هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

هایدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی

اختصاصی از هایدی آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی


آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی

آموزش مجازی و

استانداردهای آموزش مجازی

فایل ورد قابل ویرایش 100صفحه 

فقط 10000تومان

 

 

 

چکیده:

اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستند. با تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوری­های نوین ارتباطی در عرصه­های مختلف زندگی انسان­ها رخ داده­است، تعلیم و تربیت نیز از این قاعده­ی تغییرات مستثنی نیست. در عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شده­اند و نمی­توان یکی از این دو را  بدون دیگری به راحتی به دست آورد. فضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار می­دهد و با ویژگی­هایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] و... قابلیت­های زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهد. اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و ... اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستم­های آموزشی کشورهای مختلف است. در آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی،‏‏‏‏ مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل می­شود و به حجم و محتوای دانش اضافه می­شود و یا در آن تغییراتی ایجاد می­شود. این ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل می­کند، از ویژگی­های و قابلیت­های فضای مجازی برای عملکردش استفاده می­کند.

مسئله اصلی در آموزش امروز دسترسی به اطلاعات بیشتر نیست در حقیقت یکی از چالش­های دانشجویان، معنی بخشیدن به حجم محتوایی است که با آن روبه رو می­شوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات است. به خاطر انفجار اطلاعات و پیشرفت­های همراه با آن در ارتباطات به رویکردهای جدید نیاز داریم.[7]

در حقیقت یاد گیری الکترونیکی باعث شده­است که متوجه بعضی از نقص­های فعلی آموزش مانند سخنرانی­های طولانی بشویم یادگیری الکترونیکی توانایی­های منحصر به فردی در پشتیبانی از ارتباط غیر همزمان و مشارکتی در محیط آموزشی پویا و با قابلیت  سازگاری دارد. ایجاد اجتماع آموزشی نقاد و مشارکتی بخشی جدا نشدنی از آموزش عالی است. توانایی یاد گیری الکترونیکی قابلیت برقراری ارتباط بین افراد به صورت شخصی و گروهی را دارد. یکی از دیدگاه­های معمول و مورد قبول که به وسیله یادگیری الکترونیکی عملی­تر شده­است، این است که آموزش مفاهیم سطح بالاتر ناگزیر گفتگوهای زیادی را ایجاد می­کند. پژوهش در محیط آموزشی چهره به چهره و مبتنی بر رسانه مزایای به کار گیری یاد گیری مشارکتی را در پشتیبانی از سطوح بالا اثبات می­کند.[8]


فهرست

مقدمه........................................................................................................... 1

فصل اول: آموزش الکترونیکی

  1. آموزش الکترونیکی................................................................................................4
  2. 1.1.1- تعریف آموزش الکترونیکی............................................................................................................................4
  3. 1.1.2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی.........................................................................................................6
  4. 1.2-مفاهیم پایه درآموزش الکترو نیکی...................................................................9
  5. 1.3. آموزش الکترو نیکی در ایران..........................................................................11
  6. 1.4. مزایای آموزش الکترونیکی..............................................................................14
  7. 1.4.1. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه مدیر.............................................................................................18
  8. 1.4.2. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه استاد............................................................................................18
  9. 1.4.3. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه تولیدکنندگان محتوای آموزش...............................................18
  10. 1.4.4. مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجو.........................................................................................19
  11. 1.5. محدودیت­های آموزش الکترونیکی.................................................................19
  12. 1.6. روش­ها و ابزارهای آموزش الکترونیکی...........................................................20
  13. 1.6.1. تلویزیون آموزشی..........................................................................................................................................21
  14. 1.6.2. ویدیوکنفرانس تعاملی..................................................................................................................................22
  15. 1.6.3. آموزش مبتنی بر رایانه ((Computer Based Training.................................................................................24
  16. 1.6.4. آموزش مبتنی بر اینترنت و وب................................................................................................................25

 

 

  1. 1.7. انواع E - Learning.............................................................................................................................27
  2. 1.8. سیستم­های مدیریت در آموزش الکترونیکی (مدیریت آموزشی)........................31
  3. 1.8.1. تعریف سیستم مدیریت آموزشی (System LMS ( Learning Management ...................................31
  4. 1.8.2. سیستم مدیریت محتوا.................................................................................................................................33
  5. 1.8.2.1. استاندارد در سیستم مدیریت محتوا...................................................................................................35
  6. 1.8.2.2. بسته­های آموزشی قابل استفاده مجدد( ( Reusable Learning Objects RLO.........................36
  7. 1.8.3. سیستم مدیریت محتوای یادگیری............................................................................................................37
  8. 1.8.4. سیستم­های مدیریت آموزشی نوین..........................................................................................................39
  9. 1.8.5. انتخاب سیستم­های مدیریت آموزشی......................................................................................................42
  10. 1.8.6. ابزارهای توسعه استراتژی مداوم آموزشی................................................................................................46
  11. 1.8.7. سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی.....................................................................................................47

فصل دوم: استاندارد­سازی

  1. 2.1. استانداردسازی در آموزش الکترونیکی..........................................................50
  2. 2.1.1 مفهوم استاندارد سازی................................................................................................................................50

 

  1. 2.1 مشخصه یا Specification چیست؟.......................................................................................................51
  2. 2. 13 . نتایج پذیرش استاندارد ها.......................................................................................................................52
  3. 2.1 نتایج پذیرش استاندارد ها از دیدگاه افراد مختلف...........................................................................53
  4. 2. 1 ضرورت استانداردسازی............................................................................................................................54
  5. 2.1 استاندارد ها چگونه ایجاد میشوند؟.........................................................................................................56

 

 

  1. 2. 1 انواع استاندارد..............................................................................................................................................57
  2. 2.2. استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیک...................................................58
  3. 2.2.1. استاندارد scorm................................................................................................................................................................58
  4. 2.2.2. استانداردهای متا­دیتا و Interoperability............................................................................................................64
  5. 2.2.3. استاندارد AICC......................................................................................................................................................................70
  6. 2.2.4. استاندارد IEEE LTSC...........................................................................................................................................................73
  7. 2.3. برخی موسسات استانداردسازی
  8. 2.3.1. موسسه IMS ( (Instruction Management System...................................................................................79
  9. 2.3.2. موسسه ADLSCORM((Advanced Distributed Learning......................................................................79
  10. 2.3.3. Dublin Core.........................................................................................................................................................................80
  11. 2.3.4. ARIADNE (اتحادیه آموزش از راه دور و ایجاد مرجع و شبکه­های توزیع برای اروپا)...........................................81

فصل سوم: پیاده­سازی

  1. 3.1. پیاده­سازی و عملیاتی کردن آموزش الکترونیکی...........................................83
  2. 3.2. نیازهای قابل بررسی در آموزش الکترونیکی..................................................84

 

  1. 3.3. مراحل عملی تحقق آموزش الکترونیکی........................................................88
  2. 3.4. مراحل پیاده سازی آموزش الکترونیکی.........................................................89
  3. 3.4.1. آماده شدن برای آموزش الکترونیکی........................................................................................................89

 

  1. 3.4.2. تعیین استراتژی............................................................................................................................................91
  2. 3.4.3. معرفی و ارائه آموزشی الکترونیکی به همه افراد سازمان.....................................................................93

 

  1. 3.4گسترش پیاده­سازی سیستم به همه موسسات وابسته..........................................................................95
  2. 3.4.5. ارزیابی و گزارش کردن نتایج پیاده­سازی سیستم..................................................................................96

 

فصل چهارم: نتیجه­گیری

نتیجه­گیری................................................................................................................98

منابع و مراجع.........................................................................................................107

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول واشکال

جدول شماره 1 ) نمونه ی فعالیت هایی که در زمینه E-Learning در دانشگاه های ایران انجام شده است......................13

جدول شماره 2 )  نگاهی کوتاه بر مزایای آموزش الکترونیک............................................................................................................17

جدول شماره 3 ) مزایا و معایب سیستم های آموزشی.......................................................................................................................30

جدول شماره 4 ) معیارها و سوالاتی که می­تواند به خریدارLMS کمک کند................................................................................43

شکل شماره 1 ) شرکت های تولید کننده استاندارد ها و استانداردهای به وجود آمده...............................................................56

شکل شماره 2 ) استاندارد SCORM......................................................................................................................................................61

شکل شماره 3 )  SCORM( یا مدل مرجع شی محتوی قابل اشتراک)........................................................................................62

شکل شماره 4 ) ویرایش های  و ورژن های مختلف SCORM.......................................................................................................63

شکل شماره 5 ) متادیتا..............................................................................................................................................................................65

شکل شماره 6 ) استاندارد ( IEEE LTSC ).........................................................................................................................................74

جدول شماره 5 ) بررسی و مقایسه استاندارد های آموزش مجازی..................................................................................................78

شکل شماره 7 ) موسسهscorm   Adl   ........................................................................................................................................79

شکل شماره 8

دانلود با لینک مستقیم


آموزش مجازی و استانداردهای آموزش مجازی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد