دانشجویان در زمره گروه هایی که به دلیل ماهیت انتقالی زندگی دانشجویی، در معرض عوامل استرس زا قرار می گیرند زیرا باید خود را با فضای دانشجویی سازگار کنند که مستلزم انطباق با هنجارهای اجتماعی تازه و برقراری دوستی های جدید است و بر همین اساس ادراک آن ها از یک رویداد به عنوان عامل استرس زا و انتخاب راهبردهای مقابله ای که در موقعیت های معین از آنها بهره گیرند، تحت تاثیر قرار می گیرند، این گروه باید با تقاضاهای روز افزون جهانی که باید در آن برای مسائلی مثل شغل، شیوه زندگی، خانواده، مذهب و سیاست ها تصمیم بگیرند کنار بیایند و انتظارات خانواده، معلمان، دوستان و سایر گروه ها را برآورده سازند بنابرین پیوندهای عاطفی مهمی را با محیط یا افراد غیر از خانواده برقرار می کنند و نظام های ارزشی خاص خود را ایجاد می کنند که اغلب موارد تحت تاثیر خانواده و فرهنگی است که به آن تعلق دارند، یکی از کارکردهای این دوره از زندگی افراد، دستیابی به استقلال و خود مختاری است که به شکل توانایی تصمیم گیری مستقل و انجام تکالیف زندگی بدون اتکا به دیگران پدیدار می شود، بسیاری از انها برای اولین بار با مسائل مالی روبرو می شوند، تغییر روابط با خانواده و دوستان، عادات خوردن و خوابیدن و تنهایی نیز بر برخی دانشجویان اثر معکوس می گذارد، اگر چه این تغییرات می تواند استرس های حادی را ایجاد کند، اما ضرورتأ باعث تنش یا اضطراب نمی شوند، بلکه تعامل بین انواعی از عوامل استرس زا و مهم تر نحوه ادراک به نوع و تعداد منابع حمایت اجتماعی موجود برای آن ها و نیز تأثیرات فرهنگی بستگی دارد، تحقیقات نشان میدهد که حضور در دانشگاه میتواند استرس های زیادی برای دانشجویان به وجود آورد زیرا آنان مجبورند با مسئولیتها، فرصتها، رقابتها و تصمیمات جدید سرو کار داشته باشند استرس یک احساس هیجان دستپاچگی و زیر فشار قرار داشتن تعریف میشود اغلب دانشجویان دانشگاه استرس را تجربه میکنند زیرا آنان در مورد امور دانشگاهی خود نگرانند اغلب دانشجویان جدید استرس را در زمان آخر ترم در مورد پروژهای دانشگاهی تکمیل نشده و هزینه های ثبت نام و هزینه های حمل و نقل، کتابها و دیگر هزینه ها احساس میکنند (بلرکم[1]، 2000).
تفاوت آشکار بین فضای عمومی مدارس با مراکز آموزش عالی به گونه ای است که دانش آموز دیروز و دانشجوی امروز را در معرض مسئولیت پذیری های جدید تری قرار میدهد این فرایند انتقالی معمولا" برای دانشجویان توام با فشارهای روانی متنوعی است که طیف آن از استرس خفیف تا حد مرضی میتواند گسترده شود (خلخالی، 1384).
[1] .Belrcom
فصل اول 1
مقدمه: 1
بیان مسأله: 4
اهمیت و ضرورت پژوهش: 7
اهداف پژوهش: 9
1-هدف کلی: 9
2-هدف های جزیی: 9
فرضیات پژوهش: 9
1-فرضیه اصلی 9
2-فرضیات فرعی 10
متغییرهای پژوهش: 10
تعاریف نظری یا تعاریف مفهومی 10
تعریف عملیاتی متغییرها: 11
فصل دوم 13
2-1مقدمه: 14
2-2تعریف استرس: 14
2-3 انواع استرس 16
2-4علل استرس 17
2-4-1تغییرات زندگی 17
2 – 4- 2 – استرس زاهای مزمن 18
2 – 4 – 3 – گرفتاریها 19
2-4-4- ناکامی 19
2- 4- 5 تعارضها 19
2 – 5 علایم و نشانه های استرس 20
2-5-1 – نشانه های جسمانی 20
2 – 5 – 2 – نشانه های ذهنی استرس 21
2 – 5 – 3 – نشانه های رفتاری استرس 21
2-6-الگو های استرس 22
2-6-1-الگوی مبتنی بر محرک(الگوی محرک مدار) 22
2 – 6 – 2 الگوی مبتنی بر پاسخ ( الگوی پاسخ مدار ) 23
2 -6 – 3 الگوی تعاملی استرس 25
2 – 6 – 4 – الگوی پردازش اطلاعات 27
2 – 7 – مقابله 28
2 –8تعاریف مقابله 28
2-9– نظریه های مقابله 31
2 -9 -1 نظریه فراید نبرگ و لوئیس 31
2- 9- 2 -نظریه لازاروس و فالکمن 33
نمودار 2 – 1 – فرآیند مقابله 38
2 – 9 – 3 – نظریه کارور و همکاران 39
2 – 9- 4 – نظریه آنتونوفسکی 42
2 –9– 5 – نظریه بیلینگر و موس 44
نمودار 2 – 2 پاسخهای مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار از نظر ببلینگز و موس 46
2 – 9- 6– نظریه مثینی و همکاران 47
2-9-7-نظریه موس و اسکافر 49
2 – 9 – 8 نظریه آیزر و همکاران 49
2 – 9 – 9 – نظریه پاول و انرایت 50
2 – 9 – 10 نظریه آلتمایر 50
2 – 9 – 11 نظریه کرونی 51
2 – 9 – 12 – نظریه لانگ و اسکات 51
2 – 11- 12– نظریه پی یرلین و شولر 52
2– 9– 13– نظریه فیلیپس و جارویس 53
2– 10– راهبردهای کنار آمدن 54
جدول 2 – 2 : 56
2-10-1 حل مساله 59
2 – 10- 2 حمایت اجتماعی 60
2 – 10 – 3 – تخلیه هیجانی 60
2 – 10 – 4 – راههای مفید دیگر 61
2-11حمایت اجتماعی: 64
2-12تعاریف حمایت اجتماعی: 65
2-13 انواع حمایت اجتماعی: 66
2-14 الگوهای حمایت اجتماعی 66
2-14-1 الگوی اثر اصلی 66
2-14-2 الگوی ضربه گیری 67
2-15مدلهای حمایتی موثر بر سلامتی: . 68
2-17پیشرفت تحصیلی: 69
2-18 تعریف افت تحصیلی : 69
2-19 عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی : 70
2-20 عملکرد تحصیلی از نظر لاوین : 71
2-21 عوامل موثر در ایجاد مشکلات تحصیلی : 71
پیشینه تحقیق 73
پژوهش های داخلی 73
پژوهش های خارجی 76
فصل سوم 78
طرح پژوهش: 79
جامعه پژوهش: 79
نمونه پژوهش: 79
ابزار پژوهش : 80
روش تجزیه و تحلیل آماری : 82
فصل چهارم 83
مقدمه 84
جدول 1-4: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب جنسیت 85
جدول 4-4: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام متغیرهای حمایت و راهبرد هیجان مدار و متغیر استرس 89
جدول 5-4: نتایج تحلیل واریانس حاصل از رگرسیون 1 89
جدول 6-4: ضرایب تحلیل رگرسیون گام به گام 90
فصل پنجم 93
یافته ها : 93
محدودیت های تحقیق : 96
پیشنهادات : 97
منابع 98
پیوست : 105
شامل 118 صفحه فایل word
دانلود تحقیق رابطه بین دسترسی به منابع حمایتی و به کارگیری راهبرد های مقابله ای، با استرس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان