پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی
گرایش مدیریت آموزشی
همراه با پرسش نامه
338 صفحه
چکیده:
این پژوهش به منظور تحلیل مقایسه ای مبانی رفتار سازمانی در بین کارمندان دانشگاه شیراز، به روش پیمایشی طرح ریزی و اجرا شده است. در این راستا، مبانی رفتار سازمانی، مبتنی بر مبنای نظری و سوابق پژوهشی موضوع، در قالب یک الگوی مفهومی متشکل از سه بعد فردی، گروهی و سازمانی و 23 عامل مربوط به آنها صورتبندی شد. این ابعاد و عوامل مبنای تهیه ابزار پژوهش (پرسشنامه) قرار گرفتند و تأثیر مبانی رفتار سازمانی در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز بر حسب آنها مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه توسط 250 نفر از بین 1100 نفر کارمندان دانشگاه که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای ساده انتخاب شده بودند تکمیل شد و عودت یافت. نتایج آزمون تی تست تک نمونه ای در این پژوهش نشان داد که میانگین تأثیر مبانی فردی رفتار سازمانی در رفتار کارمندان دانشگاه در حد بالا ( >Q3) و میانگین تأثیر مبانی گروهی و سازمانی رفتار سازمانی در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز در حد متوسط Q3 ) قرار دارد. همچنین محاسبههای انجام شده با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که در بین عوامل فردی رفتار سازمانی، عوامل توانایی های فردی و ویژگیهای بیوگرافیک به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در رفتار کارمندان دانشگاه دارند. در بین عوامل گروهی رفتار سازمانی، عوامل رهبری و سیاست به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در رفتار کارمندان دانشگاه شیراز دارند و در بین عوامل سازمانی رفتار سازمانی نیز عوامل طراحی کار و محیط به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را در رفتار آنان دارند. به علاوه ابعاد رفتار سازمانی به ترتیب تأثیر در رفتار کارمندان عبارتند از بعد فردی، بعد سازمانی و بعد گروهی و مجموعه عوامل تأثیر گذار بر رفتار کارمندان نیز به ترتیب اولویت عبارتند از توانایی، شخصیت، هوش، رهبری، یادگیری، طراحی کار، فرهنگ، جو، ویژگیهای گروه، انگیزش، نگرش، نظام اعتقادی، تکنولوژی، استراتژی، ادراک، قدرت، ساختار، ویژگیهای بیوگرافیک، ارتباطات، محیط، سرمایه اجتماعی، تعارض و سیاست.
کلید واژه ها: رفتار، رفتار سازمانی، مبانی فردی، مبانی گروهی، مبانی سازمانی، دانشگاه، آموزش عالی
تحلیل مقایسه ای مبانی رفتار سازمانی کارمندان دانشگاه شیراز