فرضیة اساسی:
فرض اساسی ما در روششناسی پژوهش در روانشناسی این است که
دانش عینی و پژوهشهای علمی جدید در روانشناسی را
باید با حکمت و خرد
در یک ترکیب پویا قرار دهیم
تا کیفیت شناخت ما از روانشناسی آدمی
با پیچیدگیهای دستگاه روانشناختی او هماهنگ گردد.
مفهوم دانش عینی، خِرد، و روش شناسی:
روششناسی پژوهشهای روانشناسی در ایران :
شناخت بنیادهای نظری منابع درسی موجود در روش تحقیق
تحلیل محتوای کمّی شانزده کتاب مهم روش تحقیق از نظر بنیادهای روششناختی و نوع روشها
حجم بحثهای بنیادی فلسفة علم در کتاب 8/3 % حجم اتکاء به فلسفة تحصّلی/پساتحصّلی 6/92 %
حجم اتکاء به فلسفة ساختنگرایی 7/6 % حجم اتکاء به فلسفههای دیگر 0 %
حجم اختصاصیافته به روشهای کمّی 9/92 % حجم اختصاصیافته به روشهای کیفی 1/6 %
حجم اختصاصیافته به روشهای ترکیبی 0 %
رویکردها و طرحهای کمّی در پژوهشهای روانشناسی:
رویکرد کمّی نوعی از روش پژوهشی در روانشناسی است که محقق تصمیم میگیرد در بارة چه چیزی مطالعه کند،
سؤالات مشخص و کاملاً تعریفشدهای را مشخص میکند،
اطلاعات کمّی را از نمونة تحقیق جمعآوری میکند،
با روشهای آماری به تجزیه و تحلیل این اطلاعات میپردازد، و
تحقیق خود را به صورتی کاملاً عینی و، به اصطلاح، غیرسوگیرانه اجرا میکند.
پژوهشهای کمّی دارای سه ویژگی عمده است:
1- تأکید بر اعداد در جمعآوری و تحلیل اطلاعات؛
2- تأکید بر جمعآوری نمرهها برای اندازهگیری ویژگیهای جزئی و مشخص افراد و سازمانها؛ و
3- تأکید بر مقایسة گروهها و رابطة متغیرها و عوامل در مطالعات تجربی و همبستگی و پیمایشی.
پژوهشهای کمّی را معمولاً به سه حوزة توصیفی، ارتباطی (علّی-مقایسهای و همبستگی)، و تجربی (حقیقی، شبهتجربی، تأثیر عاملی، و تکموردی) تقسیم می کنند.
شامل 22 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت رویکردهای کیفی و ترکیبی در پژوهشهای روانشناسی