هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق: بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی

اختصاصی از هایدی تحقیق: بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق: بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی


تحقیق:  بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی

فرمت وُرد

26 صفحه

 

تحقیق:

بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی

 

 

 

 

 

 

 

 


فهرست

 

عنوان

صفحه

مقدمه: نورهای و رنگها، طیف الکترومغناطیس

فصل 1- دریافت رنگ.......................

دیدرنگ..................................

حساسیت طیفی ص نوع مخروط.................

تفسیر رنگ در سیستم عصبی ................

درک نورسفید.............................

تکمیل احساس رنگ بوسیله شبکیه مغز........

دید فوتویک و دیداسکوتوپیک...............

فصل 2 کاربردهای ارگونویک رنگ............

فصل 3  قابلیت ها و مقررات ارگونومیک رنگ.

مقررات رنگ ارگونومیک....................

مقررات رنگ برای ایمنی جاده ها...........

مقررات رنگ برای ایمنی صنایع.............

مقرارت رنگ برای تشخیص لوله ها...........

مقررات رنگ برای سیستم های هیدرولیک......

مقررات سیستمهای پنوماتیکی...............

مقرارت رنگ برای کابل ها.................

مقررات رنگ در راه آهن...................

رنگ در محصولات خطرناک....................

مقررات رنگ کنترل ها.....................

منابع کتاب رنگها برای سلامتی شما.........

کتاب کاربرد رنگ در ارگونومی.............

 

 

 

 

 

 

 

 


نورها و رنگها

گوته فیلسوف آلمانی گفت استک «بین رنگها و نور رابطه بسیار دقیقی وجود دارد».

مسلما پدیده های رنگ و نور را نمی توان بدون استفاده از حس بینایی در کرد. همین مسئله  ابهاماتی نظیر موارد زیر را بوجود آورده است :

  • v شاگردان زن می پرسند: آیا رنگ سرخ درون شقایق است؟
  • v یک فیزیکدان سوال کرد که: آیا پدیدة رنگ، حاصل بازتاب نور است؟
  • v فیزیولوژیستها می گونید: رنگهای تنها بر اثر تخریب بیوشیمیایی بعضی سلولها در عمق چشم درک می شوند.
  • v یک فیلسوف ودا در وجود رنگ صورتی شک کرده و مکی گوید:
  • v آیا رنگ،صرفا یک تصور ذهنی ما نست؟
  • v و سرانجام، یک هنرمند نقاش اختلافاتی را در رنگها می بیند که یک روانشناس آن را ذاتی می داند.

فیزیکدان معروف، اسحاق نیوتن (1727 1643) با تجزیة نور خورشید به کمک یک منشور شفاف ثابت کرد که نور سفید خورشید در اقع از نورهای رنگی با طول موجهای متفاوت تشکیل شده است. نیوتن توانست از این طریق، 7 رنگ اصلی را که با ترتیب غیرقابل تغییر در کنار هم قرار دارند تشخیص می دهد.

رنگهای دارای طول موج کوتاه (بنفش ، نیلی ، آبی) شدیدتر از رنگهای دارای طول موج بلند انکسار پیدا می کنند و متقابلا شعاعهایی که در بالا قرار گرفته اند، بهتر از اشعه پایین منعکس می شوند.

عمل عکس این تجزیة نیز امکان پذیر است، یعنی می توان با ترکیب همان رنگها نور سفید را بدست آورد. اگر شما با فرفره ای که با رنگهای رنگین کمان رنگ شده بازی کرده باشید، می دانید ک در سرعت زیاد، رنگ فرفره سفید بنظر می رسد.

در فیزیک مدنر، رنگها فقط بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی را  تشکیل می دهد که طول موج‌آنها را براساس واحد انگستروم محاسبه می کنند.

ترکیب رنگها

رنگهای اولیه:

  • سرخ
  • سبز
  • بنفش

رنگ‌های ثانوی:

  • زرد: سبز + بنفش
  • لاکی روشن: بنفش +  سرخ

رنگهای ثالث:

لیموئی 5/1 سبز سرخ

-فیروزه ای: 5/1 سبز +  بنفش

  • نیلی : 5/1 بنفش + سرخ +  سبز
  • شنگرفی : 1سرخ + بنفش +  سبز

 


طیف الکترومغناطیس

جدولهای بعدی چگونگی قرارگرفتن رنگها را با طول موجهای متفاوت در طیف الکترومغناطیسی نشان  یدهد: اندازة امواج از کوتاهترین فرکانسها شناخته شده (که همان اشعه کیهانی است) آغاز شده و به طول موجهای که توسط ایستگاههای رادیو و امواج الکتریکی که بوسیلة ژانراتورها تولید می شوند ختم می گردد. طیف نورمرئی تنها بخش کوچکی از این طیف الکترومغناطیس کلی را دربر می گیرد.

واحد اندازه گیری، در فیزیک نور بکار می رود و خاص اندازه گیری مقادیر بسیار کم است. هر آنگستروم برابر با یک  میلیونیم متر می باشد.

نور خورشید بخش مهمی از طیف مرئی را اشغال کرده که در ان رنگها آبی و سبز درمرکز قرار دارند. ماراء بنفش‌ آخرین حد طیف نوری خورشید است که در مرز 3000 آنگستروم به دلیل مقاوم بودن اتمسفر زمین متوقف می‌شود.

نوری که از یک لامپ معمولی متصاعد می شود، عملا اشعة ماوراء بنفشس در خود ندارد ولی مقدار زیادی امواج مادوم قرمز با آن همراه است.

که ازنظر چشمهای ما نامرئی بود و تنها از طریق متصاد کردن حرارتی که همراه آن است، قابل تشخیص می باشد.  متقابلا لامپهای فلورسنت، از خودطول موجی متصاد می سازد که متعلق به ماوراء بنفش است. این لامپ بوسیلة ترکیب بخار جیوه و یک گاز کمیاب یعنی  آرگون از خود نور می می دهد. بخاطر داشته باشید که در میان لامپهای مصنوعی، لامپهای حرارتی از خود امواج مادون قرمز و نورمرئی را متصاد می کنند که آخرین حد آن نور آبی است. متقابلا لامپ فلورسنت اشعة ماوراء بنفش و بسیاری از نورهای مرئی را تولید می کند.

همانگونه که دیدید، ماوراء بنفش و مادون قرز از دو سو طیف نور مرئی را احاطه کرده اند. همچنین تدذکر می‌شود که امروزه علم تاثیر شدید این دو نوع اشعه را بر بدن انسان شناخته و دربرخی سیستمهای مدرن درمانی از اشعه ایکس و امواج رادیویی استفاده می کنند.

در میان رنگها، سه تای آنها یعنی آبی. زد و قرمز رنگهای اساسی نایده می شوند زیرا سایر رنگها مکمل همچون بنفش، سبز و پرتقالی از ترکیب این سه رنگ بدست می آید. آخرین رنگ یعنی نیلی، رنگی میانی نامیده می‌شود.

براساس برخی اندازه گیریها، چشم انسان قادر است تابیش از 7000 رنگ مختلف را تشخیص دهد. اما ساده ترین ترکیبها که همه آنها را می شناسد، عبارتند از:

سفید + سیاه = خاکستری

قرمز + سیاه = خاکستری

سفید + قرمز = صورتی

قرمز + بنفش = ار غوانی

و غیره

دریافت رنگها

دریافت رنگها به سه عامل بستگی دارد:

  • مشخصات طیفی منبع نورانی که سطحی را روشن کرده است.
  • مشخصات طیفی انتقال یا تاب نور بوسیلة آن سطح.

 توانایی بیننده در تشخیص نور و تبدیل آن، به چیزی که ما بعنوان رنگ از آیاد می کنیم. مثلا خیلی خوب می دانی رنگ جسمی که به چشم ما می رسد تابعی است از منبع نورانی کگه آنرا روشن ساخته است. برهمین اساس،  خیلی وقتها اتفاق می افد که برای دیدن رنگ واقعی یک لباس، مجبور می شویم آنرا آنرا خارج از مغازه و در روشنائی طبیعی ببینیم. چرا که نورپردازی ویترین مغازه‌ها باعث می‌شود که نتوانیم رنگ حقیقی یک لباس را تشخیص دهیم.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق: بررسی نور و رنگ ها در ارگونومی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد