در بر می گیرد و این روش اطلاعات گوناگونی در مورد توانایی ها و نوع یادگیری دانش آموز ارائه می دهد:

 

*ارزشیابی ورودی = سنجش سطح دانش و توانایی.

 

*ارزشیابی مستمر = اندازه گیری پیشرفت دانش آموز برای سنجش قوت ها و ضعف های موجود.

 

*ارزشیابی پایانی = با توجه به سیستم آموزشی حاضر این ارزشیابی به صورت کتبی از میزان یادگیری دانش آموز به عمل می آید .

 

- ارزیابی به شکلهای مختلف طراحی می شود : ارزیابی در کلاس ارزیابی مدرسه ای ارزیابی متمرکز .

 

*ارزیابی در کلاس : این نوع ارزیابی در حین آموزش و پس از آموزش می باشد .

 

*ارزیابی مدرسه ای : این نوع ارزیابی در پایان هربخش درسی می باشد.

 

*ارزیابی متمرکز : این نوع ارزیابی هر زمان که دانش آموز اعلام آمادگی کند به صورت یک پروژه ارائه می گردد.

 

د - محتوا

 

در این مدرسه محتوا به دو شکل می باشد :

 

*محتوای تهیه شده با استانداردهای لازم ( ازطریق آموزش و پرورش )

 

*محتوایی که معلم تولید می نماید.

 

به طور کلی محتوا بر اساس چهار شاخص اصلی شکل می گیرد:

 

*کیفیت فنی *جذابیت * کیفیت آموزشی * تطابق با برنامه درسی

 


? مدیریت :

 

مدیریت کارا و اثر بخش که بتواند منابع و فرآیندهای مورد نیاز برای پشتیبانی تدریس و یادگیری را هدایت نماید.

 

-اصول حاکم بر مدیریت مدرسة هوشمند

 

*اداره امر آموزش مدرسه

 

*افزایش مشارکت والدین و جامعه

 

*مدیریت معلمان توانمند و متخصص

 

*خصیص منابع به نفع حداکثر دانش آموزان

 

*فراهم آوردن محیطی سالم در مدرسه

 

*اطمینان از امنیت مدرسه و کارکنان آن

 

*بهره برداری از فناوری و اداره آن به طور کارآمد و اثر بخش

 


? وظایف مدیر

 

*رهبری مدرسه

 

- ارتباطات مناسب با والدین و جامعه

 

- سیاستگذاری در راستای اهداف آموزش و تربیتی

 

- مدیریت برنامه آموزش متناسب با محیط یاددهی - یادگیر

 

*امور دانش آموزان

 

- تهیه سیستم جامع اطلاعات دانش آموزان به منظور ذخیره سازی بازیابی و گزارش دهی همه اطلاعات دانش آموزان .

 

- تسهیل فرآیند ثبت نام

 

- مشاوره و رسیدگی به امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان

 

- مدیریت آزمون ( شکل . نوع . صحت . نتایج )

 

- پیگیری امور بهداشت . بیمه و غیره

 

*منابع آموزشی

 

- آشنایی با استفاده از پایگاه اطلاعاتی جامع آموزشی برای دسترسی سریع و ساده دانش آموزان و معلمان .

 

- فراهم ساختن منابع متناسب با نیاز معلم و دانش آموز به صورت الکترونیکی و چاپی ( کتابخانه الکترونیکی و........)

 

- آشنایی با نرم افزار های آموزشی .

 

- تدوین برنامه درسی متناسب با منابع آموزشی .

 

*امور مالی

 

- سیستم جامع حسابداری با توانایی تولید گزارشهای مورد نیاز به صورت خودکار.

 

- بازرسی و کنترل جامع برای اطمینان از کارکرد درست نظام مدرسه.

 

- بودجه ریزی سالانه و برنامه ریزی بلند مدت .

 

*منابع انسانی

 

- برنامه ریزی معلمان ( زمان بندی - ارزیابی )

 

- ایجاد سیستم جامع منابع انسانی ( کارگزینی - آموزشی - تحصیلات - مرخصی ها - مهارت آموزی ).

 

- ارتقاء نیروی انسانی ( مدیریت برآموزش معلمان کادر اداری )

 

- اداره برنامه کاری کارکنان بوسیله دسترسی آسان به اطلاعات .

 

*امنیت

 

- ایجاد ایمنی مناسب برای دانش آموزان با سنین و نیازهای مختلف

 

- ایجاد امنیت اطلاعات و دسترسی محدود فقط برای پرسنل مسئول

 

- تامین امنیت فیزیکی تجهیزات IT

 

- تامین امنیت فیزیکی اقلام مدرسه

 

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  27  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله رهبری وهدایت کلاس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد