![دانلود تحقیق تاریخچه هوش هیجانی](../prod-images/560131.jpg)
در روزگاران قدیم که فقط انسان بود و چند وسیله ساده برای کار و امرار معاش، عدهای در پی یافتن روشهایی بودند تا از سختی کار بکاهند و بر سرعت تولید محصولات بیافزایند. و این تلاشها همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی به ثمر نشست و ماشینها یکی از پس از دیگری و پیشرفتهتر و پیچیدهتر از گذشته آمدند تا به یاری انسان بشتابند. انسان قرن بیستم آنچنان شگفتزده مسابقه تکنولوژی شد که به تدریج فراموش کرد هدف اولیه چه بود. نگرانیها آغاز شد، نگرانی از اینکه مبادا ماشین جایگزین انسان گردد و در واقع جایگاه وسیله و هدف جابجا گردد.
شاید اینجا بود که انسان به خود آمد و متوجه شد جایگاه اصلی او در حال فراموشی است. به تدریج مشخص شد این انسان و نیروهای برتر ذهنی اوست که ابزارهای شگفتانگیز را میآفریند، پس مطلوب است به کیفیات و منابع انسانی بیش از ماشین و منابع طبیعی و معدنی ارج نهاده شود. در این وادی کشورهای توسعه یافته خیلی زود به اهمیت علوم انسانی و نقش آن در توسعه جوامع پی برده و در جهت ارتقاء دانش در این حوزه و استفاده از آن، گامهای بلندبرداشتند.
بنابراین در جهت اصلاح آنچه در گذشته رخ داده و ارزشمند تلقی میشد (کمیت)، متخصصان بهتدریج نگاهی نو و متفاوت را برگزیده و به کیفیت کار و استفاده از منابع ارزشمند و اصلی آن، یعنی انسان توجه بیشتری نمودند. این توجه در دنیای مدیریت به خوبی درک و به کار گرفته شد، به گونهای که در مفهوم پردازیهای اساسی این شاخه از علم تاثیر بسزایی گذاشت.
از آن زمان که مفهوم مدیریت کیفیت در گستره علم مدیریت پا به عرصه وجودگذاشت، و با نگاهی به موفقیتهای فراوان سازمانها و شرکتها، ناشی از به کارگیری این مفهوم، دیگر کمتر کسی اعتقاد دارد که مدیریت یک امر ذاتی است، بلکه با ارایه انواع روشها و فنون مدیریتی به امر کاملا" اکتسابی مبدل گشته است.
در گستره مدیریت کیفیت آنچه به روشنی خودنمای میکند، کمکی است که علم روانشناسی و یافتههای آن در اثربخشی این مفهوم و به کارگیری آن در عمل از خود به جای گذاشته است. با نگاهی به مفاهیم و روشهای به کار گرفته شده در مباحث TQM و با کمی آگاهی از مفاهیم روانشناسی، جایگاه این علم در یاریرسانی به مدیریت به خوبی روشن میگردد. گرچه منطقی به نظر میرسد که هر کجا انسان وجود داشته باشد، علم روانشناسی نیز حضور خواهد داشت اما مباحثی چون اصول ارتباط انسانی در کار، ایجاد انگیزه، مقاومت در مقابل تغییر، شناخت دیگران (همکاران و مشتری)، تعیین اهداف، کاهش استرس، مدیریت هیجانات و غیره از جمله موضوعاتی هستند که روانشناسان، بویژه نسبت به آن توجه بیشتری نشان دادهاند. پیچیدهگیهای عصر حاضر و سرعت و شتاب تحولات در عرصههای مختلف دنیای کار و زندگی نقش یافتههای دقیق و علمی روانشناسی را به نوبه خود حساستر نمود و در این را بویژه در مسیرتحولات صنعتی وسازمانی متخصصان روانشناسی رابرآن داشتتا درنظریهپردازیها و پژوهشهای خود نگاه ویژهای را اتخاذ کنند. این نگاه پاسخی بود به عدم کارآیی نظریهها و نگرشهای قدیمیتر در این عرصه.
شامل 13 صفحه word
دانلود تحقیق تاریخچه هوش هیجانی