چکیده: کارآفرینی و ایجاد کسب و کار های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرآیند
توسعه جوامع دارند. از آنجا که نمی توان اثر بنگاه های کوچک و متوسط را در رشد اقتصادی کشور ها نادیده گرفت، برای پیشرو بودن در این
امر کشور ها اقدام به سیاستگذاری و برنامه ریزی های بلند مدت کرده و مشوق ها و شرایطی را به وجود می آورند تا از پتانسیل سازنده ی
کسب و کار های کوچک و متوسط برای رسیدن به رشدی پایدار استفاده کنند.
طی چند ساله گذشته، دولتها به طوری جدی به تشویق کارآفرینی پرداخته اند، زیراکارآفرینی موجب بهره مندی مردم و کشور می شود. قبل از
آنکه مردم بتوانند کاری راشروع کنند، باید دارای سرمایه ، تکنولوژی ، تسهیلات لازم برای تولید کالا و نیروی کار مناسب باشند. همچنین باید
دارای روحیه مناسب و شرایط روانی متعادل برای موفقیت در کارآفرینی باشند. باآگاهی از نیازهای کارآفرینان و مشاغلی که نیاز به حمایت
دارند، به نظر می رسد که دولت در بهترین موقعیت برای تعیین سیاست و طراحی برنامه ها با هدف تشویق کارآفرینی باشد. دولت از طریق
اعمال خط مشی در وزارتخانه ها و موسسات می تواند موجب شکوفایی کارآفرینی شود.
در این مقاله ابتدا به مبحث کارآفرینی پرداخته و رابطه آن با مدیریت را مورد بررسی قرار می دهیم، در ادامه کسب و کارهای کوچک و متوسط
را معرفی کرده و نقش دولت در حمایت از کارآفرینی و ایجاد کسب و کار را بحث می کنیم و در خاتمه صندوق مهر امام رضا )ع( دستگاه
حمایتی دولت در ایجاد کسب و کار و نحوه حمایت صندوق از فرایند پیاده سازی کسب و کار و اشتغال جوانان را مورد مطالعه قرار می دهیم.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با عنوان نقش دولت و دستگاههای حمایتی بر فرآیند پیاده سازی کسب و کار و اشتغال جوانان