پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان
گرایش زنان و خانواده
همراه با پرسش نامه
334 صفحه
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل فرهنگی، اجتماعی، حقوقی موثر بر میزان مهریه بوده و برای تعیین عوامل موثر بر آن از پایه های تئوریکی نظریه های ساخت گرایی، کارکردگرایی، کنش متقابل نمادین، مبادله، گزینش معقولانه، نظریه جامعه توده وار و قدرت رسانه و دیدگاه های نظری دینداری استفاده شد. بر این مبنا با استفاده از روش پیمایشی به شکل نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 384 نفر از زنان و مردان متاهل 18 تا 35 سال شهر قم پرسشگری به عمل آمد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داده است که در بین دختران، همراه با افزایش سطح تحصیلات، میزان مهریه نیز بیشتر می شود. با توجه به نتایج، میزان مهریه در بین قومیت افراد متفاوت است. همچنین بین دیدگاه خانواده افراد ، نقش گروه های مرجع، نقش رسانه جمعی، احساس امنیت، طیف ترس از آینده، چشم و همچشمی، همرنگی با جماعت، آگاهی حقوقی، کیفیت دینی، نسبت خویشاوندی و بین محل سکونت در تعیین مقدار مهریه رابطه معنی داری وجود دارد. اما در میان افراد با تجربه طلاق و افراد بومی و غیر بومی و بین سن افراد در هنگام ازدواج و تعیین مقدار مهریه رابطه وجود ندارد.
واژگان کلیدی: مهریه، گروه مرجع، رسانه جمعی، احساس امنیت، ترس از آینده، اجبار اجتماعی، چشم و همچشمی، همرنگی با جماعت، آگاهی حقوقی، کیفیت دینی
بررسی عوامل موثر بر میزان مهریه در میان زوجین جوان (18 تا 35 سال) شهر قم