در عصر صنعتی، «تولید» مهمترین متغیری بود که مدیران خود را ناگزیر از توجه ویژه به آن میدانستند؛ به همین دلیل در این دوران، نظام مهندسی و تولید بیش از هر شغل دیگری مورد توجه بود، آرامآرام با افزایش تولید و اشباع بازارهای جهانی، با گذار جوامع از عصر دودکشها به عصر اطلاعات و ارتباطات، تولید به متغیری به نسبت ساده تبدیل شد و از آن سوی، مفاهیمی مانند فروش، توزیع، بازاریابی و .... در صدر موضوعهای با اهمیت قرار گرفت.
ارائه یک آمار میتواند این موضوع را بیش از پیش روشن کند. طبق مطالعاتی که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است، پس از جراحان، مدیران بازاریابی و فروش شرکتها بیشترین میزان متوسط درآمد را در جامعه آمریکا به خود اختصاص دادهاند. حال در این شرایط جا دارد که سازمانهای ما نیز به موضوعهای مرتبط با فروش، توزیع، تبلیغات و.... توجه بیشتری داشته باشند.
آشنایی با نظامهای توزیع 19 ص