تربیت چیست ؟
معنی و مفهوم تربیت / ماهیت تربیت / آیا تربیت فن است یا علم – آیا تربیت علم است نتیجه گیری عوامل و عناصر تربیت ، محتتوای تربیت ، روش تربیت – اصول تربیت – مراحل تربیت
تربیت چیست ؟
معنی و مفعوم تربیت
تربیت (education ) در جریان زندگی انسان نقش اساسی دارد و هر کس به مقدار کم و بیش از آن بهره مند است و مورد توجع قیلسوفان و روشنفکران و شعر او بوده است و هر یک به جنبه خاصی می پردازند آغاز تربیت از بدو تولد است تربیت او برای زندگی است و به تربیت نیاز دارد و زندگی انسان ابعاد گوناگون جسمی و روانی ، احتماعی ، احتماعی اقتصادی سایسی و سراتجان فرهنگی . و بنابراین دادن یک تعریف جامعه وجود ندارد و بیشتر با مصادیق کار دارد . گروهی هم در این مورد تعریف تربیت را ممکن می دانند و می گویند برای هماهنگی تربیت نظری و تربیت علمی باید تعریف روشنی باشد انسان گراها تربیت را وسیله تحقق انسان واقعی می دانند و عمل گراها آن را اخذ و بازسازی تجربه می دانند نظر پیترز تربیت را فرانید می داند برای انتقال معرفت ئو ارزش است . ما در این کتاب بیشتر به جنبه نداری تا حمل بحث می شود و مشکل عمده در تعریف تربیت مشخص و معین و طبیعی نبودن آن است و نظر و پیچیده است شبیه عمل هنرمند . و در جنبه نظری هم تربیت به مثابه علم یا دانش مودون مورد قبول واقع نشده 1- تعلیم و آموزش ( instruion ) در لغت به معنی آموختن آگاهانیدن ... است ( آموزش تلاش معلم برای انتقال دانش)
2- تربیت یا پرورش :
در لغت پرورانیدن و آموختن و پروردن ... است و هر دو افعال مصدری است تعلیمن و تربیت هر برای انسان و هم برای حوان است وحتی برای گیاهان ، شرط تعلیم برای یادگیرنده آگاهانه بودن و از روی شعور است ولی حیوانات و گیاهان یادگیرشان به صورت ناآگاهانه است و از روی انتخاب و شعور نیست و کاربرد تعلیم و آموزش بارای حیوانات و گیاهان درست نیست .
و در تربیت و پرورش این کار مستلزم رو به کمال بردن و رشد است همانند باغبان برای رشد دانه ها و رسیدن به کمال و فرق کمال حیوانات و گیاهان به انسان گیاهان و حیوان تنها با معیاری زیست شناسی ارزشیابی می شود دو با هنجارهای نظام و ارزشی و اخلاقی که خاص انسان است سنجیده نمی شود . در مفهوم لغوی تربیت از پرورش عضلات بدن تا کمالات معنوی شامل می شود و شامل بعدهای معنوی در زمینه های مختلف می شود تربیت ، ایجاد کردن یا فعلیت ، بخشیدن هر نوع کمالی و انسان می شود مطلوبیت و ارزش داشته باشد در واقع در اینجا مطلوبیت و ارزش کمال مورد تاکید است . این کمال گاهی جنبه شناختی دارد که به دانش و شناخت انسان مورد است گاهی نیز کنش یا حرکتی دارد که به رفتار عینی و جسمانی انسان مربوط است و جنبه گرایشی که با نگرش ، اعتقاد و علایق و احساسات انسان مرتبط است و این جنبه ها جدا نیستند و بر هم تأثیر می گذارند و نتیجه می گیرم .
شامل 6 صفحه word
دانلود مقاله تربیت چیست