هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق اهمیت پیش دبستانی قبل از دبستان

اختصاصی از هایدی دانلود تحقیق اهمیت پیش دبستانی قبل از دبستان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق اهمیت پیش دبستانی قبل از دبستان


دانلود تحقیق اهمیت پیش دبستانی قبل از دبستان

کودکان زیریناى فرهنگ و اعتبار هر خانواده و نهایتاً هر جامعه را تشکیل ‏مى دهند . تربیت این غنچه هاى بوستان زند گى حد و مرزى نمى شنا سد. اگر بپذیریم که تعلیم و تربیت در تعیین سرنوشت کودک و شکل بخشیدن به ‏شخصیت او و نیز در رفتار و زندگى آینده اش چه تأثیرى مى گذارد و اگر به ‏این نکته توجه کنیم که کودک خود روزى پدر و مادر مى شود و همچنین اگر به ضرورت تغذیه مناسب جسم و روان او از دوران جنینی تا مراحل مختلف رشداندکى بیندیشیم آنگاه مى توانیم اذعان کنیم که این مسئله ابعاد بسیار پیچیده اى دارد . دنیاى تعلیم و تربیت کود کان یکسره در حال تغییر است و سالهاى آتى ‏براى کودکان و والدین و هم معلمان جالبتر خواهد بود ودر دو دهه اخیر ‏در کشور ما هم والدین و هم مربیان و هم معلمان توجه ویژه اى به بهبود رشد و ‏پرورش کودکان پیدا کرده اند و اهمیت تعلیم و تربیت در دوران کود کى براى سعادت آتی آدمی بیشتر شناخته شده است . این توجه و شناخت به صورتی ‏هدفدار بر محتوا و برنامه و روش آموزش و پرورش کودکان تأثیر بخشیده است[1].

‏اکنون همه اولیاء و مربیان و علاقمندان به تعلیم و تربیت معتقدند که کودکان ما ‏همگى باید از امکاناتى براى تربیت برخوردار شوند که بتوانند جاى خود را درجامعه پیچیده کنونی و دنیای پیچیده تر آینده پیدا کنند برای این منظور بویژه ‏باید از دانش هاى جدید بهره گرفت. مثلأ براى بهبود تغذیه و بهداشت کودکان لازم است از دستاوردهای علوم پزشکی و بهداشت و تغذیه استفاده کنیم و در ‏امر تأمین امنیت و

شادمانى و بازى و زبان آموزى و رشد تفکر و تخیل و‏خلاقیت آنان از دانش روانشناسى تربیتى بهره مند شویم.

برخوردا رى کودکان از تجارب مثبت مستلزم آن است که ما در چگونگى‏ارتباط با کودکان انتشار بیشتر و بهتر جملات و کتب کودکان ، کسترش فعالیت‏کانون های رشد و زوجهای جوان و بزرگسالان براى کمک به تربیت کودکان با زند گى و بهبود برنامه هاى رادیویى و تلویز یونى در زمینه قصه گویى و نمایش هنرهاى کودکان کاهش و افسردگى از محیط زندگى بچه ها و تسهیلات براى حفاظت از رشد آنان توسعه و بهسازى آموزش عمومى و تأمین امکان تحصیل ‏همه کودکان پنج تا یازده ساله در مدارسى که از تفاوت تجهیزات و برنامه هاى مناسب مربیان و معلمان و کارشناسان و مدیران دانش آموخته و مجرب و دلسوز‏برخوردار باشد تحول مناسبی بوجود آوریم . این گونه اقدامات اساس فرهنگی و آموزش و پرورش است که می تواند پایه های محکم سعادت مردم و استقلال و آزادی و آبادانی کشور ما را بسازد[2]..

 در این تحقیق سعی شده است ضمن تعریف مراکز پیش دبستانی‏تاریخچه ایجاد مراکز پیش دبستانى در جهان و ایران فراهم شود . ویژگی هاى ‏رشد کود کان در سنین پیش دبستانى و همچنین اهمیت این سالها به عنوان ‏مرحله حساس در یادگیرى از نکات دیگر تحقیق است سپس به بررسى اهداف ‏و ضرورت گسترش این مراکز به عنوان راهکارهاى مهم این دوره بحث و‏بررسى مى شود .

بیان مسئله :

آیا آموزش های پیش دبستانی در پیشرفت تحصیلی دوران دبستان ( اول ابتدایی ) اثر دارد .

فرضیه :

  1. کودکانى که به کودکستان رفته اند نسبت به کسانیکه نرفته اند از نظر پیشرفت خواندن در سطح بالاتری و بهتری هستند .

2 . بین آموزش های قبل از دبستان و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معناداری وجود دارد .

  1. بین کسانی که آموزش های قبل از دبستان را دریافت کرده اند نسبت به کسانی که

این آموز شها را دریا فت نکرده اند از نظر نوشتن ( سرعت ، دقت ، تمیزى ) تفاوت

معنادارى وجود دارد .

  1. بین دانش آموزانی که آموزشهای قبل از دبستان را دریافت کرده اند با آنهائیکه محروم بوده اند در درک مفاهیم علوم کلاس اول تفاوت معنا دارى وجود دارد .

5 .  کودکانى که به کود کستان رفته اند نسبت به کودکانى که به کودکستان نرفته اند در استفاده از انگشتان مهارت بیشترى دارند

تعاریف :

  1. مراکز پیش دبستانى قبل از دبستان :

تعریف مراکز آموزش قبل از دبستان را می توان گفت محیطی پرورشی و آموزشی است که کودکان سنین قبل از دبستان را در ساعاتی از روز در آنجا نگاهدارى کرده و در ضمن مراقبت هاى بهداشتى و رفاهى و ایمنى فرضیه را براى پرورش تربیت و آموزش آنها فراهم می کند . کلاسهاى آمادگى آخرین سال از این مرحله است که با هدف های گسترده تر زمینه را براى زندگى تحصیلى آتى کودکان فراهم مى کند و گذرگاهى مطمئن و پل ارتباطى بین خانه و مدرسه باشند[3] .

2‏. دوران پیش دبستانى قبل از دبستان :

سال های پنجم و ششم زندگی کودک را سال های کودکستانی و دوره آمادگى براى ورود به دبستان و یا دوره پیش دبستانى مى نامیم . در این دوره است که کودکان براى اولین بار وسیعأ از تحرک و استقلال خویش بهره مى گیرند و والدین و جامعه نیز انتظار دارند که کودکان براى ورود به دوره آمادگی و نهایتاً براى ورود به دبستان آماده شوند به بیان دیکر در این دوره است که نقش نهاد خارج از محیط خانواده یعنی نقش کودکستانی در رشد و پرورش و یاد گیری کودک اهمیت می یابد و لذا برنامه ریزی منسجم و هدف دار آموزش و پرورش ضرورت بیشتری می یابد[4].

از قدیم الایام سن پنج و شش سالگی در کشور ما سن ورود به مکتب خانه و آموزش الفبا و نماز و قرآن و نظم آموزش و اجتماعى داده شده است و در اروپاى اواسط قرن هیجدهم به بعد همین دوره را زمان ورود به باغ کودکان نامیده می شود[5].

تاریخچه :

‏تاریخ تحول نگرش هاى نسبت به کودک از گذشته تاکنون :

‏تا قبل از قرن هفدهم کودکان محرو میتهاى بسیار کشیده و متحمل رنج و ‏زحمت های بسیاری گردیده اند و تنبیه به عنوان روش همیشگی در زندگی کودک نقش داشته است .

‏در این دوره کودک به عنوان موضوعى از هنر و ادبیات و نوشته ها در ‏نظر گرفته
نمى شد. آموزش و بازی هاى خاص و ویژگى هاى رشد آنها مطرح ‏نبود . در دوران بعد از قرن هفدهم به تدریج نگرشها تغییر مى یابند و در حقیقت ‏این دوره سر آغاز کشف دوران کودکى است و با گذشت و با توجه به وسعت ‏تحقیقات علمى امروزه کودک جایگاه ‏و مقامى ویژه  داشته و از آموزش و ‏روشهاى خاص تربیتی برخوردار گشته است.

همچنانکه گفته شد توجه به اموزش در دوران کودکی از قرن هفدهم در نوشته هاى فلاسفه و پژوهشگران رشد کودک مشهود بوده است . فروبل در سال ‏( 1911‏) او معتقد است که  تمام استعداد هاى و قواى بشرى در طبیعت فرد به حال خفته است و بدون بسط وجود دارد فقط وظیفه آموزش و پرورش است که آنها را تحریک و بیدار کند .

به عقیده او سازگاری اجتماعی و عاطفی هر فرد و کارایی شخصی او در ‏بزرگسالى بستگی دارد به آموز شهاى خردسالى در زمینه رشد اعتماد بنیادى ‏استقلال شخصى، ابتکار و اهمیتى که فرد براى خود قائل است[6].

تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران :

‏در کشور ما ظهور اسلام و تاثیر نگرشهاى ارزشمند مذهبى و سفارشات ‏حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین مبنی بر اقدام توجه به حقوق کودک و برخورد های انسانی نسبت به او بی شک در توجه به تربیت و شکل گیری مراکز آموزش و پرورش کودکان سهم بسزایی داشته است .

آموزش پیش دبستانی :

‏    در نیم قرن اخیر آموزش پیش از دبستان  ( کودکستان و مهد کودک ) در کشور ما نیز در نتیجه نیازها و تغییرات  اجتماعى و اقتصادى ضرورت پیدا کرده به علاوه آشنایی با تحقیقات و نظریات روان شناسان و علمای آموزش و پرورش بر اهمیت آن افزوده شده است . اولین کودکستان در ایران در سال 1303 در شهر تبریز در محله صفی بازار توسط  جبار باغچه بان ( عسکر زاده ) به نام باغچه اطفال تأسیس شد .

سال 1310 سرآغاز جدیدی در تاریخ آموزشهای پیش دبستانی است و طى سالهاى قبل از آن سازمانى جهت آموزش قبل از دبستان به معنى امروزى وجود نداشت .

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى انواع مهد کودک هاى تحت پوشش سازمان بهزیستى کشور اعم از خصوصى مجتمع هاى خدمات حمایتی ، مهد کودک های خود کفا و دولتى تاکنون تعداد زیادى مهد کودک مى باشد که تعداد زیادی کودک را تحت تعلیم وتربیت قرار داده است.

 ویژگی های رشد کودکان در سنین پیش دبستانی :

تا قبل از قرن بیستم هیچ گونه توجهی به کودکان در مورد تعلیم و تربیت نمى شد یعنى کودک را یک مینیا توریک بزرگسال مى دانستند و او را بزرگسالى با مقیاس کوچکتر به حساب مى آوردند . که در نتیجه آن کودکان با معیار هاى فکرى و عاطفى و رفتارى بزرگسالان مقایسه مى شدند . به طور کلى به عللى ‏کودک و کودکى اهمیت چندانى ند اشت . از قرن نوزدهم به سبب عواملى که در زمینه هاى توجه به کودک را فراهم آورد که مهمترین آنها از این قرار بود:

1-  توجه عموم مردم به تعلیم و تربیت موجب شد که توا نایی ها و ناتوانی هاى کودکان براى بهبود تعلیم و تربیت آنان مورد توجه قرار گیرد .

2-  توجه بعضى از روان شناسان به تأثیر تجربیات نخستین سالهاى زندگى در دوره هاى بعدى رشد یکى دیگر از عواملى بود که توجه به کودک را رونق بخشید .

3 - ‏عامل دیگرى که موجب توجه روان شناسى کودک شد این بود که تجارب آزمایشگاهى با حیوانات به هیچگونه جوابگوى علائق و خواسته هاى روان شناسان نبود.

پیاژه می گوید سرعت رشد در کودکان مى تو اند متفاوت باشد ولى همه کودکان به طور یکسان از این مراحل مى گذرند و این مراحل نظم معینى دارد یعنى هیح کودکى نمى تواند بدون گذشتن از مرحله قبلى به مرحله پیشرفته تر در رشد هوش برسد[7].

یعنى پیاژه رشد تحولات شناختى انسان را از ساده ترین حرکات انعکاسی نوزاد تا تفکر منطقى و انتزاعى بزرگسالى مورد بررسى قرار مى دهد و مراحل زیر را در این جریان مشخص مى کند .

  1. مرحله حسى و حرکتى (تا 2 سال اول زندگى)
  2. مرحله پیش عملیاتى (7-3 سالگى)
  3. مرحله عملیات محسوس و مشهود ( 11 – 7 ‏سالگى)
  4. مرحله تفکر انتزاعى ( 11 سالگى به بالا)

به نظر پیاژه کودک ماهیتاً فعال است . بنابراین باید اجازه بدهیم که خود شخصاً در کسب و جذب اطلاعات از محیط فعال باشد نه اینکه به اجبار بزرگترها بیاموزد یا اینکه آنچه را که مورد نظر بزرگترهاست به او تحمیل شود .

 از طرفى پیاژه دستگاه ذهنى انسان را یک سیستم خود نظم و تعادل جو مى داند که خود به طور طبیعى در پى رسیدن به تعادل است . بنا براین کافى است که محیط و ما به عنوان مربى و بخشى از محیط بتوانیم تعادل او را به هم بزنیم و براى او سؤالاتى را مطرح کنیم و کنجکاوى طبیعى او را برانگیزیم تا او مانند یک دانشمند درصدد پیدا کردن جوابى براى سؤالات خود باشد . پیاژه با هرگونه تحمیل و فشار به کودک وراى توان ذهنى او مخالف است .

از نظر پیاژه کودکستان خوب به مشاهده - بازبینى و دستکارى مستقیم اشیاء تشویق مى کند با تشویق فعا لیتهاى کودک در کلاس معلم مى تواند توانایی هاى بالقوه کودک را به کار بیندازد و اجازه بدهد که دریافت مستقیم و نزدیک از محیط به دست بیاورد

شامل 31 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق اهمیت پیش دبستانی قبل از دبستان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد