خلاصه پایان نامه:
در این رساله برای رسیدن به اهداف مهم فوق، پس از بررسی مقادیر مجاز خطا تحت عنوان رواداریهای مجاز ساخت در آئین نامه ها و مراجع معتبر و استخراج مقادیر اولیه مورد نیاز، به یافتن مدلهای جامع می پردازیم به گونه ای که سیستمهای سازه ای کاملی که خطاهای مجاز را در خود دارند داشته باشیم. در این رساله مدلهای 5 و 10 طبقه را در نظر گرفته و با اعمال مقادیر اولیه خطا که مقادیر آنها از منابع و آئین نامه های معتبر استخراج شده است و با تحلیل غیرخطی هندسی آنها جهت انطباق اصلاحات هندسی سازه با ماتریس سختی بدست آمده را برای مدلها در جهت رسیدن به اهداف رساله قدم برخواهیم داشت. در این میان بازه در نظر گرفته شده شامل سه نوع خطا و برای هر نوع بر اساس سه مقدار جداگانه، میزان خطا، خواهد بود و در انتها به نتایج مفیدی دست خواهیم یافت که در ذیل مختصراً می آوریم:
زمانی که خطای ناشاقولی ستون در بخش و یا بخشهایی از اعضاء قائم یک سازه روی می دهد باعث پدید آمدن اعضاء قائم بحرانی بصورت موضعی می گردد که در این راستا می توان از اعضاء قائمی که به نحوی در محور اصلی خود قرار ندارند و در پلان در کناره سازه قرار گرفته اند نام برد. درصد تغییرات خطا در مقادیر نیروهای داخلی در این اعضاء به عدد %50 محدود می گردد.
در کنار اعضاء قائم، ستونها، ما شاهد وجود تحولاتی محدود در بعضی اعضای افقی سازه هستیم، این اعضای بحرانی افقی بصورت کاملاً موضعی در برخی قسمتهای سازه قرار دارند، موقعیت این اعضاء در محل فوقانی و تحتانی ستونهایی است که باعث افزایش و یا کاهش ناشاقولی می شوند و در پلان در موقعیت تیرهای کناری سازه قرار دارند، در این دسته از اعضاء نیز درصد تغییرات خطا در مقادیر نیرو و ممان در مقایسه با سازه مبنا به عدد %50 و در موارد نادر به %70 محدود می گردد.
پایان نامه رشته عمران مطالعه و بررسی تاثیر رواداریهای مجاز ساخت اجزاء باربر، بر رفتار و عملکرد سازه